گوناگون

رازهایی از چشم ساهارا ؛ عجیب ترین پدیده جهان+ فیلم و تصاویر

رازهایی از چشم ساهارا ؛ عجیب ترین پدیده جهان+ فیلم و تصاویر

این پدیده عجیب ۶۰۰ میلیون ساله یکی از شگفت‌انگیزترین شکل های زمین شناسی روی کره زمین است.

به گزارش پارسینه، چشم صحرا ، که به نام ساختار ریچات نیز شناخته می‌شود، یک شکل بزرگ و دایره‌ای در فلات آدرار صحرا، نزدیک شهر اوادان، در غرب  موریتانی، در شمال غربی قاره آفریقا واقع است. این ساختار به طور تقریبی ۵۰ کیلومتر (۳۰ مایل) قطر دارد و تصور می‌شود که توسط فرسایش و برآمدگی شکل گرفته است. چشم صحرا یک ویژگی برجسته است، اما برای مدت طولانی، به اشتباه تصور می شد که یک دهانه است. 

IMG_20240227_112706_003

اگرچه این ساختار شبیه به یک گودی ایجاد شده بر اثر شهاب سنگ به نظر می‌رسد، اما در واقع نمونه‌ای از یک ساختار زمین شناسی به نام تاقدیس متقارن است - نوعی چین خوردگی در لایه‌های سنگی که در اثر فرایندهای زمین شناسی و فرسایش در معرض دید قرار گرفته است. علاوه بر اینکه یک مکان شگفت‌انگیز برای مشاهده با تصویربرداری ماهواره‌ای یا حتی گشت و گذار محلی است، همچنین توسط زمین شناسان برای درک زمین شناسی منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است و در کل، یکی از شگفت‌انگیزترین شکل های زمین شناسی روی کره زمین است.

این ساختار شگفت‌انگیز، برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ و توسط مأموریت جمینای ۴ (Gemini 4) کشف شد.

چشم صحرا این پدیده عجیب ۵۰ کیلومتری تا زمانی که برخی از فضانوردان گزارش‌هایی در مورد آن ارائه نکردند، توجه زیادی را به خود جلب نکرد، اما پس از آن، به یکی از معروف‌ترین کنجکاوی‌های سیاره تبدیل شد.

این سازه یک پدیده زمین‌شناسی فرسایش یافته از سنگ‌های رسوبی و آذرین بر روی سطح است که به صورت حلقه‌های متحدالمرکز ظاهر می‌شوند. سنگ آذرین در داخل نمایان شده است که دارای آرایه‌ای دیدنی از سنگ‌های ریولیت و گابرو است و همچنین شامل یک central megabreccia می شود.

IMG_20240227_112719_137

 کارشناسان بر این باورند که چشم ساهارا ، حدودا ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون سال قبل بر روی زمین ظاهر شده است. چشم صحرا یکی از چشمگیرترین آثار زمین شناسی در سرتاسر جهان است و با توجه به نکاتی که گفته شد، درک اینکه چرا به عنوان یکی از ۱۰۰ سایت میراث زمین شناسی اول شناسایی شده، دشوار نیست. بر خلاف سایر سازه‌های زمین‌شناسی قابل توجه، این پدیده عجیب وقتی از دور دیده می شود، تماشایی‌تر است تا از نزدیک.

حجم ویدیو: 43.38M | مدت زمان ویدیو: 00:00:57 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار