گوناگون

طلاق توافقی: گام به گام با دادسو

طلاق توافقی: گام به گام با دادسو

طلاق یکی از پدیده‌های اجتماعی است که در جوامع مختلف با شرایط و قواعد متفاوتی همراه خواهد بود.

در ایران، طلاق بر اساس قانون مدنی و فقه اسلامی انجام می‌شود و دارای انواع مختلفی هم‌چون طلاق توافقی، طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن است. در این مطلب، ما به بررسی طلاق توافقی می‌پردازیم که یکی از رایج‌ترین و مورد توجه‌ترین انواع طلاق در ایران است.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و شوهر بنا به هر دلیل و علتی به این نتیجه می‌رسند که امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و تصمیم قطعی به جدایی و شروع مراحل طلاق توافقی می‌گیرند. به همین منظور در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک، تعهدات، دیون و تکالیف آن با یکدیگر به تفاهم و توافق می‌رسند.

شرایط طلاق توافقی نیز همانطور که از نام آن پیداست بطور کامل بستگی به توافقات زوجین دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از: حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، نفقه زوجه و فرزندان، مهریه، اجرت المثل و تقسیم اموال مشترک.

2

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

برای انجام طلاق توافقی، زوجین باید مدارک زیر را داشته باشند:

  • کارت ملی و شناسنامه زوجین و فرزندان (اصل و کپی)
  • سند ازدواج (اصل و کپی)
  • گواهی عدم بارداری زوجه (اصل و کپی)
  • گواهی عدم امکان سازش از مراکز مشاوره خانواده (اصل و کپی)
  • توافقنامه طلاق توافقی که شامل تمام موارد توافق شده زوجین باشد (اصل و کپی)
  • در صورتی که زوجین از طریق وکیل طلاق توافقی را انجام دهند، باید وکالتنامه رسمی و مهر دفترخانه را نیز داشته باشند (اصل و کپی)

3

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی در ایران دارای مراحل زیر است:

  • ثبت تقاضای طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: زوجین باید با تهیه مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و تقاضای طلاق توافقی خود را ثبت نمایند. در این مرحله، زوجین باید هزینه‌های ثبت طلاق را پرداخت کنند که معمولاً به صورت مساوی بر عهده طرفین است.
  • ارجاع دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده: پس از ثبت تقاضای طلاق توافقی، دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست را به دادگاه خانواده صالح ارجاع می‌دهد و نوبت جلسه دادگاه را به زوجین اعلام می‌کند.
  • حضور در جلسه دادگاه خانواده: زوجین باید در زمان و مکان تعیین شده به دادگاه خانواده مراجعه کنند و در جلسه دادگاه حضور داشته باشند. در این جلسه، قاضی از زوجین درباره توافقات و دلایل طلاق توافقی سوال می‌کند و در صورتی که توافقات زوجین مطابق با قانون و شرع باشد و هیچ یک از طرفین از طلاق انصراف ندهند، رای طلاق توافقی را صادر می‌کند و گواهی عدم امکان سازش را به زوجین می‌دهد.
  • صدور حکم طلاق: پس از صدور رای طلاق توافقی، زوجین باید به دفتر ثبت احوال مراجعه کنند و با ارائه گواهی عدم امکان سازش و مدارک مورد نیاز، حکم صادر شده را دریافت نمایند که حاکی از جدایی زوجین است و شامل تمام توافقات آن‌ها می‌شود.

مهریه در طلاق توافقی

مهریه یکی از حقوق مهم زوجه است که در زمان عقد نکاح تعیین می‌شود و در صورت طلاق، مرد باید آن را به زن پرداخت کند. در طلاق توافقی، زوجین می‌توانند درباره مهریه به توافق برسند. در هر صورت، توافق زوجین درباره مهریه باید در توافقنامه طلاق توافقی ثبت شود و اگر توافقی در کار نباشد، قاضی بر اساس قانون و شرع مهریه را تعیین می‌کند.

وکیل طلاق توافقی

دادسو یکی از موسسات حقوقی است که با بهرمندی از تجربیات وکلای پایه یک دادگستری به صورت تخصصی در زمینه امور حقوقی خانواده هم‌چون طلاق توافقی و انحصار وراثت فعالیت دارد. شما می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری از مشاوره حقوقی رایگان موسسه دادسو بهره‌مند شوید. همچنین شما می‌توانید جهت ارتباط با مشاورین و وکلای دادسو با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ تماس بگیرید.

کلام آخر ...

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن زوجین به صورت داوطلبانه و با توافق کامل، تصمیم به جدایی می‌گیرند و درباره تمام مسائل مربوط به زندگی مشترک، تعهدات، دیون و تکالیف آن با یکدیگر به تفاهم و توافق می‌رسند. امیدواریم که مطالب ذکر شده در این خصوص برای شما مفید بوده باشد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار