گوناگون

توان نظامی حزب الله و اسرائیل چگونه است؟

توان نظامی حزب الله و اسرائیل چگونه است؟

درگیری فرامرزی کم شدتی که در هفته های گذشته بین حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل جریان داشت، روز چهارشنبه 25 بهمن تشدید شد و ترس از گسترش درگیری های روزانه به یک جنگ همه جانبه را زنده کرد.

به گزارش «پارسینه»، شلیک یک راکت از لبنان به شهرک «صفد» در شمال سرزمین های اشغالی به کشته شدن یک سرباز زن 20 ساله و زخمی شدن دست کم 8 نفر منجر شد.

اسرائیل در واکنش به این حمله، مناطق جنوب لبنان را بمباران کرد که در آن دست کم 10 نفر، از جمله یک زن سوری، دو فرزندش، چهار عضو یک خانواده دیگر و سه رزمنده حزب الله کشته و حداقل 9 نفر زخمی شدند.

حزب الله مسئولیت حمله روز چهارشنبه را بر عهده نگرفت، اما وعده داد تا زمانی که آتش بس در غزه برقرار نشود، به حملات خود ادامه خواهد داد. در میان نگرانی ها از تشدید درگیری بین حزب الله و اسرائیل، «آسوشیتدپرس» نگاهی به زرادخانه دو طرف داشته است:

قابلیت های نظامی حزب الله چیست؟

حزب الله مهم ترین نیروی شبه نظامی جهان عرب با ساختار داخلی قوی و همچنین زرادخانه قابل توجهی است. در جریان درگیری های 13 ساله سوریه، رزمندگان حزب الله با حمایت ایران تجربیات تازه ای کسب کردند و به تغییر موازنه قدرت به نفع نیروهای دولتی سوریه کمک کردند.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله، افتخار می کند که گروه تحت فرمانش 100,000 رزمنده دارد، هرچند برآوردهای دیگر تعداد نیروها را کمتر از نصف آن می دانند. اسرائیل از حزب الله خواسته است که «نیروهای نخبه رضوان» خود را از مرز عقب بکشد تا اسرائیلی های آواره از مناطق مسکونی شمالی بتوانند به خانه های خود بازگردند.

به گفته مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، اندیشکده مستقر در واشنگتن، حزب الله دارای زرادخانه وسیعی از موشک های توپخانه سطح به سطح عمدتا کوچک، قابل حمل و غیرهدایت شونده است. آمریکا و اسرائیل برآورد می کنند که حزب الله و سایر گروه های شبه نظامی در لبنان حدود 150 هزار موشک و راکت دارند. حزب الله همچنین روی موشک های هدایت شونده دقیق کار کرده است.

حزب الله قبلا پهپادهایی را به سمت اسرائیل پرتاب کرده بود و در سال 2006 یک کشتی جنگی اسرائیل را با موشک زمین به دریا هدف قرار داد. نیروهای آن همچنین دارای تفنگ های تهاجمی، مسلسل های سنگین، آر پی جی، بمب های کنار جاده ای و تسلیحات دیگر هستند.

در جریان درگیری کنونی، حزب الله بارها از موشک های قابل حمل ضد تانک کورنت ساخت روسیه استفاده کرده است. آنها همچنین به ندرت، موشک های بورکان را شلیک کرده اند که به گفته نصرالله، می توانند کلاهکی با وزن بین 300 تا 500 کیلوگرم حمل کند.

در هفته های اخیر، حزب الله تسلیحات جدیدی از جمله موشک زمین به زمین با برد 10 کیلومتر و کلاهک 50 کیلوگرمی را معرفی کرده است.

توانایی های نظامی اسرائیل چیست؟

ارتش اسرائیل مدت هاست که توسط ایالات متحده حمایت می شود و سالانه 3.3 میلیارد دلار بودجه به علاوه 500 میلیون دلار برای فناوری دفاع موشکی دریافت می کند.

اسرائیل یکی از مسلح ترین بازیگران خاورمیانه است. نیروی هوایی این رژیم شامل جنگنده های پیشرفته آمریکایی اف-35، پدافند دفاع موشکی از جمله پاتریوت ساخت آمریکا، سیستم پدافند موشکی گنبد آهنین و سامانه های دفاع موشکی فلاخن داود و پیکان است که با کمک آمریکا توسعه یافته اند.

اسرائیل نفربرها و تانک های زرهی و ناوگانی از پهپادها و سایر فناوری های موجود برای پشتیبانی از نبردهای خیابانی را در اختیار دارد.

به گفته مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، یک اندیشکده انگلیسی، اسرائیل حدود 170 هزار سرباز دارد که معمولاً در حال خدمت هستند و حدود 360 هزار نیروی ذخیره را هم برای جنگ فراخوانده است که سه چهارم ظرفیت تخمینی این رژیم را شامل می شود. با توجه به اینکه جنگ اسرائیل و فلسطین اکنون در پنجمین ماه خود قرار دارد، بسیاری از این نیروهای ذخیره به خانه های خود بازگشته اند.

اسرائیل همچنین مدتهاست که برنامه تسلیحات هسته ای اعلام نشده ای را دنبال می کند.

وضعیت چقدر جدی است؟

در حالی که اکثر تحلیلگران بر این باورند که حزب الله و اسرائیل تمایل کمی برای یک جنگ تمام عیار دارند، این نگرانی وجود دارد که محاسبه اشتباه هر یک از طرفین ممکن است باعث تشدید تنش شود. ایالات متحده، فرانسه و سایر کشورها در هفته های اخیر دیپلمات هایی را برای کاهش تنش ها در مرز جنوبی لبنان اعزام کرده اند.

نصرالله در سخنرانی روز سه شنبه به تهدیدات مقامات اسرائیلی مبنی بر آغاز حمله در صورت عدم عقب نشینی نیروهایش از مرز پاسخ داد. او گفت: «اگر شما (درگیری را) گسترش دهید، ما هم گسترش خواهیم داد.»

تبادل آتش روز چهارشنبه، که برخی از آنها نسبتاً دور از منطقه مرزی رخ داد، نشانه آشکاری از خطر خارج از کنترل شدن درگیری ها است. دو طرف در سال 2006 یک جنگ 34 روزه را پشت سر گذاشتند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار