گوناگون

گزارش نیویورک تایمز از وضعیت نظامی اسرائیل در جنگ غزه

گزارش نیویورک تایمز از وضعیت نظامی اسرائیل در جنگ غزه

به گفته ارتش اسرائیل، بسیاری از تونل ها با تله های انفجاری ساخته شده اند. در چنین شرایطی، پس از ورود، یک کماندوی اسرائیلی ولو بسیار آموزش دیده بیشتر مزیت نظامی خود را که در روی زمین داشته از دست می دهد.

به گزارش پارسینه و به نقل از جماران، نیویورک تایمز برای انتشار گزارشی تفصیلی درباره وضعیت نظامی رژیم اسرائیل در جنگ غزه به سراغ فرماندهان و مقام های ارشد نظامی این رژیم رفته است تا به این سوال پاسخ دهد که برنامه رژیم اسرائیل برای آزاد کردن اسرای در اختیار حماس چیست؟

پس از بیش از 100 روز جنگ، پیشرفت محدود اسرائیل در از بین بردن حماس، تردیدهایی را در فرماندهی عالی ارتش در مورد امکان دستیابی کوتاه مدت به اهداف اصلی این «رژیم» در زمان جنگ ایجاد کرده است: ریشه کن کردن حماس و همچنین آزادی اسیران اسرائیلی که هنوز در غزه هستند.

اسرائیل کنترل بخش کوچکتری از غزه را در این مرحله از جنگ نسبت به آنچه که در ابتدا در نقشه های جنگی از آغاز تهاجم پیش بینی شده بود، در اختیار دارد.  این سرعت کندتر از حد انتظار در پیشروی و به دست گرفتن کنترل زمین باعث شده است که برخی از فرماندهان به طور خصوصی ناامیدی خود را از استراتژی دولت در قبال غزه ابراز کنند و  به این نتیجه برسند که آزادی بیش از 100 اسیر اسرائیلی که هنوز در غزه هستند تنها از طریق دیپلماتیک و نه نظامی قابل تامین است.

بر اساس مصاحبه با چهار تن از  مقام های ارشد نظامی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، اکنون اهداف دوگانه آزادی اسیران و نابودی حماس  با یکدیگر ناسازگار است.

همچنین اختلاف بین مدت زمانی که اسرائیل برای ریشه کن کردن کامل حماس به آن نیاز دارد هم میان دو طرف وجود دارد . از یک سو عده ای در تونل های زیرزمینی حماس می جنگند و از سوی دیگر متحدان اسرائیل خواهان پایان یافتن جنگ و کشتار غیرنظامیان هستند.

برخی مقام های ارتش می گویند که نبرد طولانی با هدف از بین بردن کامل حماس به احتمال زیاد به قیمت جان اسیران  اسرائیلی که از 7 اکتبر در غزه به سر می‌برند، تمام می‌شود.  حماس بیش از 100  اسیر  را در ماه نوامبر آزاد کرد، اما گفته است که بقیه را آزاد نخواهد کرد مگر اینکه اسرائیل با توقف کامل درگیری ها موافقت کند.

روز پنجشنبه، گادی آیزنکوت، رئیس سابق ارتش که در کابینه جنگ خدمت می کند در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این یک "توهم" است که باور کنیم می توان اسیرها را از طریق عملیات نظامی زنده نجات داد.

آیزنکوت گفت: وضعیت در غزه به گونه ای است که اهداف جنگ هنوز محقق نشده است. برای من هیچ دوگانگی وجود ندارد. ماموریت نجات غیرنظامیان مهم تر از کشتن دشمن است.

مقام های نظامی اسرائیل به نیویورک تایمز گفته اند که ابهامات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر درباره طرح پس از جنگ برای غزه،  تا حدی مقصر وضعیتی است که ارتش در میانه جنگ با آن روبرو شده است.

نتانیاهو هنوز توضیح نداده  که چگونه غزه پس از جنگ اداره می شود  و فرماندهان ارتش گفتند که بدون چشم انداز بلندمدت برای این سرزمین، ارتش نمی تواند تصمیمات تاکتیکی کوتاه مدت را در مورد چگونگی تصرف بخش هایی از غزه که خارج از کنترل اسرائیل باقی می ماند، اتخاذ کند.

تصرف جنوبی ترین قسمت غزه که در مرز مصر قرار دارد، مستلزم هماهنگی بیشتر با مصر است. سه تن از فرماندهان گفتند، اما مصر حاضر نیست بدون ضمانت اسرائیل در مورد طرح پس از جنگ وارد تعامل شود.

فرماندهان ارتش اسرائیل از این بیم دارند  که یک لشکرکشی طولانی در خلا نبود برنامه مشخص برای غزه پس از جنگ،  هرگونه حمایت باقی مانده از سوی متحدان اسرائیل را از بین ببرد و تمایل آنها را برای تامین مهمات اضافی محدود کند.

صدای خانواده‌های اسرای اسرائیلی در مورد نیاز به آزادی آنها از طریق دیپلماسی و نه زور بلندتر شده‌است. برخی از اسیرانی که در غزه گرفته شده‌اند کشته شده‌اند و هنوز مشخص نیست که آنها به طور تصادفی توسط نیروهای اسرائیلی یا توسط حماس کشته شده‌اند.

ارتش با تمرکز تلاش های خود بر تخریب تونل ها، اشتباهاتی را مرتکب می شود که می تواند  به قیمت جان اسیران اسرائیلی بیشتری تمام شود. سه اسیر اسرائیلی قبلاً در ماه دسامبر ،علیرغم اینکه پرچم سفید را به اهتزاز در می آوردند و به زبان عبری فریاد می زدند، توسط سربازان خودی کشته شدند.

آندریاس کریگ، کارشناس جنگ در کینگز کالج لندن، گفت: در اصل، این یک بن بست است. در این محیط فعلی نمی توان اسیر اسرائیلی را آزاد کرد.  اگر به داخل تونل ها بروید و با نیروهای ویژه یا هر چیز دیگری سعی کنید آنها را آزاد کنید، آنها را خواهید کشت. شما یا مستقیماً آنها را می‌کشید یا غیرمستقیم با گرفتار کردن آنها در تله‌های انفجاری یا در یک آتش‌سوزی.

راه‌حل باقی‌مانده، حل و فصل دیپلماتیک ماجرا است که می‌تواند شامل آزادی گروگان‌ها در ازای هزاران فلسطینی زندانی توسط اسرائیل، همراه با توقف درگیری‌ها باشد. به گفته سه تن از فرماندهانی که با تایمز مصاحبه کرده اند، مسیر دیپلماتیک سریع ترین راه برای آزادی اسرائیلی هایی است که در اسارت باقی مانده اند.

البته برای برخی در جناح راست اسرائیل، پیشرفت محدود جنگ نتیجه تصمیم اخیر دولت، به دنبال فشار ایالات متحده و سایر متحدان، برای کاهش سرعت تهاجم است. البته مقام های نظامی نظر دیگری دارند و می گویند  که کارزار آنها توسط دقت و پیچیدگی زیرساخت های حماس که پیچیده تر از ارزیابی افسران اطلاعاتی اسرائیل است، به بن بست خورده است.  قبل از تهاجم اسرائیل به غزه ، مقامات نظامی اسرائیل فکر می کردند که طول شبکه تونل در زیر غزه تا 100 مایل می رسد. یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، در سال 2021 ادعا کرده بود که طول این تونل نزدیک به 300 مایل است. مقامات نظامی اکنون معتقدند تا 450 مایل تونل در زیر سرزمینی وجود دارد که در طولانی ترین نقطه آن فقط 25 مایل است. تنها در  خان یونس، اسرائیل تخمین می زند که حداقل 100 مایل گذرگاه وجود دارد که در چندین سطح پراکنده شده است. همزمان  مکان یابی و حفاری هر تونل زمان بر و خطرناک است. به گفته ارتش اسرائیل، بسیاری از تونل ها با تله های انفجاری ساخته شده اند. در چنین شرایطی،  پس از ورود، یک کماندوی اسرائیلی ولو بسیار آموزش دیده بیشتر مزیت نظامی خود را که در روی زمین داشته از دست می دهد. تونل‌ها باریک هستند و اغلب پهنای آنها مجوز عبور فقط یک نفر را می دهد.  این بدان معناست که هر گونه درگیری در داخل آنها به نبرد تن به تن تقلیل می یابد.

بر اساس یک سند برنامه ریزی نظامی که توسط نیویورک تایمز بررسی شد، در آستانه تهاجم اسرائیل، ارتش ارزیابی کرد که تا اواخر دسامبر بر شهر غزه، خان یونس و رفح ، سه شهر بزرگ غزه ،کنترل عملیاتی خواهد داشت. اما در اواسط ژانویه، اسرائیل هنوز پیشروی خود را به سمت رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه آغاز نکرده بود و هنوز حماس را از همه بخش های خان یونس، یکی دیگر از شهرهای بزرگ در جنوب، مجبور به عقب نشینی نکرده بود.  پس از اینکه ارتش در پایان سال گذشته کنترل شمال غزه را به دست آورد، اعلام کرد که جنگ وارد مرحله جدیدی شده است که شدت کمتری دارد. ارتش تقریباً نیمی از 50000 سرباز مستقر در شمال غزه را در اوج عملیات در ماه دسامبر خارج کرد و انتظار می‌رود تا پایان ژانویه خروج‌های بیشتری انجام شود.

این یک خلاء قدرت در شمال ایجاد کرد و به نیروهای حماس و مقامات غیرنظامی اجازه داد تا مجدداً اقتدار خود را در آنجا تثبیت کنند . روز سه‌شنبه، نیروهای حماس در شمال غزه رگباری متشکل از 25 موشک را به حریم هوایی سرزمین های اشغالی شلیک کردند و اسرائیلی‌هایی را که امیدوار بودند پس از ماه‌ها جنگ، توانایی‌های پرتاب موشک حماس از بین رفته باشد، خشمگین کردند.

بر اساس گزارش ها، در روزهای اخیر، افسران پلیس و افسران رفاهی دولت تحت کنترل حماس دوباره از اختفای خود در شهر غزه و بیت حانون، دو شهر شمالی خارج شده و سعی در حفظ نظم روزانه و بازگرداندن برخی خدمات رفاهی داشتند. همزمان  رهبران ارشد حماس در غزه ، از جمله سنوار، محمد ضیف و مروان عیسی ، همچنان آزاد هستند.

در حالی که برخی از سیاستمداران اسرائیلی می گویند تنها راه اعمال فشار نظامی بیشتر بر حماس است ، تحلیلگران نظامی می گویند که نیروی بیشتر دستاورد چندانی نخواهد داشت.

آندریاس کریگ می گوید: این یک جنگ غیرقابل پیروزی است. بیشتر اوقات وقتی در یک جنگ غیرقابل پیروزی قرار می گیرید، در یک مقطع زمانی متوجه این می شوید  و عقب نشینی می کنید اما اسرائیلی ها این کار را نکردند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار