گوناگون

بورل: اعزام قوای دریایی به دریای سرخ برای حفاظت از کشتیرانی است

بورل:  اعزام قوای دریایی به دریای سرخ برای حفاظت از کشتیرانی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که این بلوک قصد تشدید درگیری با ارتش یمن را ندارد. جوزپ بورل همچنین گفت نتانیاهو شخصا هرگونه تلاش برای حل و فصل نزاع چند دهه‌ای با فلسطینی‌ها را به انحراف کشانده است.

پارسینه: «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد این اتحادیه قصد اعزام کشتی‌های نظامی خود با ماموریت رزمی به دریای سرخ را ندارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، بورل در گفتگو با خبرنگاران در اسپانیا اظهار کرد اتحادیه اروپا در تدارک برای اعزام یک گروه از قوای دریایی به دریای سرخ است اما «تنها ماموریتش حفاظت از کشتی‌رانی است.» او بیان کرد: «ما باید هر کار ممکنی را برای تضمین آزادی دریانوردی انجام دهیم اما همزمان از تشدید تنش اجتناب کنیم.»

قرار است وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه این هفته نشستی را در شهر بروکسل با هدف بحث درباره ناوگروه اعزامی این بلوک به دریای سرخ داشته باشند. بیش از یک هفته پیش قوای دریایی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ حملات تجاوزکارانه خود را به اهداف ارتش یمن شروع کردند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت این حملات موفقیتی در متوقف کردن حملات ارتش یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ نداشته اما تهدید کرد که این حملات ادامه پیدا خواهند کرد.

بورل در ادامه صحبت‌هایش ادعا کرد کشتیرانی جهانی در دریای سرخ ممکن است مختل شده و این امر باعث «ریسکی جدی» برای تشدید جنگ در غزه شود. او ادامه داد: «ما در آستانه وضعیتی هستیم که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.»

بورل همچنین در یک سخنرانی در دانشگاه وایادولید گفت: «ما با دوره‌ای که در آن بالاترین سطح ریسک ژئوپلتیکی از زمان بحران موشکی سال ۱۹۶۲ کوبا وجود دارد، مواجه هستیم.» او همچنین با اشاره به تحولاتی که منجر به شروع جنگ جهانی دوم شدند، گفت: «این دوره همچنین من را به یاد سناریوهای دهه ۱۹۳۰ می‌اندازد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان این سخنرانی در ادعایی عجیب گفت رژیم صهیونیستی سابقا به منظور تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین، حماس را تامین مالی کرده بود. این دیپلمات که یک نقشه راه ۱۰ بندی برای فرآیند بالقوه صلح آماده کرده، سند و مدرک روشنی در حمایت از ادعایش ارائه نکرد.

او «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را متهم کرد به این که شخصا هرگونه تلاش برای حل و فصل نزاع چند دهه‌ای با فلسطینی‌ها را به انحراف کشانده است.

بورل گفت: «خبر بد این است که اسرائیل، مشخصا کابینه‌اش کاملا از پذیرش یک راه‌حل (دو دولتی) امتناع می‌کند و نتانیاهو روز گذشته انگار که پیش‌بینی حرفهای امروز من را کرده باشد، بار دیگر این موضع را تکرار کرد و او شخصا در ۳۰ سال گذشته این راه‌حل را تحریم کرده است.»

بورل اظهار کرد: «ما معتقدیم که یک راه‌حل دو دولتی باید از خارج به منظور برقرار شدن صلح تحمیل شود.»

این مقام اروپایی پیش از این نیز گفته بود راه‌حل دو دولتی «بهترین تضمین امنیتی» برای رژیم صهیونیستی است. بورل در جریان سخنرانی  خود بیان داشت از این متاسف است که «همه به جز کابینه اسرائیل» خواستار راه‌حل هستند.

بورل از زمان شروع دور اخیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس، به نمایندگی از اتحادیه اروپا خواستار کاهش تنش‌ها شده و همچنین خواستار آن شد که وقفه‌های بشردوستانه در نوار غزه به سطح یک آتش‌بس دائمی که اجازه به شروع مذاکرات صلح سیاسی دهد، تحول پیدا کند.

جوزپ بورل به مخاطبانش در اسپانیا گفت: «اگر ما با قدرت مداخله نکنیم، چرخه نفرت و خشونت از نسلی به نسل دیگر، از یک مراسم تدفین به یک مراسم تدفین دیگر، با رشد بذرهای نفرتی که امروز در غزه در حال پاشیده شدن است، ادامه پیدا خواهد کرد.»

به گزارش «یورو نیوز» بورل همچنین به شهرک‌نشین‌های افراطی صهیونیست اشاره کرده و گفت: «جامعه بین‌المللی این‌ها را غیرقانونی در نظر می‌گیرد اما تاکنون هیچ کاری برای رسیدگی به این وضعیت غیرقانونی انجام نداده است. امروزه شهرک‌نشین‌ها نسبت به قبل از شروع درگیری فعلی در هفتم اکتبر، خشن‌تر شده‌اند.»

سرویس اقدام خارجی اروپا، شاخه دیپلماتیک این بلوک که از سوی بورل رهبری می‌شود در حال بررسی دنباله‌روی از آمریکا و انگلیس در خصوص تحریم شهرک‌نشینانی صهیونیست تندرویی است که مسئول خشونت در کرانه باختری هستند. با این وجود چند منبع دیپلماتیک گفتند بعید است وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه خود تحریم‌ها علیه شهرک‌نشین‌های صهیونیست را تصویب کنند.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین گفت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دیگر قادر به سازش نیستند. او درخواست کرد که «جهان عرب، اروپا، آمریکا و کل سازمان ملل تشکیل یک کشور فلسطینی را حتی با وجود مقاومت اسرائیل به رسمیت بشناسند.»

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار