گوناگون

تکنیک‌های تشکیل سبد سهام با بیشترین بازدهی

تکنیک‌های تشکیل سبد سهام با بیشترین بازدهی

برای اینکه بتوانید سودی بالاتر از بانک و صندوق درآمد ثابت کسب کنید باید سبد سهامی تشکیل دهید که پتانسیل کسب بازدهی مناسب را داشته باشد.

ترکیب دارایی از انواع سهام و سایر ابزارهای سرمایه گذاری می‌تواند بازدهی سرمایه شما را در سال بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد. در این مقاله به بررسی راه‌های تشکیل بهترین سبد سهام می‌پردازیم.

 

چطور بهترین سبد سهام را داشته باشیم؟

تشکیل دادن بهترین سبد سهام ارتباط مستقیمی با رهگیری برخی از عوامل مانند توجه به شاخص‌های بورس، توجه به بازارهای جهانی، بررسی شرایط سیاسی و اقتصادی، شناسایی ریسک‌ها و بررسی وضعیت مالی شرکت‌ها دارد. در حقیقت، اولین قدم برای تشکیل یک سبد سهامی مناسب بررسی وضعیت بازار است.

توجه به شاخص‌های بورس

وضعیت کلی بازار سرمایه را می‌توان از رصد نماگر‌های اصلی آن یعنی شاخص کل و شاخص هم وزن بررسی کرد. با بررسی روندهای شاخص کل و شاخص هم‌وزن می‌توان سناریوهای مختلف را برای انتخاب سهام مورد نظر در نظر گرفت. استفاده از تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تحلیل کمی برای تخصیص سهام به سبد و وزن‌هی سهم‌ها می‌تواند روش مناسبی باشد. به طور مثال در روند‌های خنثی بازار، چینش ترکیبی از سهام بر اساس ضریب بتا میانه، راهکار مناسبی برای کسب سود از بازار است. از طرف دیگر، بررسی نسبت‌های بنیادی بازار مانند P/E نیز و مقایسه آن با نرخ بهره بانکی جهت انتخاب سهام بنیادی و ارزشی می‌تواند استراتژی صحیحی باشد. همچنین، بررسی روند شاخص هم‌وزن و انتخاب سهم‌های کوچک جهت سرمایه‌گذاری در کسب بازدهی بالاتر از شاخص تاثیرگذار است. برخی از سهم‌های صادرات‌محور یا به اصطلاح دلاری با توجه وضعیت کامودیتی می‌توانند گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشند.

توجه به بازارهای جهانی

نوسانات قیمتی و روند عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی در میزان سودآوری برخی از سهم‌ها تاثیر مستقیم دارد. در حقیقت، قیمت جهانی کالاهایی نظیر مس، سنگ آهن، نفت، محصولات پتروشیمی، طلا، روی، سرب، آلومینیوم و… تاثیر مستقیمی بر قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور داشته و این نوع از سهم‌ها با نوسانات نرخ ارز در ایران نیز همبستگی بالایی دارند. بنابراین، انتخاب سهم‌های دلاری و صادرات‌محور در سبد دارایی می‌تواند بازدهی سبد را تقویت کند. از سوی دیگر، شرایط سیاسی و اقتصادی بر روند عرضه و تقاضا در بازار جهانی و به تبع آن بازار سرمایه اثرگذاری قابل‌توجهی دارد. به همین منظور بهتر است در تشکیل پرتفوی، تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی را هم در نظر داشت.

2

توجه به تحلیل‌‌های سیاسی و اقتصادی

همان‌طور که اشاره شد رویدادهای سیاسی و اقتصادی در جهان و ایران می‌تواند اثرات متفاوتی بر بازار داشته باشد. معمولا بحران‌های سیاسی و اقتصادی بر بازار سرمایه‌ اثر منفی داشته و بر بازار طلا اثر معکوس دارد. بنابراین برای کاهش ریسک بهتر است همواره بخشی از سبد دارایی را به طلا اختصاص داد. به طور کلی، شناسایی ریسک‌های سیستماتیک مانند جنگ غیر قابل پیش‌بینی بوده و با استفاده از دارایی‌هایی مانند طلا و اوراق مشتقه نظیر قراردادهای آتی و آپشن تا حدی می‌توان ریسک‌های سیستماتیک را پوشش داد. از طرف دیگر، برای پوشش ریسک‌هایی مثل بالا رفتن نرخ بهره، اختصاص دادن بخشی از پرتفوی به اوراق درآمد ثابت راه‌حل مناسبی است. اما باید به این نکته توجه داشت که در شرایط مختلف می‌توان سهام پربازده را شناسایی کرد.

 

شناسایی سهام‌های پربازده

با توجه به وضعیت بازار می‌توان سهم‌هایی که پتانسیل رشد دارند را شناسایی کرد. برای این منظور باید شرایط صعودی، نزولی و خنثی در بازار را در نظر گرفته و وضعیت نمادها را از نظر تکنیکال و بنیادی بررسی کرد. همچنین، استراتژی تابلوخوانی نیز می‌تواند در بررسی سهام پربازده موثر باشد. از دیگر عواملی که باید برای چینش پرتفوی متناسب با وضعیت بازار در نظر گرفت، شناسایی سهم‌های پرریسک است.

توجه به سهم‌های پر ریسک

معمولا گفته می‌شود که هرچه میزان ریسک یک دارایی بیشتر باشد، بازدهی نیز بیشتر خواهد شد. در حقیقت، هر چه میزان ریسک یک دارایی بالاتر باشد، بازدهی مورد انتظار از آن دارایی بالاتر بوده و سرمایه‌گذاران انتظار دارند در قبال پذیرش ریسک بالاتر، بازدهی بالاتری نیز کسب کنند. بهترین روش تحلیل سهم‌های پرریسک، بهره گرفتن از تحلیل تکنیکال است. توصیه می‌شود برای ورود به این نوع از سهم‌ها حد سود و زیان را تعیین کنید. معمولا دارایی‌هایی که دچار نوسانات بیشتری هستند پتانسیل افت سرمایه را بالا برده و بهتر است بخش کمی از دارایی را به سهام پرریسک و رشدی اختصاص داد. پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط می‌تواند نمونه‌ای مناسب از یک سبد دارایی مناسب باشد.

استفاده از صندوق‌های قابل معامله در سبد سهام

با توجه به اینکه مدیریت پرتفوی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذارانی که دانش تخصصی و وقت کافی برای آموزش اصول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی را ندارند، بهتر است از انواع صندوق‌ها استفاده کنند.

در حال حاضر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق سهامی، مختلط، درآمد ثابت، اهرمی، بخشی، طلا، چند کالایی و… در بازار سرمایه وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، سبدی از انواع صندوق‌ها را تشکیل داده و ضمن تنوع‌بخشی به دارایی‌ها، بازدهی تقویت شده و ریسک کاهش می‌یابد.

3

استراتژی‌های مختلف تشکیل سبد سهام

برای تشکیل یک سبد سهام می‌توان از استراتژی‌های متنوعی استفاده کرد. بر‌اساس مدل سهام، می‌توان پرتفویی از سهام ارزشی، میانه و رشدی تشکیل داد. معمولا سرمایه‌گذارانی که براساس تحلیل بنیادی اقدام به تشکیل پرتفوی می‌دهند از سهم‌های ارزشی که ریسک کم‌تری داشته و بازدهی مناسبی دارند، استفاده می‌کنند. به صورت کلی توصیه می‌شود براساس میزان ریسک و بازدهی مورد انتظار، سبدی از انواع سهام، اوراق درآمد ثابت، گواهی سپرده کالایی مثل طلا، زعفران و و … اوراق مشتقه تشکیل شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده تنوع‌بخشی به سبد دارایی، پتانسیل کسب سود را افزایش داده و ریسک را کاهش می‌دهد.

 

سخن پایانی

با عوامل تاثیرگذار برای تشکیل سبد سهامی مناسب آشنا شدید. علاوه بر توجه به وضعیت بازار و سهام شرکت‌ها در شرایط مختلف، نحوه مدیریت ریسک و استفاده از ابزارهای مناسب جهت کنترل ریسک می‌تواند نقش مهمی در بازدهی سبد دارایی داشته باشد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار