گوناگون

میلیاردر ایرانی روی جلد نشریه فوربز

میلیاردر ایرانی روی جلد نشریه فوربز

نشریه فوربز به تازگی به سراغ کمال غفاریان میلیاردر ایرانی رفته و با او درباره فعالیت هایش گفتگو کرده است.

 «کم غفاریان» - کمال غفاریان در دنیا به این نام معروف است- برخلاف ایلان ماسک و جف بزوس خیلی سرشناس نیست ولی مثل آنها سودای بزرگی در سر دارد؛ افتتاح اولین ایستگاه فضایی تجاری تا سال 2031.

رویای فضانوردی غفاریان از کودکی

کمال غفاریان، کارآفرین و مهندس ایرانی-آمریکایی، از کودکی رویای فضانوردی را در سر داشت. او در دوران کودکی در اصفهان به ستاره‌ها خیره می‌شد و آرزو داشت روزی به فضا سفر کند. سال ۱۹۶۹، زمانی که غفاریان ۱۱ ساله بود، قدم گذاشتن نیل آرمسترانگ و باز آلدرین روی ماه، رویای او را تقویت کرد. او گفت: «آن لحظه دگرگون‌کننده بود و مرا ترغیب کرد که این همان کاری است که می‌خواهم انجام دهم.»

غفاریان سال 1976 دو هزار دلار از عمویش قرض گرفت تا به کالجی در واشنگتن برود و درس بخواند و حالا با 2.2 میلیارد دلار ثروت یکی از مهمترین بازیگرهای عرصه هوا-فضای دنیا به حساب می آید. او در دانشگاه کاتولیک آمریکا در رشته‌های علوم و مهندسی رایانه تحصیل کرد. او پس از فارغ‌التحصیلی، در شرکت‌های فناوری اطلاعات و هوافضای مختلف مشغول به کار شد.

سال ۱۹۹۴، غفاریان به همراه هارولد استینگر، شرکت استینگر-غفاریان تکنولوژیز را تأسیس کرد. این شرکت در زمینه ارائه خدمات مهندسی و پشتیبانی ماموریت‌های فضایی فعالیت می‌کند. این شرکت به سرعت رشد کرد و تا سال ۲۰۰۶، به یکی از بزرگترین پیمانکاران ناسا تبدیل شد. غفاریان در سال ۲۰۰۹، سهام این شرکت را خرید. کریس کویلتی، موسس و یکی از مدیران شرکت کویلتی اسپیس، گفت: «غفاریان مهارت‌های زیادی در زمینه بستن قراردادهای دولتی دارد. این مهارت در بازار فضایی که عمدتاً دولتی است، بسیار مهم است.»

غفاریان، یک کارآفرین موفق در حوزه هوافضا

غفاریان علاوه بر استینگر غفاریان تکنولوژیز، شرکت‌های دیگری نیز در حوزه هوافضا تأسیس کرده است. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به آکسیوم اسپیس، اکس-انرژی و اینتوئتیو مشینز اشاره کرد. آکسیوم اسپیس، یک شرکت خصوصی است که در زمینه گردشگری فضایی فعالیت می‌کند. این شرکت در حال توسعه ایستگاه فضایی تجاری خود است. اکس-انرژی، یک شرکت خصوصی است که در زمینه طراحی و ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک و کارآمد فعالیت می‌کند. اینتوئتیو مشینز، یک شرکت خصوصی است که در زمینه ساخت و تولید ربات‌های هوشمند فعالیت می‌کند. غفاریان به دلیل فعالیت‌های خود در حوزه هوافضا، جوایز و افتخارات متعددی را دریافت کرده است. او در سال ۲۰۱۹ از سوی مجله فوربس به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان معرفی شد.

876227

فهرست شرکت‌هایی که غفاریان تأسیس کرده است مانند صفحات یک رمان علمی تخیلی است؛ شرکت «آکسیوم اسپیس» به کمک ناسا در حال ساخت اولین ایستگاه فضایی تجاری جهان است. غفاریان یک دیوانه تمام عیار است، او میگوید: «ما باید بتوانیم یک گونه چند سیاره ای باشیم و به ستاره های دیگر برویم. البته اول باید همین خانه خودمان را حفظ کنیم. سرنوشت غایی نسل بشر این است که میان ستاره ای شویم. اولین گام در مدار پایین زمین، ساخت ایستگاه فضایی است. هدف بعدی، فرستادن فرودگرها به ماه و ساخت یک پایگاه انسانی روی آن خواهد بود. مرحله بعد، ساخت فناوری‌هایی است که می‌توانند به سیاراتی فراتر از منظومه شمسی ما بروند.»

شرکت آکسیوم اسپیس، نسل بعدی لباس‌های فضایی فضانوردان را هم طراحی کرده است. غفاریان میگوید: «دفعه بعدی که فضانوردانی را در حال راه رفتن روی سطح ماه دیدید، مطمئن باش که آنها لباس فضایی آکسیوم اسپیس پوشیده اند.»

دوستانت را نزدیک نگه دار، دشمنانت را نزدیکتر

جف بزوس، ایلان ماسک و ریچارد برانسون کسب و کارهای دیگری دارند و در حوزه هوا-فضا هم سرمایه گزاری کرده اند اما کمال غفاریان برخلاف رقبایش، از کسب و کارهای دیگر ثروتمند نشده و دقیقا ثروتش را از همین طریق کسب کرده. همین مسئله او را متمایز میکند. با این حال غفاریان آنها را رقیب خود نمیداند و از در دوستی وارد میشود: من برای ایلان ماسک و گوئین شاتول، رئیس اسپیس ‌ایکس، احترام زیادی قائل هستم. آنها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند. جف بزوس هم همین طور.»

نمیخواهم ثروتمندترین مرد گورستان باشم!

غفاریان می‌گوید که هدف او از تأسیس این شرکت‌ها، کمک به توسعه اکتشافات فضایی است. او معتقد است که اکتشافات فضایی می‌تواند به ما کمک کند تا بیشتر در مورد جهان اطراف خود بیاموزیم و همچنین می‌تواند به پیشرفت فناوری و بهبود زندگی بشر کمک کند. «من نمی‌خواستم ثروتمندترین مرد گورستان باشم. من می‌خواستم زندگی‌ام بیشتر پیرامون ایجاد تغییر در جهان به سمت بهتر شدن باشد. من می‌خواهم کاری انجام دهم که تأثیر مثبتی بر جهان بگذارد.»

876229

نگاهی سریع به فعالیت های کمال غفاریان؛ از اصفهان تا فضا

کمال غفاریان، کارآفرین و مهندس ایرانی-آمریکایی، یکی از چهره‌های سرشناس در حوزه هوافضا است. او بنیان‌گذار شرکت‌های متعددی در این حوزه است که از جمله آنها می‌توان به «آکسیوم اسپیس»، «اکس انرژی»، «اینتوئتیو مشینز» و «کوانتوم اسپیس» اشاره کرد.

غفاریان در سال ۱۳۵۱ در اصفهان متولد شد. او در سال ۱۳۷۶ به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک و کامپیوتر پرداخت. پس از فارغ‌التحصیلی، به عنوان مهندس در شرکت‌های مختلف هوافضایی مشغول به کار شد.

در سال ۲۰۰۹، غفاریان شرکت «اکس انرژی» را تأسیس کرد. این شرکت در زمینه طراحی و ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک و کارآمد فعالیت می‌کند. «اکس انرژی» در حال حاضر یکی از پیشروترین شرکت‌ها در این زمینه است.

در سال ۲۰۱۳، غفاریان شرکت «اینتوئتیو مشینز» را تأسیس کرد. این شرکت در زمینه ساخت و تولید ربات‌های هوشمند فعالیت می‌کند. اینتوئتیو مشینز در حال حاضر ربات‌هایی را برای کاربردهای مختلفی مانند کمک به معلولان، انجام کارهای خطرناک و اکتشافات فضایی تولید می‌کند.

در سال ۲۰۱۶، غفاریان به همراه مایکل سافردینی، شرکت آکسیوم اسپیس را تأسیس کرد. این شرکت در زمینه گردشگری فضایی فعالیت می‌کند. آکسیوم اسپیس در حال حاضر در حال توسعه ایستگاه فضایی تجاری خود است.

در سال ۲۰۱۹، غفاریان شرکت کوانتوم اسپیس را تأسیس کرد. این شرکت در زمینه ساخت و تولید زیرساخت‌های فضایی فعالیت می‌کند. کوانتوم اسپیس در حال حاضر در حال توسعه یک شبکه فضایی برای ارائه خدمات اینترنتی و ارتباطاتی است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار