گوناگون

مراغه، شهری با ۱۰ جاذبه گردشگری فرهنگی

مراغه، شهری با ۱۰ جاذبه گردشگری فرهنگی

در این مطلب، شما را با چند مورد از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری مراغه آشنا خواهیم کرد.

پارسینه: در شمال غربی کشور، ما استان آذربایجان شرقی با داشتن چندین شهر دیدنی و مهم، یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری محسوب می‌شود. علاوه‌بر شهر تبریز، «مراغه» به‌عنوان دومین شهر بزرگ این استان، جاذبه‌هایی دارد که روزها و هفته‌ها شما را به خود مشغول خواهند کرد. همچنین آب‌وهوای مطبوع و طبیعت بکر این ناحیه نیز توجه مسافران را به خود جلب می‌کند. کافیست یک بار بلیط قطار مراغه را تهیه کرده و راهی این شهر شوید تا یکی از دلپذیرترین سفرهایتان را تجربه کنید. در این مطلب، شما را با چند مورد از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری مراغه آشنا خواهیم کرد.

 

مروری بر جاذبه‌های گردشگری مراغه

همان‌طور‌که می‌دانید، شهر مراغه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ناحیه آذربایجان است و پس از ارومیه، به‌عنوان دومین شهر تاریخی این خطه شناخته می‌شود. اسناد و شواهد حاکی از آن هستند که مراغه پیش از ورود اسلام به این سرزمین هم آباد بود و شهرنشینی در آن توسعه یافته بود؛ بااین‌حال، اصلی‌ترین پیشرفت مراغه در قرن ۱۲ تا ۱۴ رخ داد؛ زمانی‌که برخی از سلسله‌ها نظیر «احمدیلیان» و «اتابکان»، آذربایجان را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. در‌حال‌حاضر، بخش قابل‌توجهی از جاذبه‌های دیدنی شهر مراغه، برجای‌مانده از آن دوران است. البته رود «صوفی چای» و آب‌وهوای مطلوب مراغه نیز در شکل‌گیری طبیعتی ناب و دیدنی نقش دارند و جاذبه‌های طبیعی متعددی را ایجاد کرده‌اند. چند مورد از جاذبه‌های دیدنی مراغه را با هم مرور خواهیم کرد.

رصدخانه مراغه

پس از حمله مغول‌ها علی‌رغم آسیب‌های فراوانی که به پیکره علم و فرهنگ در ایران وارد شد، فرهیختگان ایرانی درصدد احیای آن برآمدند. رصدخانه مراغه مهم‌ترین مرکز اجتماع اندیشمندان و همچنین مطالعه و تحقیق در دوره ایلخانی بود. این رصدخانه در سال ۶۵۷ هجری با تلاش‌های فراوان خواجه‌ نصیرالدین طوسی ساخته شد. در‌حال‌حاضر، این رصدخانه که نخستین رصدخانه ایران نیز هست، برای بازدید عموم در دسترس است.

گنبد کبود

گنبد کبود را می‌توان مشهورترین گنبد مراغه دانست که به‌سبب قرارگیری در مرکز شهر، توجه افراد را به خود جلب کرده است. این گنبد، معماری بی‌نظیری دارد و به‌شکل یک ۱۰ضلعی ساخته شده است. همچنین تزئینات آن با سایر بناهای مراغه متفاوت است؛ به‌طوری‌که، در سفرنامه‌های خارجی تزئینات این بنا را نسبت به معماری آن برتر دانسته‌اند. بر‌اساس برخی روایات، گنبد کبود محل تدفین مادر هلاکوخان شناخته می‌شود.

خانه اشرف‌الملوک نبی‌وند

آن دسته از افرادی که به بازدید از خانه‌های قدیمی علاقه‌مندند، باید از خانه اشرف‌الملوک نبی‌وند بازدید کنند. این خانه مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بوده و معماری خاص آن دوره را دارد. پلان خانه به‌شکل مستطیل است و همه‌چیز در آن به‌صورت قرینه ساخته شده است. ممکن است این خانه با نام «خانه حیدرانلو» نیز شناخته شود.

images_1714374656_662f4800bd176

معبد مهر

معبد مهر یکی از متفاوت‌ترین جاذبه‌های تاریخی است که می‌توانید از آن بازدید کنید. این معبد محل پرستش مهر یا همان خورشید در زمان اشکانیان بود و پس از اسلام نیز به محلی برای برگزاری مراسمات مذهبی تبدیل شد. معبد مهر به‌صورت زیرزمینی و در دل صخره‌ها طراحی شده است. در‌صورت سفر به آذربایجان شرقی با بلیط قطار مراغه، حتما از معبد مهر نیز بازدید کنید.

آرامگاه اوحدی مراغه‌ای

یکی از افتخارات شهر مراغه، داشتن شاعری نظیر اوحدی مراغه‌ای است. این شاعر خوش‌نام پارسی در دوره ایلخانی در شهر مراغه زندگی می‌کرد و مثنوی‌های مشهوری نظیر مثنوی «جام‌جم» را از خود بر‌جای گذاشت. در‌حال‌حاضر، آرامگاه او یکی از با‌صفاترین جاذبه‌های دیدنی مراغه محسوب می‌شود.

گنبد سرخ

گنبد سرخ از دیگر گنبدهای زیبا و دیدنی شهر مراغه است که از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای دوره اسلامی محسوب می‌شود. این بنا در دوره سلجوقیان ساخته شده و آغازگر تحولی عظیم در معماری اسلامی بوده است. از ترکیب آجر و کاشی لعاب‌دار برای اولین بار در این بنا استفاده شد.

images_1714374656_662f4800c0a54

برج مدور

در ادامه معرفی گنبدهای مراغه، به برج مدور خواهیم رسید. این برج در ۱۰متری گنبد کبود واقع شده و یکی از آرامگاه‌های پنج‌گانه این شهر را تشکیل می‌دهد. البته اطلاعاتی درباره سازنده بنا و فرد مدفون در آن، در دسترس نیست. این گنبد نیز مانند سایر گنبدهای مراغه، زیبایی خاص و منحصربه‌فردی داشته و ازنظر معماری حائز اهمیت است.

موزه سنگ‌نگاره‌ها

موزه سنگ‌نگاره‌ها در‌حقیقت در مقبره آقالار ساخته شده و یک جاذبه فرهنگی در مراغه محسوب می‌شود. در این موزه که قدمت آن به دوره زندیه بازمی‌گردد، می‌توانید انواع سنگ‌نگاره‌های قدیمی را مشاهده کنید. برخی از این سنگ‌نگاره‌ها در‌حقیقت سنگ مزار بوده و برخی دیگر، آثار هنری ساخته‌شده در دوره‌های پیشین هستند.

موزه ایلخانی

همان‌طور‌که مشاهده کردید، دوره ایلخانی دوره شکوفایی شهر مراغه بود و بسیاری از جاذبه‌ها مربوط به این دوره هستند. موزه ایلخانی مجموعه‌ای از آثار به‌جامانده از زمان ایلخانان را یکجا به شما نشان می‌دهد. انواع سفال‌ها، سکه‌ها، شیشه، کاشی و … را می‌توانید در موزه ایلخانی تماشا کرده و اطلاعات قابل‌توجهی درباره این سلسله به‌دست آورید.

غار کبوتر

آخرین جاذبه دیدنی مراغه که به معرفی آن می‌پردازیم، مختص غارنوردان حرفه‌ای است. غار کبوتر یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مراغه محسوب می‌شود که به‌سبب وجود تعداد زیادی از پرندگان وحشی در آن خطه، به این نام شهرت یافته است. برای پیمایش این غار زیبا به تجهیزات حرفه‌ای و مهارت غارنوردی نیاز خواهید داشت.

خرید بلیط قطار مراغه از فرصت پیش فروش فلای تودی

اگر عید نوروز را برای بازدید از مراغه و زیبایی‌های آن انتخاب کرده‌اید، خوب است از پیش فروش قطار فلای تودی مطلع باشید. وب‌سایت فلای تودی که سال‌هاست خدمات گردشگری را با بالاترین کیفیت و کم‌ترین قیمت به مسافران ارائه می‌کند، این روزها پیش فروش بلیط قطار مراغه و سایر شهرها را آغاز کرده است. ازآنجاکه بلیط‌های عید نوروز به‌سرعت فروخته می‌شوند، باید همین‌حالا برای خرید بلیط قطار اقدام کنید. علاوه‌بر بلیط قطار، می‌توانید اقامتگاه مورد‌نظرتان را نیز از سایت فلای تودی رزرو کنید. فرقی نمی‌کند مقصد داخلی یا خارجی را در نظر داشته باشید؛ فلای تودی در هر سفری همراهتان خواهد بود.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار