گوناگون

دفاع تمام قد قلعه‌نویی از عملکرد تیم ملی؛

این تیم لیاقت قهرمانی داشت/ رونمایی از پروژه «جوانگرایی»

این تیم لیاقت قهرمانی داشت/ رونمایی از پروژه «جوانگرایی»

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره شرایط تیم پس از حذف از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ گفت.

 امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، در برنامه فوتبال برتر حاضر شد و به برخی سوالات و ابهامات پیرامون عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در قطر پاسخ گفت.

 از صحبت‌های امیر قلعه‌نویی مشخص است که فهرست نهایی اعزامی او به قطر تا چه اندازه ممکن بوده دچار تغییر شود.

او برای اولین بار درباره ماجرایی که منجر به خط خوردن احمد نوراللهی شد توضیح داد: آن 26 نفر بهترین بودند. بازیکنان دیگری هم بودند که می‌توانستند در این لیست باشند ولی انتخاب نهایی ما این 26 نفر بودند. دو، سه بازیکن مثل امید نورافکن یا یاسین سلمانی که بسیار با کیفیت و چند پسته هستند، می‌توانستند به ما کمک کنند ولی مصدوم بودند.

او ادامه داد: من در همه جا با دو هافبک بازی‌ساز بازی کرده‌ام. سامان قدوس در دو اردوی اول تیم ملی حضور نداشت، اما وقتی نشستم و بازی‌های قدوس را دیدم، گفتم که او می‌تواند خیلی از مشکلات ما را حل کند. بازی او مقابل منچستر سیتی را دیدم و پسندیدم. یاسین سلمانی و امید نورافکن هم گزینه من بودند ولی مصدوم شدند. احمد نوراللهی هافبک خیلی خوبی است و می‌توانست باشد، اما در دیدار با هنگ‌کنگ در مرحله مقدماتی جام جهانی که آسان بود، می‌خواستیم دو بازیکن را امتحان کنیم تا عملکردشان را مورد ارزیابی قرار بدهیم. حسین‌نژاد و امید ابراهیمی را بررسی کردیم تا در لیست نهایی قرار بدهیم و به حمید مطهری گفتیم با توجه به تجربه کار با نوراللهی، این صحبت را با او در میان بگذار، اما در آینده تو جزء نفرات ما هستید. به مهدی قایدی هم یک روز قبل از بازی گفتم، اما وقتی به نوراللهی گفتم، او ساکش را جمع کرد و رفت(با خنده). احمد شاگرد خودم بوده و او را دوست دارم، اما هر کاری اصول خاص خود را دارد.

قلعه‌نویی گفت: اگر شما از اصول بیرون بیایید، نظم و انضباط کاری از بین می‌رود. ایشان این کار را کرد و از چارچوب خارج شد. اصلا اگر ما هم توضیح نمی‌دادیم، نباید این کار را می‌کرد. ما هم انسان هستیم و ممکن است اشتباه کنیم، اما او نباید این کار را می‌کرد. شما یک لحظه یک تصمیمی می‌گیرید که می‌شود یا نمی‌شود. ما بر اساس آمار می‌گوییم که احمد نور می‌توانست کمک کند ولی آنهایی هم که بودند، کارشان را انجام دادند و بد عمل نکردند.

 امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: با ما دو بار عذرخواهی کردیم. خیلی از بچه‌ها هم معذرت خواهی کردند. ما در این چند سال گذشته چهار بار به نیمه نهایی رفتیم. نیمه نهایی رفتن سخت است اما در این سال‌ها بابت قهرمانی نیاوردن یک بار آقای قطبی معذرت خواهی کرده و یک بار امیر قلعه نویی!

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: البته ما وظیفه‌مان است که هر جا نتوانستیم، از مردم عذرخواهی کنیم. من خدا را گواه می‌گیرم بعد از بازی با ژاپن یک‌سری فیلم‌ها دیدیم که بعد از بازی با قطر واقعا ناراحت شدم که چرا یک بار دیگر نتوانستیم مردم را خوشحال کنیم. به این خاطر معذرت خواهی کردیم و دیگری اینکه مزد توانایی‌مان را نگرفتیم.

قلعه‌نویی گفت: این تیم لیاقت قهرمانی داشت اما وقتی می‌بازی، مسئولیت باخت اول، دوم و سوم به عهده سرمربی است. من در ۲۰۰۷ هم گفتم مسئولیت باخت با من است و الان هم اعلام می‌کنم وقتی که یک تیم نتیجه نمی‌گیرد، نفر اول کادرفنی مقصر است. وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد، مقصر کادرفنی است. حتما مشکل داشتیم و حتما نقاط قوت هم داشتیم که از طریق آنالیز خدمت مردم عرض می‌کنم. ما وظیفه داریم جوابگوی مردم باشیم و به آنها احترام بگذاریم و اگر بتوانیم، خوشحالشان کنیم.

تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا در نیمه نهایی با شکست برابر قطر از گردونه رقابت‌ها حذف شد. پس از این اتفاق اهالی فوتبال به تعریف و انتقاد از عملکرد تیم ملی فوتبال پرداختند و در مقابل سعید الهویی، مربی تیم ملی، مدعی شد برخی اتفاقات فوتبالی نظیر بدشانسی در حذف ایران تاثیرگذار بود.

موضوعی که به صحبت قلعه‌نویی هم رسید و او درباره شانس نیاوردن تیم در بازی با قطر صحبت کرد و وقتی مجری برنامه شانس را دلیل قابل استنادی ندانست، گفت: «آمار ما برای سایت‌های معتبر است. اگر نوسان داشتیم، یعنی در حد و اندازه خودمان ظاهر نشدیم. مثلا در نیمه اول مقابل هنگ‌کنگ موقعیت زیادی خلق کردیم ولی گل نزدیم. اگر این کار را می‌کردیم، نوسان بود؟ مقابل سوریه 5-4 موقعیت داشتیم ولی گل نزدیم. برای ارزیابی یک مربی باید نوع ساختار دفاعی و ایجاد موقعیت‌ها را مورد سنجش قرار بدهید. 100 درصد البته دستاورد مهم است.»

قلعه‌نویی درباره باقی ماندن در راس کادر فنی تیم ملی گفت: «در قرارداد من هیچ شرطی نبود که جزء چهار تا باشد، تمدید خواهد شد. اصلا چنین چیزی نبود ولی اگر نتیجه نمی‌گرفتیم، خود من نمی‌ماندم. در فوتبال نهایتا نتیجه اهمیت دارد. فوتبال همین است. اگر پس از گل اول به قطر، آن موقعیت‌ها را استفاده می‌کردیم، نتیجه تغییر می‌کرد. ساختار دفاعی ما بین توپ و دروازه بسیار درست بود. گل‌های اول و سوم قطر را ببینید، در آن زمان بازیکنان ما همه کارها را کردند ولی توپ خورد به پای مدافعان و تبدیل به گل شد.»

سرمربی تیم ملی بار دیگر با صحبت از نقش شانس، گفت: «از مسی بالاتر داریم؟ در فینال جام جهانی 2 توپ لو داد که بازی مساوی شد. این مسائل در فوتبال هست. فرگوسن هم گفته شانس در فوتبال اهمیت دارد. دیگر از او که بالاتر نیستیم. ما می‌گوییم اتفاقات جزئی از  فوتبال است. ما بر اساس آمار حرف می‌زنیم. ولی اتفاقات و بدشانسی هم در فوتبال وجود دارد. ما در نیمه دوم مقابل قطر هر پنج دقیقه یک کرنر زدیم، یعنی برنامه داشتیم ولی کرنرهای ما گل نشد. یعنی برنامه داشتیم که هفت موقعیت به وجود آوردیم.»

قلعه‌نویی در ادامه گفت: «پس از اخراج شجاع، بازی مستقیم را مقابل قطر انجام دادیم و قبل از آن چنین کاری نکردیم. قطری‌ها از بازی مستقیم به ما ضربه زدند. در زمان گل اول قطر، ما در حمله بودیم ولی 30 ثانیه جلوتر از آن، یک تکل روی پای مهدی طارمی زده شد که مشکوک به اخراج و پنالتی بود. ما ایجاد موقعیت کردیم و کارهای لازم را انجام دادیم. در نیمه دوم دو تعویض کردم ولی تا زمان گل سوم هیچ تغییری انجام ندادیم. ما چپ و راست حمله می‌کردیم و همه جور موقعیت ساختیم، ولی توپ‌ها تبدیل به گل نشدند. بعد از گل خوردن و 10 نفره شدن، مدل بازی را عوض کردیم.»

قلعه‌نویی در دفاع از عملکرد تیم ملی برابر قطر، گفت: «ما همه نکات فنی را در جلسه آنالیز به بازیکنان گفتیم و به ساختار دفاعی خودمان هم تاکید داشتیم چطور کار می‌کنند، اما در نهایت باختیم. مثلا فرانسه نمی‌دانست آرژانتین چطور گل می‌زند؟ در نهایت هم باخت. اگر این همه ایراد داشتیم، چطور مقابل قطر 12 کرنر زدیم؟ اینطور نیست که باید در روز بدمان هم باید قطر را ببریم. حرفی بزنید که منطق در آن باشد. قطر در دوره گذشته قهرمان شده است. فوتبال همین است که یک روز 4 گل به آنها می‌زنید ولی در یک مسابقه دیگر می‌بازید. ما در آن مسابقه که چهار گل زدیم، بهتر از موقعیت‌ها استفاده کردیم. ما در ایجاد موقعیت در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بهتر از آن مسابقه قبلی برابر قطر بودیم. استراتژی ما درست بود ولی در نهایت باختیم. توپ‌های ما تبدیل به گل نشدند.»

او در ادامه گفت: «پس از گل اول، مگر در حمله نبودیم؟ در یک بر صفر جهانبخش پاس‌های رو به جلو نداد که مهدی طارمی نرسید و 10 سانتی‌متر کم آورد تا گل بزند. در همین بازی هم می‌توانستیم قطر را ببریم، ولی باختیم و عذرخواهی کردیم. نباید به مردم اطلاعات غلط بدهید. قطر در دوره گذشته در امارات به قهرمانی در آسیا رسید و این نشان می‌دهد تیم ضعیفی نیستند. در همین تورنمنت اردن را بردند و قهرمان شدند. قطر تیم چند ملیتی است و واقعا هم خوب بازی می‌کنند.»

قلعه‌نویی در خصوص نحوه عملکرد تیم برابر قطر گفت: «در سیستم‌های جدید به پاس نمره می‌دهند. تمام این مسائل منتج به ایجاد موقعیت می‌شود. ما مقابل قطر ایجاد موقعیت کردیم ولی آنها هم فرصت داشتند که ما باختیم. اما دو گل قطر روی اتفاقات بود. کدام مربی می‌تواند آن گل اول قطر یا گل سوم را پیش‌بینی کند؟»

او در ادامه گفت: «تمام برنامه‌هایی که باید مقابل ژاپن پیاده می‌کردیم را انجام می‌دادیم و می‌خواستیم سه هافبک آنها را از کار بیندازیم که غیر از یک بار، همیشه این کار را کردیم. در نیمه دوم به ژاپن چطور گل زدیم؟ روی آنها پرس کردیم و گل زدیم. گل سردار آزمون چطور زده شد و مردود کردند؟ استراتژی ما درست بود.»

او سپس با صحبت از عملکرد بازیکنان، درباره مهدی طارمی گفت: «ما مقابل قطر ایجاد موقعیت کردیم ولی باختیم. خاصیت فوتبال همین است که می‌گویند عدالت در فوتبال اجرا نشد و یک تیم تنبیه می‌شود. ما با توجه به فاصله زمانی بازی‌ها، بازیکن را انتخاب می‌کردیم. ما ریکاوری و وضعیت بدنی و جسمانی بازیکنان را مورد ارزیابی قرار می‌دادیم. ما طارمی را جانشین محبی کردیم تا مقابل قطر به میدان برود که مهدی در حد و اندازه‌های خودش بازی نکرد. قشنگی فوتبال همین است که یک بازیکنی مثل زیدان در فینال جام جهانی اخراج می‌شود و کار را خراب می‌کند. طارمی داخل و بیرون از زمین به تیم کمک کرد و بازیکنان مثل برادر در کنار هم بودند.»

قلعه‌نویی در خصوص بازی دادن به مغانلو برابر قطر، گفت: «شک نکنید که ما شایسته قهرمانی بودیم. در تورنمنت‌های قبلی این بازیکنان جوان‌تر بودند ولی در این دوره می‌توانستیم به قهرمانی برسیم. آنالیز ما مقابل قطر مثل دیدار با ژاپن درست بود. پس از تعویض‌هایی که داشتیم و شهریار مغانلو و رضا اسدی آمدند، ایجاد موقعیت کردیم. شاید من اشتباه کرده باشم و 10 نفره هم بودیم، باید نوعی بازی می‌کردیم که حمله کنیم. با حضور شهریار، سه موقعیت به وجود آوردیم ولی گل نزدیم.»

او درباره بازی ندادن به قایدی و قلی‌زاده در بازی با قطر گفت: «اگر در حالت عادی بودیم و بازی به وقت اضافه می‌رفت، دو وینگر ما به زمین می‌آمدند و مهدی قایدی و علی قلی‌زاده جانشین می‌شدند ولی اینطور نشد. در آن لحظه ما نشستیم و مشورت گرفتیم تا یک کاری انجام بدهیم ولی به برد نرسیدیم.»

قلعه‌نویی بار دیگر با انتقاد از عملکرد برخی از بازیکنان، گفت: «ما در ایجاد موقعیت جزء دو تیم برتر جام ملت‌ها بودیم و در ایجاد موقعیت‌های بزرگ هم جزء بهترین‌ها هستیم ولی دو بازیکن بزرگ ما از فرصت‌های مطلوب بهره نبردند. سردار آزمون بهترین دوره خود را سپری کرد و تورنمنت خوبی داشت که بخاطر جلوگیری از مصدومیت، او را اصلا تمرین ندادیم. او قبل از بازی با ژاپن دو جلسه تمرین نکرد. مثل کاری که با محرم نویدکیا انجام می‌دادیم. در گذشته هم محرم فقط در هفته 2 جلسه با ما تمرین می‌کرد ولی کارش را به درستی انجام می‌داد.»

منبع: ورزش۳

ارسال نظر

  • ایرانی

    ... حالا طلبکار هم هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار