گوناگون

راهکار ساده برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

راهکار ساده برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

از قدیم رژیم غذایی و ورزش و تحرک مناسب به عنوان راه‌های پیشگیری از سرطان پروستات در نظر گرفته می‌شدند، به تازگی مشخص شده که از یک راه بسیار ساده هم می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. مطالعه‌ای جدید نشان داد افزایش اندک در آمادگی قلبی - تنفسی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

 شیوع سرطان‌ها در ایران در آقایان حدود ۱۵۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر و در خانم‌ها حدود ۱۳۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است. سرطان پروستات همپای دیگر سرطان‌های گوارشی و پوستی از شایع‌ترین سرطان‌ها در آقایان است و حدود ۱۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. بر اساس آمارها، سالانه حدود ۱۶.۶ درصد به بیماران مبتلا به سرطان پروستات در ایران افزوده می‌شود و آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به سرطان پروستات در ایران نیز سالانه حدود ۸.۳ درصد است.

محققان سوئدی پس از محاسبه متغیرهای بالقوه تاثیر گذار دریافتند که افزایش توانایی قلب به میزان سالانه ۳ درصد یا بیشتر به طور متوسط با ۳۵ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

 

به گزارش هلت لاین، آمادگی قلبی - تنفسی به افزایش توانایی قلب و ریه‌ها برای رساندن اکسیژن به عضلات و اندام‌ها با انجام فعالیت بدنی گفته می‌شود. نویسندگان این مطالعه می‌نویسند: بهبود آمادگی قلبی - تنفسی در مردان بالغ باید تشویق شود چرا که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. این مطالعه در ۳۰ ژانویه در مجله «بریتیش ژورنال آف اسپورتز مدیسین» (British Journal of Sports Medicine) منتشر شده است.

 

یافته‌های جدید با تحقیقاتی مطابقت دارد که نشان می‌دهد فعالیت بدنی منظم با خطر کمتر ابتلا به سرطان‌های دیگر از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و کلیه مرتبط است. نویسندگان مقاله جدید می نویسند، با این حال، ارتباط ورزش و تحرک بدنی با سرطان پروستات چندان واضح نیست.

برای درک بهتر این ارتباط، محققان سوئدی داده‌های ۵۷.۶۵۲ مرد را از پایگاه داده ارزیابی پروفایل سلامت شغلی سوئد برای دوره هفت ساله از ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۹ بررسی کردند. این پروفایل شامل اطلاعات مربوط به فعالیت بدنی، سبک زندگی؛ سلامت و اندازه گیری قد و وزن بر اساس محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) بود.

همه مردان مشارکت کننده در این تحقیق همچنین حداقل دو تست آمادگی قلبی - تنفسی از سر گذراندند که شامل دوچرخه سواری ثابت بود. این تست میزان اکسیژن مصرفی را در زمانی که فرد با حداکثر نیرو ورزش می‌کند، اندازه می‌گیرد. در طول یک دوره متوسط پیگیری ۷ ساله، مشخص شد افزایش آمادگی قلبی - تنفسی مطلق با ۲ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است.

 

این پس از آن بود که محققان عوامل دیگری را که به طور بالقوه می توانند بر خطر سرطان پروستات تأثیر بگذارند، از جمله سن، سطح تحصیلات، سال انجام آزمایش، شاخص توده بدنی و وضعیت سیگار کشیدن در نظر گرفتند. با این حال، هیچ ارتباطی بین تغییر در آمادگی قلبی - تنفسی و خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات یافت نشد.

محققان سپس مردان را بر اساس افزایش آمادگی قلبی - تنفسی تا ۳ درصد یا بیشتر (مردانی که . تناسب اندام خود را ۳ درصد یا بیشتر بهبود داده‌اند) به سه گروه تقسیم کردند. مردانی که تناسب اندام آن‌ها به طور متوسط ۳ درصد یا بیشتر در سال بهبود می یابد، با در نظر گرفتن سایر عوامل، ۳۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات بودند.

چقدر ورزش برای دریافت این نوع تقویت قلبی لازم است؟ تحقیقات نشان می دهد که فرد می تواند با انجام برخی برنامه‌های ورزشی به مدت یک سال یا کمتر، آمادگی قلبی تنفسی خود را تا ۱۶ درصد بهبود بخشد.

 

محققان می‌نویسند که علاوه بر آمادگی قلبی – تنفسی عوامل دیگر به ویژه ژنتیک نقش مهمی در تعیین خطر ابتلا به سرطان پروستات در افراد دارند.

دکتر ویل جین، استادیار انکولوژی پرتوشناسی بالینی در مرکز جامع سرطان سیلوستر در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر، در این باره گفت مردانی که با آمادگی قلبی - تنفسی بالاتری شروع کردند، شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تری داشتند و به احتمال زیاد هرگز سیگار نکشیده‌ بودند، در طول هفته بیشتر ورزش کرده‌اند و نسبت به سایر گروه‌ها جوان‌تر بوده‌اند، در زمره افرادی قرار می‌گیرند که احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان پروستات کم است.

 

 

 

منبع: همشهری

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار