گوناگون

نحوه قیمت گذاری انواع ورق فولادی در بازار فولاد چگونه رقم می خورد؟

نحوه قیمت گذاری انواع ورق فولادی در بازار فولاد چگونه رقم می خورد؟

پارسینه: قیمت انواع ورق فولادی براساس ویژگی‌ های آن، یعنی جنس، میزان ضخامت، ابعاد، گرید، روش تولید، آج ‌داشتن یا نداشتن، نوع آج، قیمت دلار، شرایط اقتصادی و سیاسی، نوسانات بازار و میزان عرضه و تقاضای آن بستگی دارد. یکی از ورق های فولادی که در صنعت ساخت و ساز امروزی از اهمیت دو چندانی برخوردار شده است، ورق عرشه فولادی است که برای خرید می بایست به برند و کیفیت ان توجه ویژه ای داشت چرا که قیمت گذاری بر حسب همین موارد انجام می پذیرد. یکی از برترین ورق ها، ورق عرشه فولادی کاشان است. با این حال قیمت گذاریها نیز به عوامل فرعی نیز وابسطه است که منجر به نوسانات روزانه نیز می شود.
 

قیمت گذاری ورق فولادی و عوامل موثر بر ان

انواع ورق فولادی ، از مواد اولیه و مصالح ضروری صنایع مختلف هستند و استفاده بسیار گسترده‌ای از آنها می‌شود. کارخانه‌های مختلف، شرکت‌های ساخت‌وساز، تأسیساتی‌ها، خدمات شهری، همه و همه به ورق‌‌‌‌‌های فلزی و فولادی نیاز حیاتی دارند. به همین دلیل، قیمت ورق برای تولیدکنندگان و خریداران دارای اهمیت زیادی است. عوامل موثر بر قیمت انواع ورق به ۲ دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شود.

عوامل اصلی به‌صورت مستقیم بر قیمت ورق تاثیر دارد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • سطح کیفیت ورقتمام کارخانه‌های تولیدکننده با یک روش و با میزان کیفیت یکسان، ورق فولادی تولید نمی‌کنند. این ورق‌ها در کارخانه‌های متعددی با مواد اولیه و روش تولید مختلفی ساخته می‌شوند. به همین دلیل میزان مرغوبیت آن‌ها برابر نیست.

بعضی از کارخانه‌ها با تجهیزات و تکنولوژی به‌روز و پیشرفته محصولات خود را تولید می‌کنند که باعث می‌شود قیمت انواع ورق کاهش یا افزایش پیدا کند، زیرا استفاده از فناوری‌های پیشرفته باعث کاهش هزینه‌های فرعی، کاهش تعداد نیرو، کاهش انرژی مورد نیاز و افزایش سرعت تولید شده و درنتیجه، باعث کاهش قیمت می‌شود.

ازطرفی، ، بالارفتن مرغوبیت ورق‌ها، هزینه واردات، نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها و نیاز به استخدام نیروی متخصص باعث افزایش نرخ ورق‌ها می‌شود.

  • ساختار ورق: میزان ضخامت، میزان گرید، آج‌دار بودن، نوع آج و ابعاد ورق در تعیین قیمت نهایی ورق نقش مستقیم دارد. برای مثال، ورق‌های آج‌دار فابریک قیمت بیشتری از ورق آج‌دار پرسی دارند.

  • قیمت مواد اولیه: ورق‌های فولادی با آهن‌آلاتی مانند قراضه‌آهن، آلومینیوم، استیل، سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و فلزات دیگر ساخته می‌شوند. هنگامی که قیمت این مواد اولیه نوسان پیدا کند، هزینه انواع ورق نیز دچار تغییراتی می‌شود.

  • کاهش و افزایش قیمت دلار: اغلب تجهیزات، دستگاه‌ها و مواد اولیه تولید ورق، از خارج از کشور وارد می‌شوند. هنگامی که قیمت ارز افزایش پیدا کند، صاحبان کارخانه‌ها و تولیدکنندگان با هزینه تولید بیشتری روبه‌رو شده و در نهایت، نمودار قیمت ورق نیز صعودی می‌شود.

زمانی که صادرات انواع ورق با نرخ تولید ثابت همراه باشد، عرضه در کشور کاهش پیدا کرده و قیمت ورق بالا می‌رود. به‌طور کلی، افزایش قیمت ارز، باعث کاهش‌یافتن ارزش پول ملی و افزایش قیمت محصولات فولادی می‌شود.

  • نوسانات قیمت جهانی فولاد و فلزات: نوسان در قیمت جهانی ورق‌های فولادی، نرخ این محصول را به‌صورت روزانه و گاهی لحظه‌ای تغییر می‌دهد.

شرایط داخلی کشورهای صادرکننده ورق فولادی، شرایط عرضه و تقاضای جهانی و اوضاع سیاسی کشورها در کاهش و افزایش قیمت فلزات خام نقش دارد.

  • میزان عرضه و تقاضا: میزان تقاضا با قیمت یک محصول رابطه مستقیم دارد، هر زمان که میزان تقاضای انواع ورق بالا باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند و هنگامی که تقاضای آن کم بشود، قیمت این کالا نیز کم شده یا بدون تغییر باقی می‌ماند. این شرایط گاهی به‌صورت موقت پیش می‌آید.

  • بازار بورس: بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های فولادی، سهام خود را در بازار بورس عرضه کرده‌اند. نوسان شاخص‌های مختلف بورس به‌صورت لحظه‌ای قیمت انواع ورق را تغییر می‌دهد.

  • وضعیت حمل‌ونقل: قیمت سوخت به‌صورت مستقیم و سریع بر نرخ ورق تاثیر می‌گذارد. در بعضی مواقع افزایش قیمت بنزین و گازوئیل باعث کاهش عرضه ورق می‌شود و درنتیجه، قیمت آن افزایش می‌یابد. درصورتی‌که خرید ورق از کشورهای دیگر باشد، هزینه‌های گمرک و ترانزیت نیز به آن اضافه می‌شود.

  • شرایط اقتصادی: وضعیت اقتصادی، افزایش هزینه تولید، افزایش حقوق کارگران و تورم موجود در کشور بر نرخ ورق و عرضه و تقاضای آن تاثیر دارد.

عوامل فرعی موثر بر قیمت نهایی ورق موارد زیر هستند:

  • مواد اولیه تولید ورق از کشورهای مشترک‌المنافع وارد می‌شود، هنگامی قیمت این محصولات در این کشورها افزایش پیدا کند، قیمت نهایی ورق نیز بالا می‌رود.

  • نوسان قیمت نفت به‌صورت مستقیم یا معکوس می‌تواند نرخ ورق فولادی را کاهش یا افزایش دهد.

  • بسیاری از افرادی که سرمایه‌‌ای در دست دارند، برای حفظ ارزش آن به خرید ورق و شمش فولادی اقدام می‌کنند. سرمایه‌گذاری در این حوزه، می‌تواند قیمت انواع ورق را افزایش دهد.

  • افزایش نرخ ارز و عدم ثبات اقتصادی، معادلات بازار را بهم می‌ریزد و باعث ایجاد شوک روانی در خریداران و فروشندگان می‌شود. این شرایط، قیمت برخی از محصولات مانند ورق را به‌صورت ناگهانی و مضاعف افزایش می‌دهد.

  • اگر دولت بودجه مصارف عمرانی را به‌صورت قابل توجهی کاهش یا افزایش دهد، نرخ ورق دچار نوسان می‌شود. اگر افزایش بودجه داشته باشیم و نرخ تولید در کشور ثابت بماند، تقاضای خرید ورق و قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

  • افزایش هزینه برق و آب مصرفی کارخانه‌ها، احتکار، تغییرات بودجه سالانه دولت نیز از عواملی هستند که بر قیمت نهایی انواع ورق تاثیر دارند.

علت تفاوت قیمت انواع ورق فولادی

دلیل متفاوت‌بودن قیمت انواع ورق فولادی، مواد تشکیل‌دهنده و روش تولید آنها است. برای مثال، ورق سیاه با روش نورد گرم و حرارت بسیار زیاد و ورق گالوانیزه از ورق سیاه و با فرایند نورد سرد تولید می‌شود.

علاوه‌بر این، میزان استحکام و کاربرد ورق‌ها نیز باعث تفاوت قیمت آنها می‌شود. برخی از ورق‌ها مانند استیل و گالوانیزه برای محیط‌های مرطوب بسیار مناسب هستند.

برخی از ورق‌های فولادی به‌دلیل استحکام بسیار بالا برای ساخت تجهیزات، حفاظ، ساختمان‌سازی و موارد این‌‌ چنینی استفاده می‌‌‌شوند و کاربرد ورق‌‌‌های دیگر ساخت بدنه وسایل، نمای ساختمان‌ ها، کف ‌سازی و موارد متعدد است.

در بازار قیمت انواع ورق فولادی چگونه مشخص می شود؟

تولیدکنندگان مقاطع فولادی، این محصول را بر اساس هزینه تولید، ابعاد، ضخامت، گرید، استاندارهای به کار رفته در آن، تجهیزات تولید، سطح کیفیت، هزینه مواد اولیه، شرایط اقتصادی کشور، میزان تقاضا و عرضه، هزینه حمل‌ونقل و نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌کنند.

ورق عرشه فولادی و نحوه قیمت گذاری آن

قیمت انواع ورق فولادی به‌دلایل متعددی به‌صورت روزانه و حتی لحظه‌ای تغییر می‌کند. هنگام خرید این محصول، باید قیمت ارائه‌شده توسط کارخانه‌های مختلف را استعلام کرد تا بتوان بهترین نوع ورق را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کرد.

یکی از ورق هایی که به صورت گسترده در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، ورق عرشه فولادی است؛ که برای ساخت سقف و کف ساختمان ها استفاده می شود. این ورق ها از فولاد گالوانیزه ساخته می شوند و دارای شیارهایی هستند که باعث افزایش مقاومت و استحکام آنها می شود. از دیگر کاربردهای ورق عرشه فولادی، استفاده از آن برای پل سازی است.

عواملی مانند کیفیت ورق عرشه فولادی، ابعاد و ضخامت آن، کارخانه تولید کننده و شرایط حمل و نقل نیز می توانند بر قیمت ورق عرشه فولادی تأثیر بگذارند. یکی از ورق های با کیفیت بازار، ورق عرشه فولادی کاشان است که توسط کارخانه امیرکبیر کاشان تولید می گردد. قیمت روز عرشه فولادی گالوانیزه در ضخامت های مختلف با احتساب ضخامت، حالت ورق، ابعاد و وزن آن از سمت کارخانه به بازار اعلام می گردد. برای خرید ورق عرشه فولادی با کیفیت بالا، حتما به نام محصول و کیفیت ان دقت نمایید.

images_1706095937_65b0f541dca7c

 

در ایران، قیمت ورق عرشه فولادی معمولاً توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام می شود. این انجمن هر هفته قیمت ورق عرشه فولادی را بر اساس عوامل ذکر شده تعیین می کند. البته، قیمت ورق عرشه فولادی در بازار آزاد ممکن است با قیمت اعلام شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران متفاوت باشد.

جمع‌بندی

قیمت انواع ورق به عوامل مختلفی مانند سطح کیفی ورق، ویژگی‌های آن، روش تولید، میزان ضخامت، گرید، ابعاد، قیمت دلار، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، میزان عرضه و تقاضا و بازار بورس بستگی دارد. هرگونه تغییر در قیمت ارز، شرایط سیاسی، افزایش هزینه حمل‌ونقل، افزایش قیمت جهانی فولاد، افزایش نرخ مواد اولیه، قیمت این محصول را به‌صورت روزانه و لحظه‌ای دچار تغییر می‌کند. به همین دلیل برای اطلاع از نرخ مقاطع فولادی، باید به‌صورت روزانه قیمت آن را از کارخانه‌ها استعلام گرفت.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار