گوناگون

پیش بینی بورس امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 پیش بینی بورس امروز 25 اردیبهشت 1403

به نظر می‌رسد مشکل بورس تهران تنها مواضع و صحبت‌های دولتی‌ها نیست، بلکه سلسله‌ای از تصمیمات و سیاست گذاری دولت و مجلس اقتصاد کشور را در مسیری قرار داده که میل به سرمایه گذاری در بازار سرمایه را کاهش داده است.

به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که دیروز شاخص کل بورس تهران برای یازدهمین روز متوالی ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 25 اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل 32 هزار و 390 واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن 12 هزار و 801 واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  461 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش 3 هزار و 395 واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت لیزینگ کارآفرین (ولکار)، شرکت توسعه شهری توس گستر (وتوس) و شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران (آباد) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی (وطوبی)، شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند) و شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خلنت (شرکت لنت ترمز ایران)، سشمال (شرکت سیمان شمال) و کسعدی (شرکت کاشی سعدی) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر)، شرکت کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) و شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 32 نماد صف خرید داشتند و 117 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 36 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 73 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 2 درصدی به 216 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

دیروز شاخص بورس برای یازدهمین روز ریزش کرد و بیش از 32 هزار واحد پایین آمد که دومین سقوط بزرگ شاخص در سال جاری است. نمادهای فملی، فولاد، فارس، شپنا، وبملت و شستا بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند.

به علاوه، برای یازدهمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. نمادهای خودرو، خساپا، دامین، فولاد، شپنا، خزامیا، ثعمرا، بوعلی، اپال و فملی بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

روز دوشنبه 499 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز یکشنبه حدود 3 برابر -معادل 183 درصد- افزایش یافته است.  در مجموع 11 روز معاملاتی اخیر بورس تهران 2 هزار و 209 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

همچنین دیروز عرضه بر تقاضا غلبه داشت و ارزش‌ صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود. برخی تحلیلگران تکنیکی پس از پایین آمدن شاخص از مرز 2 میلیون و 200 هزار واحد درباره احتمال سقوط بیشتر شاخص با شکستن این سطح حمایت هشدار داده بودند. علاوه بر این بسیاری از ناظران و فعالان بازار سرمایه با انتقاد از صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه، موضع معاون رییس جمهور را از عوامل افزایش نرخ ریزش بورس تهران دانستند. داود منظور با بیان اینکه در بودجه امسال انتشار ۲۵۴ همت اوراق مالی پیش‌بینی شده است که منابع حاصل از انتشار این اوراق عیناً صرف تکمیل طرح‌های تملک دارایی ثابت خواهد شد، گفته بود: انتشار اوراق مالی را از همین ابتدای سال آغاز کردیم تا بتوانیم با تزریق منابع حاصل از آن، تعداد زیادی از طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

 وی گفته: با توجه به بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشره در سال جاری، خالص تأمین مالی دولت از بازار سرمایه به میزان ۳۰ همت منفی است. سعی می‌کنیم انتشار اوراق بدهی دولت در نهایت به ترازنامه بانک‌ها ختم نشود و افزایش پایه پولی را در پی نداشته باشد.

صحبت‌های داود منظور نه تنها به مذاق اهالی بازار سرمایه خوش نیامد، بلکه نسبت به آن اعتراض‌های زیادی ابراز شده است. با این حال به نظر می‌رسد مشکل بورس تهران تنها مواضع و صحبت‌های دولتی‌ها نیست، بلکه سلسله‌ای از تصمیمات و سیاست گذاری دولت و مجلس اقتصاد کشور را در مسیری قرار داده که میل به سرمایه گذاری در بازار سرمایه را کاهش داده است. کارشناسان معتقدند بدون مصالحه با کشورهای خارجی، ارتباط تجاری با دنیا و کاهش مقررات تجاری مشکلات اقتصاد ایران حل نخواهد شد. از سوی دیگر اقتصاد ایران به پشتوانه حقوقی برای تضمین حقوق مالکیت نیاز دارد. اما در مقابل به نظر می‌رسد دولت توان خود را مصروف افزایش درآمد مالیاتی و فشار به بنگاه‌ها و بخش خصوصی کرده است. روندی که به کاهش توان اقتصاد کشور منتهی خواهد شد. در چنین شرایطی رفتار سهامداران برای خروج سرمایه قابل فهم است و ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام دور از انتظار نیست.  

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار