گوناگون

با رأی قاطع کشورهای جهان:

پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل هموار شد

پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل هموار شد

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی شده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از برنامه چند کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن آن خبر داده است. همزمان دبیرکل سازمان ملل نسبت به وضعیت «فاجعه بار» رفح هشدار داده است.

تحریریه پارسینه|  مجمع عمومی سازمان ملل از تقاضای فلسطین برای عضویت کامل در این نهاد حمایت کرد و از شورای امنیت خواست «این موضوع را با نظر مساعد بررسی کند.» در رأی‌گیری روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، از مجموع ۱۹۳ کشور حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل، حدود ۱۴۰ کشور به این درخواست رأی مثبت داده، ۹ کشور از جمله آمریکا و اسرائیل به آن رأی مخالف و ۲۵ کشور نیز رأی ممتنع دادند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، تعداد آرا مثبت برای عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد ۱۴۳ رأی بوده است. هر چند حمایت از این تقاضا به معنای عضویت کامل فلسطین به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل نیست، ولی به عنوان سنجشی از نظر کشورهای عضو تلقی می‌شود و می‌تواند راه را برای پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور عضو با تمامی حقوق هموار کند.

بریتانیا، آلمان، هلند، اوکراین و ایتالیا نیز جزو کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند و فرانسه، اسپانیا، پرتغال، بلژیک و چندین کشور اروپایی دیگر از جمله کشورهای موافق این قطعنامه بودند.

به این ترتیب، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اختلاف زیادی به اعطای «حقوق و امتیازات» جدید به فلسطین رای داده و از شورای امنیت خواسته که درخواست فلسطینیان را برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد دوباره بررسی کند. قرار است این درخواست تجدید نظر به شورای امنیت ارسال شود.

سازمان ملل متحد دارای ۱۹۳ عضو است و فلسطین در سال ۲۰۱۲ به یک کشور ناظر غیرعضو سازمان ملل تبدیل شد. دویچه وله نوشته است: بر اساس منشور ملل متحد، کشورهایی می‌توانند به عضویت سازمان ملل درآیند که «صلح دوست» باشند. اما معلوم نیست چگونه برخی کشورها که با وحشیانه ترین روش ممکن در سرکوب مخالفان تا تهاجم به سایر کشورها و مناطق جهان، ید طولایی دارند به عنوان صلح دوست انتخاب شده و عضو دائم این نهاد هستند!

ناظران انتظار داشتند که این پیشنهاد در نشست پیش رو، با رای بالای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب برسد. تشکیلات خودگردان فلسطینی تا کنون عضو ناظر سازمان ملل بوده اما اینک با ارتقای جایگاه خود، از امتیازاتی نظیر سخنرانی نماینده‌اش در سازمان ملل و همچنین سخنرانی به نمایندگی از یک گروه منطقه‌ای برخوردار خواهد شد و می‌تواند در کنار کشورهای عضو این سازمان به ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ها و اصلاحات آن‌ها بپردازد.

در همین حال پیش از تصویب این قطعنامه، شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش داد که با تلاش گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، یک بند از پیشنهاد عضویت تشکیلات خودگردان فلسطینی، از نسخه نهایی حذف شده بود.

دولت آمریکا در آخرین جلسه شورای امنیت برای بررسی عضویت فلسطین این درخواست را وتو کرد، ولی رأی مثبت ۱۴۳ کشور به این طرح نشانه‌ای از حمایت گسترده بین‌المللی برای پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تلقی می‌شود.از سوی دیگر، تعدادی از کشورهای اروپایی، از جمله اسپانیا، جمهوری ایرلند و اسلوونی در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که خواهان به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز پنجشنبه گذشته در مصاحبه با رادیوی اسپانیا گفت: «اسپانیا، جمهوری ایرلند، اسلوونی و احتمالا شمار دیگری از کشورهای اروپایی روز ۲۱ مه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.»

آقای بورل افزود هرچند که چنین تصمیمی در عمل و به خصوص در صحنه بحران فعلی در غزه تغییری ایجاد نخواهد کرد، ولی به عنوان یک اقدام نمادین سیاسی و دیپلماتیک اهمیت دارد.

از سال ۱۹۸۸ تاکنون ۱۳۹ کشور از مجموع ۱۹۳ عضو سازمان ملل کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

اما خبر می رسد آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هشدار داده که حمله زمینی اسرائیل به رفح به «فاجعه انسانی بزرگی» منجر خواهد شد و تلاش‌ها برای حمایت از مردم را که در شرایط قحطی قرار دارند، متوقف می‌کند.»

او پس از ترک مذاکرات آتش‌بس در قاهره با تکرار درخواست‌های خود برای آتش‌بس گفت: «ما فعالانه با همه دست اندرکاران برای از سرگیری ورود ابزار و وسایل لازم برای نجات جان انسان‌ها از جمله سوخت از طریق گذرگاه‌های رفح و کرم شالوم در حال کار هستیم.»

هرچند گفته می شود اسرائیل هنوز یک تهاجم زمینی تمام عیار به شهر رفح را آغاز نکرده، اما خدمات و امکانات پزشکی در این شهر به شدت کاهش یافته است.پزشکان در این شهر می‌گویند که پس از آغاز عملیات «محدود» ارتش اسرائیل علیه حماس در حومه شرقی رفح از روز دوشنبه، بیش از یک میلیون نفر که در این شهر جنوبی نوار غزه پناه گرفته بودند، در خطر محرومیت از مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند.

بزرگترین بیمارستان از سه بیمارستان نیمه فعال شهر، به نام ابویوسف النجار، روز سه‌شنبه پس از دریافت دستور تخلیه و درگیری در نزدیکی آن، به سرعت تخلیه شد.بخش دیالیز این بیمارستان، تنها بخش دیالیز فعال در نوار غزه بود، که راه نجاتی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بود.

پیشروی نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی در شهر خان‌یونس هم موجب عدم دسترسی به بیمارستان اروپایی که بیماران نیازمند به جراحی فوری در آن بستری بودند، شده است.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار