گوناگون

چرا کودکان دچار دندان درد میشوند؟

چرا کودکان دچار دندان درد میشوند؟

گاهی اوقات، والدین هنگام مواجهه با دندان درد ناگهانی فرزندانشان در شب، دچار سردرگمی می‌شوند. آنها خوب می‌دانند که چگونه درد دندان می‌تواند بزرگسالان را به شدت آزار دهد، پس تصور کنید تأثیر آن بر کودکان کوچک چگونه است.

به گزارش پارسینه، در شب‌هایی که دندان درد کودکان ظاهر می‌شود، فرصتی برای آزمایش روش‌های مختلفی که در اینترنت وجود دارد، نخواهید داشت. شما نیاز به راه‌حل‌هایی دارید که سریع، کارآمد و بی‌خطر باشند تا کودکتان را تا زمانی که به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید (در اسرع وقت)، آرام سازند. در اینجا، ما همان درمان‌ها را برای شما توضیح داده‌ایم و همچنین به شما خواهیم گفت که کدام روش‌ها را نباید برای آرام کردن درد کودکتان به کار ببرید.

اولین کاری که باید به هنگام دندان درد انجام داد:

در صورتی که فرزندتان از دندان درد شکایت دارد، اولین قدم تشخیص وضعیت اورژانسی است. اگر کودک به اندازه کافی بزرگ باشد، می‌تواند درد دندان خود را توصیف کند، از جمله مدت زمان درد و نوع آن (مثل ملایم، گذرا، دائمی، یا ضربان‌دار). 

این موارد مهمی هستند که باید در نظر داشته باشید:

بررسی وضعیت اورژانسی:

ابتدا باید بررسی کنید آیا کودک با یک وضعیت اورژانسی مواجه است یا خیر. اگر درد شدید و ناگهانی باشد، بهتر است سریعاً با دندانپزشک تماس بگیرید.

گزارش درد:

اگر کودک قادر به توصیف درد نیست، می‌توانید از رفتارهای غیر کلامی او استفاده کنید. مثلاً مالیدن دندان، لثه و فک، تقلا کردن هنگام خوابیدن یا تغییرات در عادات غذایی او.

تب و ورم صورت:

اگر کودک تب دارد یا صورتش ورم کرده، بهتر است با دندانپزشک اطفال تماس بگیرید. این ممکن است نشانه عفونت باشد و نیاز به درمان فوری داشته باشد. با رعایت این نکات، می‌توانید به درمان درد دندان کودکان بپردازید. 

کودکان خردسال‌تر ممکن است نتوانند جزئیات را بیان کنند، اما معمولاً می‌توانند به شما محل درد را نشان دهند. همچنین، رفتارهای غیرکلامی آن‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از درد باشد، از قبیل:

  1. مالیدن دندان یا لثه
  2. بی‌قراری هنگام خواب
  3. خودداری از خوردن یا تغییر ناگهانی در الگوهای غذایی

در صورت مشاهده تب یا ورم صورت در کودک، فوراً با دندانپزشک اطفال تماس بگیرید، زیرا این علائم می‌توانند نشان‌دهنده عفونت باشند. از کودک بپرسید که آیا به تازگی آسیب دیده است و دقیقاً ظاهر او را برای هرگونه آسیب دیدگی مانند زخم لب یا زبان، شکستگی یا لق شدن دندان‌ها بررسی کنید. در صورت مشاهده دندان افتاده، لق یا شکسته، بلافاصله به متخصص مراجعه کنید تا امکان درمان سریع وجود داشته باشد. اگر درد ناشی از عفونت یا ضربه نیست، مورد اورژانسی محسوب نمی‌شود، اما همچنان نیاز به مراجعه سریع به دندانپزشک دارد. در این حالت، می‌توانید به درمان‌های خانگی روی آورید. پیش از آن، دهان کودک را برای پوسیدگی‌ها، تغییر رنگ دندان‌ها، التهاب لثه‌ها یا غذاهای گیر کرده بین دندان‌ها بررسی کنید. با تشخیص دقیق علت درد، روش مناسب درمان دندان درد کودکان را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر التهاب ناشی از گیر کردن غذا باشد، استفاده از نخ دندان می‌تواند به راحتی مشکل را حل کند.

علل اصلی درد دندان در کودکان:

پوسیدگی دندان:

در مراحل اولیه، پوسیدگی دندان ممکن است دردی ایجاد نکند، اما اگر پوسیدگی به پالپ دندان برسد، درد نبض‌دار و شدیدی ایجاد می‌کند که می‌تواند خواب کودک را مختل کند.

آسیب به پرکردگی‌ها یا روکش‌ها:

اگر پرکردگی‌ها یا روکش‌های دندانی شل شوند یا بشکنند، باکتری‌ها می‌توانند نفوذ کرده و باعث پوسیدگی و درد شوند.

شوک فیزیکی:

کودکان فعال و نوپا که هنوز تعادل مناسبی ندارند، ممکن است به دلیل ضربه به دندان درد بگیرند.

افتادن دندان شیری و دندان قروچه:

لق شدن دندان شیری ممکن است دردی ایجاد نکند، اما دندان دائمی در حال رشد می‌تواند به اعصاب یا لثه فشار آورده و باعث درد شود. دندان قروچه نیز می‌تواند به دندان‌ها، فک و مفاصل فشار وارد کرده و باعث درد شود.

اشتباه مسواک زدن یا خشن مسواک زدن

در هردو مورد به دو شکل می‌تواند دندان‌ها را حساس و دردناک کند:

  1. با از بین بردن مینای دندان.
  2. ملتهب کردن لثه‌ها یا آسیب رساندن به آنها.

دندان درد کودکان ۴ ساله و اصولاً کم سن و سال به این خاطر بسیار رایج است. پس از آرام شدن درد و رفع مشکل لثه‌ها و دندان‌ها، حتماً یکبار دیگر طرز صحیح مسواک زدن و فشار مناسب آن را با کودک خود مرور کنید. از خود دندانپزشک هم می‌توانید برای این کار کمک بگیرید.

عادات غذایی

نوشیدن یا خوردن چیزهای خیلی شیرین، اسیدی یا گاز گرفتن غذاهای به شدت سفت می‌تواند باعث درد موقت دندان یا افزایش حساسیت قبلی شود. همچنین، گیر کردن غذا بین دندان‌ها یا زیر خط لثه نیز تأثیر مشابهی دارد. در این حالت، معمولاً احتیاجی به مسکن و شربت برای دندان درد کودکان نیست و پاک کردن صحیح دندان‌ها معمولاً کفایت می‌کند.

مشکلات سینوسی

همچنین، مشکلات سینوسی نیز می‌تواند دندان‌ها را دردناک کند. سینوس‌های کودکان درست بالای دندان‌های بالایی آنها قرار دارند، و اگر به خاطر سرماخوردگی، آلرژی، عفونت یا دلایل دیگر ملتهب شوند، فشار ناشی از آن می‌تواند دندان‌های بالایی را دردناک کند. وجود درد در چند دندان، آبریزش بینی و احتقان بینی از دیگر نشانه‌های این وضعیت است. در این حالت، معمولاً درمان دندان درد کودکان به روش خانگی موثر نیست و باید مشکل سینوس‌ها برطرف شود. به محض درمان عفونت، درد هم از بین خواهد رفت.

نکته: اصولاً گاهی مشکلی که دندان‌های کودک را درگیر کرده است از خود آنها ناشی نمی‌شود، مانند همین مورد. گوش‌درد هم می‌تواند به فک‌ها و دندان‌ها فشار بیاورد و حالتی مانند دندان‌درد را ایجاد کند.

آبسه دندان

آبسه دندان نیز می‌تواند دندان‌ها را دردناک کند. اگر کودک درد شدیدی دارد و یک جوش کوچک هم روی لثه‌های او می‌بینید، احتمالاً مشکل آبسه دندان است. آبسه به دلیل عفونت باکتریایی ناشی از پوسیدگی، ضربه فیزیکی (تروما) یا دلایل دیگر رخ می‌دهد.

در این حالت، درد می‌تواند ثابت و ضربان‌دار باشد، مدام فروکش کند و ظاهر شود یا فک، گردن و گوش را هم درگیر کند. تب، بوی بد دهان، بدمزه شدن دهان، لثه‌های متورم و ورم صورت هم از دیگر نشانه‌های آبسه دندان است.

در این حالت هم به جای درمان فوری دندان درد شبانه کودکان باید سریعاً به متخصص مراجعه کرد. آبسه دندان یک مورد اورژانسی محسوب می‌شود و عفونت آن می‌تواند به دندان‌های اطراف، استخوان فک و حتی سایر بخش‌های بدن سرایت کند.

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار