گوناگون

یزد باستانی بهترین مقصد نوروزی برای گردشگران/معرفی آثار باستانی و مکان های تاریخی یزد+تصاویر

یزد باستانی بهترین مقصد نوروزی برای گردشگران/معرفی آثار باستانی و مکان های تاریخی یزد+تصاویر

یزد یکی از استان‌های مرکزی کشور است که به عنوان اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی جهان شناخته می‌شود.

به گزارش پارسینه، شهر یزد واقع در مرکز ایران، با عنوان‌های "شهر بادگیرها"، "عروس کویر"، "دار العلم" و "شهر دوچرخه‌ها" شناخته می‌شود. در ادامه به برخی از جاهای دیدنی یزد می‌پردازیم.

1. مجموعه امیرچخماق

میدان-امیرچخماق-یزد

امیرچخماق یزد، مجموعه‌ای است از میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد که بسیار دیدنی است. این مجموعه به دوره تیموری (قرن نهم) برمی‌گردد و تکیه امیرچخماق در سال ۱۳۳۰ ثبت ملی شده است. برای دسترسی به این مجموعه به خیابان امام، میدان امیر چخماق مراجعه کنید.

2. مسجد جامع یزد

1-11

مسجد جامع یزد بنای بی‌نظیری است که در سال ۱۳۱۳ ثبت ملی شده است. این بنا در ضلع غربی خیابان امام خمینی واقع شده و دارای معماری زیبا است.

3. کاروانسرای زین‌الدین

Caravanserai_Zein-o_Din

این کاروانسرا ۴۰۰ سال قدمت دارد و در ۶۰ کیلومتری جاده یزد-کرمان واقع شده است. در سال ۲۰۰۶، سازمان یونسکو جایزه‌ بهترین بنای بازسازی شده را به این کاروانسرا اهدا کرد.

4. یخچال خشتی میبد

edf31896-47fb-4122-98c6-fb5d3f8750c0

این یخچال در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال یزد قرار دارد و بنایی برای تولید یخ در گذشته بوده است.

5. خانه لاری‌ها

خانه-لاریها

این خانه در یزد و در بهمن ۱۳۷۵ ثبت ملی شده است و مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده است.

6. باغ دولت‌آباد

باغ-دولت-آباد.jpg3_

این باغ در خیابان شهید رجایی و در مرکز شهر یزد قرار دارد و شامل عمارت‌ها و باغ‌های زیبایی است.

7. موزه آیینه و روشنایی یزد

37e9def52703034f71852ee1

این موزه تنها موزه تخصصی در رابطه با موضوع نور در ایران است.

موزه آیینه و روشنایی

8. حمام خان یزد

unnamed (2)

این حمام در سال ۱۲۱۲ هجری قمری ساخته شد و در گذشته به عنوان محلی برای استحمام و گذراندن اوقات فراغت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

۹. برج خاموشان

516c421421762e2cc001cd7046dc0d2b

برج خاموشان یزد در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد واقع شده و در گذشته به عنوان دخمه یا دادگاه زرتشتیان شناخته می‌شد. زرتشتیان معتقد بودند که با قرار دادن اموات خود در دخمه‌ها، طعمه کرکس‌ها می‌شوند. این برج بر بلندای کوهی در منطقه صفائیه یزد قرار دارد.

۱۰. روستای خرانق

44f6abe087709eacb955b91e88d6fb5b

روستای خرانق در ۸۵ کیلومتری یزد واقع شده و بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. داخل روستا، قلعه‌ای قدیمی وجود دارد که تا ۲۰ سال پیش مسکونی بوده است. در کنار قلعه، قدمگاه حضرت امام رضا (ع) قرار دارد که به گفته مردم، آخرین مکانی بوده که آن حضرت برای استراحت کاروان خود انتخاب کرده‌اند. مناره‌ای از قرن ۱۷ و کاروانسرایی در حومه‌ی روستا مرمت شده است که می‌توانید با هزینه‌ای مناسب در آنجا اقامت کنید.

۱۱. آب‌انبار ۶ بادگیر

170081_135

آب‌انبار ۶ بادگیر یکی از دیدنی‌های یزد است که ۱۸۰ سال قدمت دارد و از دوران قاجار به یادگار مانده است. این آب‌انبار در میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین واقع شده است.

۱۲. آب‌انبار گیو

آب-انبار-رستم-گیو

آب‌انبار گیو یزد در سال ۱۳۲۰ ساخته شده و در گذشته نقش مهمی در تامین آب مردم داشته است. این آب‌انبار در محله‌ زرتشتیان، اطراف بلوار بسیج قرار دارد.

۱۳. آسیاب آبی اشکذر

DSC01390sdf

این آسیاب در حاشیه غربی کویر یزد و در فاصله ۲۰ کیلومتری یزد، در امتداد مسیر جاده اصلی رستاق قرار دارد.

۱۴. گنبد عالی ابرکوه

203291_11zon

گنبد عالی ابرکوه که با نام گنبد علی هم شناخته می‌شود، از بناهایی است که از دوران سلجوقیه باقی مانده است. در حال حاضر این بنا از سالم‌ترین بنای آن دوران محسوب می‌شود و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۱۵. منار جنبان خرانق

RhmNGIZUKi6mQNi1rn1NG6JgauUE8ywBpG9rYjD3

این منار جنبان با معماری خارق‌العاده‌اش مربوط به دوره ساسانیان است و از منارجنبان‌های دنیا باقی‌مانده است.

۱۶. آرامگاه سید رکن الدین

Rokn3

این بنای تاریخی در گذشته به نام مدرسه رکنیه شناخته می‌شد و بخشی از یک مجموعه بسیار وسیع بود که شامل مدرسه، رصدخانه، کتابخانه، مسجد و... بوده است. امروزه از این مدرسه قسمت‌های کمی برجای مانده و به نام بقعه‌ سید رکن‌الدین شناخته می‌شود.

با توجه به اطلاعاتی که در کتب تاریخی استان یزد ثبت شده است، مشخص است که این بنا در سال ۵۲۷ هجری قمری به پایان رسیده و پس از گذشت قرن‌ها از ساخت آن، با تغییراتی که در طول زمان در آن اتفاق افتاده است، امروزه به این شکل باقی مانده است.

این بنا در خیابان مسجد جامع کبیر، کوچه سید رکن الدین واقع شده و در آذر ۱۳۱۴ به ثبت ملی رسیده است.

۱۷. آرامگاه سید شمس الدین

امامزاده-شمس-الدین-طاد-scaled

آرامگاه سید شمس الدین قسمتی از مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در محله چهار منار یزد است. ساختار این مکان به دست سید شمس الدین فرزند سید رکن الدین است.

این آرامگاه به لحاظ تزئینات، یکی از نمونه‌های برجسته هنر معماری یزدی محسوب می‌شود که نقشه‌اش توسط سید شمس الدین در تبریز طراحی شده است. در حال حاضر بخشی از تزئینات این بنا از جمله کتیبه کچ‌بری، کاشی‌کاری‌های معرق، طرح‌ها و گل‌اندازی‌ها و شمسه‌ها و ترنج‌ها باقی مانده است.

۱۸. زندان اسکندر (مدرسه ضیاییه)

Alexander_s-Prison

زندان اسکندر یا مدرسه ضیاییه در واقع یک مدرسه با تاریخچه هشت قرنی است. در سال ۶۳۱ ه.ق، ضیاالدین حسین رضی این مدرسه را بنا کرد و در سال ۷۰۵ ه.ق پسرانش آن را تکمیل کردند.

در این بنا یک چاه به قطر دو متر در وسط حیاط قرار دارد که به سردابی عمیق پنج متر منجر می‌شود. گنبد این بنا ۱۸ متر ارتفاع دارد که متاسفانه بخش زیادی از تزیینات آن از بین رفته است. برخی به زمان حمله اسکندر مقدونی این بنا را بازمی‌گردانند که از آن به عنوان زندان استفاده می‌شده و بعدها تغییر کاربری یافته است.

Photo-of-Ziaieh-School-in-Yazd (1)

مدرسه ضیاییه یزد در محله فهادان یزد، نزدیک به بقعه دوازده امام واقع شده و در اسفند ۱۳۴۶ به ثبت ملی رسیده است.

۱۹. سرو ابرکوه

0e14622f18da418789d9f2b511430677-ei_1649197818401

سرو ابرکوه یا ابرقوه، یکی از پیرترین موجودات زنده جهان است که در شهر ابرکوه قرار دارد. محیط تنه این درخت در اطراف آن حدود ۱۱/۵ متر است و ارتفاع درخت نیز ۲۵ تا ۲۸ متر است. طبق ادعای الکساندروف، دانشمند روس، این سرو بیش از ۴ هزار سال قدمت دارد. در کتاب نزهت القلوب، حمدالله مستوفی درباره ابرکوه این گونه نوشته است:

در آن‌جا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد.

بعضی از افسانه‌ها کاشت این درخت را به زرتشت یا پسر نوح نسبت می‌دهند. سرو ابرکوه یکی از آثار طبیعی ملی ایران است.

۲۰. قنات زارچ

1641586683166-1.jpg_11zon

این اثر تاریخی که در تیرماه سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید، در استان یزد با عنوان طولانی‌ترین قنات جهان، با طولی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر شناخته می‌شود. قنات زارچ از روستای فهرج آغاز می‌شود و پس از عبور از چندین روستا و محله مختلف شهر یزد، به سمت زارچ جریان می‌یابد.

پس از ورود اسلام به ایران، در حریم این قنات، مسجد تاریخی شهر یزد ساخته شد، تا هم برای پر کردن آب‌انبار زیر مسجد و هم برای وضوگرفتن نمازگزاران از آب قنات استفاده شود. از ویژگی‌های دیگر این قنات می‌توان به مربعی بودن مقطع چاه‌های آن نسبت به همتایان دیگر، که معمولاً مقطعی بیضوی یا دایره‌وار دارند، اشاره کرد. تاریخ حفر چنین چاه‌هایی به دوران زرتشتیان بازمی‌گردد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار