گوناگون

شاخص‌ترین اقدامات بانک ملی ایران در زمینه مسئولیت اجتماعی

شاخص‌ترین اقدامات بانک ملی ایران در زمینه مسئولیت اجتماعی

پارسینه: در حالی در سال‌جاری نود و سومین سالگرد تاسیس بانک ملی ایران را جشن گرفتیم که این بانک در سال‌های اخیر در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود به حیطه‌های متعددی ورود کرده است.

شاخص‌ترین اقدامات بانک ملی ایران در زمینه مسئولیت اجتماعی
به گزارش پارسینه، مسئولیت اجتماعی، مسیری است که سازمان‌ها رویکرد‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی را با ارزش ها، فرهنگ، استراتژی ها، ساختار تصمیم گیری و شیوه‌های عملیاتی خود به شکلی شفاف و قابل حسابرسی یکپارچه می‌کنند و در نتیجه فرایند‌ها و رویه‌های بهتری را درون سازمان خود جاری می‌سازند و به این ترتیب ثروت می‌آفرینند و جامعه را بهبود می‌بخشند.

بسیاری از بزرگان و صاحب‌نظران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که در شرایط کنونی، دستیابی به رشد و توسعه در سازمان‌ها همچون بانک‌ها در گرو ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است.
در این میان، از آنجایی‌که بانک‌ها به عنوان یکی از مهمترین نهاد‌های اقتصادی، دارای نقش انکارناپذیری در اجتماع بوده و عملکرد آن‌ها بر کل جامعه تأثیر می‌گذارد، لذا توجه آن‌ها به مقوله مسئولیت‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، ضمن اینکه بانک‌ها می‌توانند با فراهم کردن زمینه‌های رشد تولید و اشتغال موجبات بهبود شرایط رفاهی و اقتصادی جامعه را فراهم آورند.

در این راستا، بانک ملی ایران که ۹۳ سال پیش، خود براساس قبول یک مسئولیت مهم در قبال اجتماع، یعنی حفظ اموال و دارایی مردم ایران زمین شکل گرفت، در طول فعالیتش نیز به موضوع مسئولیت اجتماعی به طور ویژه بها داده است.

این بانک با 93 سال سابقه‏، صرف نظر از رسالت اقتصادی خود همواره نگاهی جدا از یک بنگاه اقتصادی به جامعه داشته و سعی کرده است تا در شرایط مختلف، حضور خود در کنار اقشار مختلف را حفظ کند.

بانک ملی ایران در سال‌های اخیر در طرح‌های عام النفعه زیادی مشارکت فعالانه داشته که بیشتر این طرح‌ها شامل ساخت، تعمیر و تجهیز مدارس در مناطق محروم و دورافتاده بوده است. البته باید توجه داشت که این بانک سال‌هاست مدرسه سازی را یکی از اولویت‌های خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی قرار داده و به آن متعهد است.

به عبارت دیگر، بانک ملی ایران تاکنون در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود به حیطه‌های متعددی ورود کرده است. مدرسه سازی، آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد، کمک به زلزله زدگان، احداث بیمارستان، تخصیص بودجه به اقدامات فرهنگی و ورزشی، تنها بخشی از اقدامات بانک در این حوزه بوده، ضمن اینکه در این سال‌ها این بانک .در ساخت مصلی، نمازخانه و طرح‌های عمرانی بین راهی، کتابخانه و امور آموزشی مشارکت داشته است.

همچنین در بسیاری از حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله که آسیب‌های جبران ناپذیری به بسیاری از مردم کشورمان وارد کرده است، بانک ملی ایران تلاش کرده با ارائه تسهیلات و کمک‌های نقدی و غیرنقدی مستقیم و غیرمستقیم، بخشی از آلام را کاهش دهد.

در عین حال، این بانک علاوه بر پرداخت تسهیلات ارزان قیمت قرض‌الحسنه نظیر ازدواج، تهیه جهیزیه، درمان، دانشجویی، ودیعه مسکن، رفع احتیاجات ضروری، کارگشایی و ... به متقاضیان از محل جذب سپرده‌های پس‌انداز مردم، درصدی از این منابع را نیز براساس قانون و به نیابت از سپرده گذاران برای امور عام‌المنفعه و خیر تخصیص داده است.
حال به طور نمونه به فهرستی از اقدامات شاخص بانک ملی ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی می پردازیم:
مدرسه سازی

بانک ملی ایران سال‌هاست مدرسه سازی را یکی از اولویت‌های خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی قرار داده و به آن متعهد است در واقع، این بانک تلاش کرده به سهم خود در محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته در حوزه برخورداری از مدرسه و تجهیزات آموزشی نقش موثری ایفا کند.

در این سال‌ها احداث مدارس زیادی در نقاط محروم کشور توسط بانک ملی ایران انجام شده است. روستای هاشم آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان، روستای قرقان از توابع شهرستان انگوران استان زنجان، روستای بیوک خانلو پارس آباد در استان اردبیل، شالقون سراب در استان آذربایجان شرقی، مهرشهر بیرجند در استان خراسان جنوبی، روستا‌های شیخ الاسلام از توابع شهرستان بانه و زیویه سریش آباد در استان کردستان، روستای سراب شهرستان ایوان و بخش چوار در استان ایلام و روستای ظفرآباد چین از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی هستند که با مشارکت بانک ملی ایران، احداث مدرسه در آن‌ها کلید خورده است.

این‌ها بخشی از تلاش بانک ملی ایران برای حمایت از حوزه آموزش در کشور است و این بانک در حوزه‌های دیگر مانند ارائه تسهیلات مستقیم به خانواده ها، خرید اقلام آموزشی و کمک به خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی به منظور تسهیل تحصیل فرزندان نیز حضور مستمر دارد.

بانک ملی ایران از مردم و برای مردم است و چه بهتر که منابع آن در راستای افزایش سطح دانش فرزندان این کشور مصرف شود


حمایت از تولید واکسن کرونا

بانک ملی ایران در عمل به مسئولیت اجتماعی در راستای ساخت واکسن ویروس کرونا در کشور با سرمایه گذاری، تخصیص اعتبارات و ارائه تسهیلات مورد نیاز به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بهداشت و درمان و سلامت محور و شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد زیست بوم فناوری در تحقیقات اولیه و توسعه زیرساخت‌های لازم برای تولید پایدار واکسن کووید ۱۹ آن‌ها را حمایت و کمک کرده است.

پس از شیوع ویروس کرونا تلاش برای مطالعات تحقیقاتی و اقدامات اولیه برای ساخت واکسن این بیماری به عنوان راه حلی پایدار در بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران آغاز شد که وجود هزینه‌های تحقیقاتی و تولید ویال‌های آن موانعی برای ساخت واکسن کووید ۱۹ ایجاد کرده است.

براین اساس همکاری ها، اقدامات و گام‌های حمایتی بانک ملی ایران از صنعت داروسازی کشور برای ساخت و تولید واکسن کرونا موجب افزایش ظرفیت‌های تولید بومی این واکسن در داخل و تبدیل ایران به قطب تولید واکسن کرونا در دنیا کرده است. شرکت داروسازی اسوه و شتاب دهنده و مرکز رشد زیست فناوری پایا فن یاخته به عنوان شریک و مهمترین تولیدکننده‌های واکسن کووید ۱۹ با حمایت‌ها و پشتوانه بی دریغ و همه جانبه بانک ملی ایران با مطالعه و انجام اقدامات اولیه تحقیقاتی در حال ساخت و تولید انبوه واکسن ویروس کرونا هستند.
مشکل گشای دوست داشتنی

بانک کارگشایی از واحد‌های تابعه بانک ملی ایران در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی خود و رفع نیاز‌های خرد مشتریان، در نه ماه ابتدای امسال صدها هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و جعاله پرداخت کرده است.
فلسفه تاسیس بانک کارگشایی همانطور که از نام آن پیداست، کمک به متقاضیان برای تامین نیاز‌های خرد است و این بانک که یکی از واحد‌های تابعه بانک ملی ایران نیز محسوب می‌شود، توانسته با پرداخت سریع تسهیلات خرد به بهبود شرایط رفاهی و اقتصادی نیازمندان و رفع نیاز‌های مالی و ضروری هموطنان کمک کند.

این بانک خدماتی از قبیل پرداخت وام قرض الحسنه، پرداخت تسهیلات جعاله احتیاجات ضروری، نگهداری و حفاظت از طلا و جواهرات مشتریان به ویژه تولیدکنندگان طلا، تخصیص صندوق امانت به مشتریان، افتتاح انواع حساب‌های بانکی، خدمات بانکداری الکترونیک، حراج سکه با دستور بانک مرکزی به منظور تنظیم بازار و ... را ارایه می‌کند.
خدمت ارزنده به نابینایان

بانک ملی ایران به مناسبت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، سرویس صدای راهنما و میانبر‌های آسان ساز را روی دستگاه‌های BTM برای سرویس دهی به این دسته از مشتریان عزیز فعال کرده است.
توسعه طرح‌های سلامت محور کشور

در عین حال، بانک ملی ایران طی سال‌های اخیر با ارائه خدمات خاص برای تکمیل و توسعه زنجیره سلامت کشور نظیر پرداخت تسهیلات در جهت ساخت، تعمیر و تجهیز ۴۳ درمانگاه، کلینیک، مراکز درمانی و پزشکی و بیمارستان در سراسر کشور نقش مهم و موثری را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ایفا کرده است.

بانک ملی ایران در حوزه خدمات عام المنفعه و امور خیرخواهانه برای گسترش سلامت و بهداشت جامعه با ارائه و پرداخت تسهیلات و تخصیص اعتبار کلان به طرح‌های اجتماعی و سلامت محور کشور توانسته است بخش بهداشت، درمان و رفاه جامعه را بیش از پیش گسترش دهد و سهم بسزایی در تأمین مالی حوزه سلامت داشته باشد. با حمایت‌های به عمل آمده از سوی بانک ملی ایران، با ساخت بیمارستان‌های تخصصی و کلینیک‌های فوق تخصصی مجهز، به ظرفیت‌های بهداشت و درمان کشور افزوده است.
آزادسازی زندانیان دیه

یکی از اقدامات جالب و قابل توجهی که امروزه بانک ملی ایران به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در انجام آن مصر است، بحث آزادسازی زندایان جرائم غیر عمد در جامعه می‌باشد که همین اقدام در واقع به عنوان یک اقدام خیلی مهم و پر ارزش محسوب می‌شود، زیرا این عملکرد خود به تحکیم بنیان خانواده‌ها کمک کرده و از آثار مخرب دیگری همچون بی سرپرست شدن خانوار‌ها و یا پر شدن زندان‌ها جلوگیری می کند. کارکنان بانک ملی ایران با این شعار که آزای یک زندانی جرائم غیر عمد، آزادی یک خانواده و به تبع آن آزادی جامعه است همواره پیشگام در آزادسازی زندانیان دیه بوده اند.
حمایت از کودکان

یکی از اقداماتی که امروزه برای بانک ملی ایران بسیار دارای اهمیت می‌باشد همدردی با کودکانی که از نعمت خانواده محرومند و تلاش برای سلامتی کودکان بیمار می‌باشد، زیرا بانک ملی ایران به این مسئله اعتقاد دارد آینده هر کشوری در دست کودکان و نوجوانان آن می‌باشد؛ لذا به بخشی از اقدامات بانک ملی در حمایت از کودکانمان نگاهی خواهیم انداخت.

کمک مالی به بنیاد ملی کودکان، حمایت بانک ملی ایران برای درمان کودک ۵ ساله همدانی، بازدید از کودکان محک به مناسبت روز جهانی کودک، برگزاری مسابقه به مناسبت روز جهانی کودک، اهدای کمک نقدی به بنیاد ملی کودکان در همایش کفیلان بنیاد کودک و بازدید و اهدای هدیه به کودکان شیرخوارگاه شبیر.
دریافت تندیس زرین مسئولیت اجتماعی

در ادامه باید توجه داشت، برنامه‌های شاخص بانک ملی ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی در سال‌های اخیر منجر به این شد که در دومین آئین تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور ویژه رونق تولید، تندیس زرین برند‌های مسئولیت پذیراجتماعی به این بانک اعطا شود.

ایجاد محیط فرهنگی مناسب در محل کار برای تمرین و کاربست مسئولیت اجتماعی، ارائه مدل مناسب برای افشای مولفه‌ها و شاخص‌های مسئولیت پذیری، تاثیر گذاری مسئولیت اجتماعی برند سازمان به وفا داری مشتریان، ایجاد راهکار‌های مناسب در مباحث مسئولیت اجتماعی مرتبط با مشتریان، بستر‌های مناسب در راستای افزایش اعتماد در سرمایه گذاری، ایجاد ارتباط بین مسئولیت اجتماعی کسب و کار در قبال برند سازمانی و ... از محور‌های دومین آیین تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور بود.
به هر حال در پایان باید گفت، امروز دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز از اقدامات بانک ملی ایران متاثرند، به طوری که دست کم یک شعبه این بانک به خدمت رسانی مشغول است. از سوی دیگر بانک ملی ایران برای عمل به تعهد خود در قبال توسعه و پیشرفت کشور، تلاش کرده بخشی از منابعش را به انجام امور عام المنفعه تخصیص دهد. در یک کلام، حوزه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در بانک ملی ایران بسیار وسیع است و می‌توان کارنامه آن را در چندین کتاب گنجاند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار