گوناگون

پیش بینی کارشناسان‌ از اقتصاد ایران در ۱۴۰۳

پیش بینی کارشناسان‌ از اقتصاد ایران در ۱۴۰۳

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت در سال جدید باید مهار تورم و رشد سرمایه‌گذاری و اتکا بیشتر بر توان بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد و قیمت‌گذاری دستوری را به پایان برساند.

به گزارش پارسینه، تعدادی از کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأکید بر ضرورت مهار تورم در سال جدید، راهکارهای علمی و عملیاتی بهبود اقتصاد را پیشنهاد داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

نیاز به سرمایه‌گذاری داریم

هادی حق‌شناس، اقتصاددان: اولویت دولت باید جذب سرمایه چه سرمایه ایرانیان خارج کشور، چه سرمایه خارجی و چه سرمایه ایرانیان داخل کشور باشد؛ چرا که مهم‌ترین مشکلی که در اقتصاد ایران داریم به‌خصوص از زمانی که تحریم‌های ظالمانه در دهه ۹۰ شروع شد و همچنان ادامه دارد آن است که نرخ رشد سرمایه‌گذاری کمتر از نرخ استهلاک است. ما دچار استهلاک زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش صنعت شده‌ایم و تکنولوژی جدید هم در یک دهه گذشته یا وارد ایران نشده یا کم وارد شده یا متناسب با نیاز روز وجود ندارد.

خودداری از قیمت‌گذاری دستوری

بهاء‌الدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی: باید چند موضوع در دستور کار قرار گیرد: ۱. رفع تحریم‌ها؛ ۲. جلوگیری از سرکوب قیمت‌ها و خودداری از سیاست‌های دستوری در قیمت‌گذاری اعم از نرخ سود بانکی، نرخ ارز و نرخ کالاها مانند خودرو و غیره. ۳. آزادی کامل در رقابت اقتصادی یعنی اینکه نقش دولت در اقتصاد به شدت کاهش پیدا کند و خصوصی‌سازی به معنای واقعی محقق شود؛‌ و ۴. ساماندهی نظام بانکی که از اَبر مشکلات کشور است؛ چرا که بانک‌هایی که کفایت سرمایه ندارند و ناتراز هستند به جای اینکه یاریگر بخش اقتصاد باشند وزنه‌ای به پای رشد اقتصادی شده‌اند.

مسئله اصلی ما در حال حاضر تورم بالاست

کامران ندری،‌ اقتصاددان: اقتصاد ایران دچار مشکلات ساختاری است. اگر از منظر اقتصاد کلان نگاه کنیم مسئله اصلی ما در حال حاضر تورم بالاست. بر این اساس، دولت باید تمام هم و غمش در سال جدید کنترل تورم با هر تبعات و عوارضی که دارد، باشد. هرچند این کار سخت است اما اگر دولت بخواهد برای سال جدید اولویت‌بندی کند تا مسئله تورم را کنترل نکند هیچ کار دیگری را در حوزه اقتصاد نمی‌تواند پیش ببرد.

لازم است روی توان بخش خصوصی حساب کنیم

عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: حضور حداکثری بخش خصوصی در بخش‌های مختلف اقتصاد اعم از صنعت، تولید و غیره باید در اولویت قرار گیرد. دولت‌ها در همه جای دنیا در بودجه محدودیت دارند و نمی‌شود روی بودجه دولت چندان حساب کرد اما آن چیزی که این کمبود را به نحو بسیار موثر می‌تواند جبران کند حضور بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی و چه از سمت ایرانیان خارج از کشور است. دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و زیرساخت‌ها را با سرعت بالاتری تمام کند. برای نمونه، وقتی صحبت از کریدور شمال-جنوب و شرق و غرب می‌کنیم اگر این موضوع طول بکشد کشورهای دیگر آن را انجام می‌دهند و توجیه آن در ایران ضعیف می‌شود. راه سرعت‌بخشی به چنین طرح‌هایی، حضور حداکثری بخش خصوصی است. دولت اگر تضمین کند، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و حتی ایرانیان خارج از کشور که سرمایه قابل توجهی هم به لحاظ فکری و هم مالی دارند می‌توانند به سرعت این طرح‌ها را انجام دهند.

تورم باید کاهشی شود

لطف‌اله سیاه‌کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: اولویت دولت باید مهار تورم باشد چرا که در حال حاضر تمام گرفتاری‌های مردم از تورم نشات می‌گیرد. امروز واقعا مرردم گرفتار هستند و دخل و خرج آنها با هم نمی‌خواند. بنابراین، مهار تورم مهم‌ترین کاری است که دولت باید انجام دهد. نه تنها باید تورم مهار شود بلکه باید کاهشی شود وگرنه با وضعیت اقتصادی و درآمدی که مردم دارند سخت می‌توانند زندگی خود را اداره کنند.

آزادسازی تولید به نفع مردم

روح‌اله ایزدخواه، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس: آزادسازی تولید به نفع مردم باید در اولویت قرار گیرد. در حال حاضر منابع تولید در دست دولت حبس است حال آنکه باید منابع تولید اعم از زمین، منابع معدنی، دریایی، انرژی و غیره آزاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد. درواقع ما راهی جز مردمی‌سازی اقتصاد نداریم و کلید مردمی‌سازی اقتصاد هم آزادسازی منابع به نفع مردم است.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار