گوناگون

درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه می دانیم؟

قدرت نمایی آرای ترامپ و بایدن در سه شنبه ای که «بزرگ» لقب گرفت

قدرت نمایی آرای ترامپ و بایدن در سه شنبه ای که «بزرگ» لقب گرفت

انتخابات درون‌حزبی آمریکا برای تعیین نامزد نهایی ریاست جمهوری در ۱۵ ایالت برگزار شد و در این روز که به «سه‌شنبه بزرگ» معروف است، جو بایدن و دونالد ترامپ در اکثر قریب به اتفاق ایالت‌ها به پیروزی رسیدند.

علی علیزاده-پارسینه| انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاباتی غیرمستقیم است برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور که در آن شهروندان ایالات متحده که در یکی از پنجاه ایالت یا در واشینگتن دی‌سی برای رأی‌گیری ثبت‌نام شده‌اند رأی خود را نه برای انتخاب مستقیم آن دو منصب که برای انتخاب اعضای کالج انتخاباتی به صندوق می‌اندازند.

اعضای منتخب کالج یا گزینندگان، سپس به‌طور مستقیم، به رئیس‌جمهور آمریکا و معاون رئیس‌جمهور رأی می‌دهند که به این رأی رأی الکترال می‌گویند. نامزدی که اکثریت مطلق آرای گزینندگان یا آرای الکترال (دست‌کم ۲۷۰ رای از ۵۳۸ رای، از زمانی که متمم بیست و سوم به شهروندان واشینگتن دی.سی. حق رأی اعطا کرده‌است) را به‌دست‌آورد رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد.

در صورتی‌که هیچ‌یک از نامزدهای ریاست جمهوری، اکثریت مطلق آرا را به‌دست نیاورد مجلس نمایندگان آمریکا رئیس‌جمهور را انتخاب خواهد کرد و اگر هیچ‌یک از نامزدهای معاونت ریاست جمهوری اکثریت مطلق را به‌دست نیاورند مجلس سنای ایالات متحده آمریکا معاون رئیس‌جمهور را برمی‌گزیند. این سیستم رای‌گیری در اصل دوم و متمم دوازدهم قانون اساسی آمریکا تعریف شده‌است.

انتخابات ریاست جمهوری هر چهارسال یک بار در سال‌هایی که به‌طور مساوی بر ۴ تقسیم می‌شوند صرف نظر از اینکه سال مذکور سال کبیسه است یا نه با رأی‌دهندگان ثبت‌نام‌شده‌ای که در روز انتخابات، که از سال ۱۸۴۵ اولین سه‌شنبه پس از ۱ نوامبر است، رأی خود را به صندوق می‌اندازند برگزار می‌شود.

این تاریخ مصادف با انتخابات سراسری سایر رقابت‌های فدرال، ایالتی و محلی است. از آنجا که دولت‌های محلی مسئول ادارهٔ انتخابات هستند این رقابت‌ها معمولاً همه در یک برگه رای ظاهر می‌شوند. گزینندگان کالج انتخاباتی پس از آن به‌طور رسمی آرای الکترال خود را در اولین دوشنبه پس از ۱۲ دسامبر در پایتخت ایالت خود به صندوق می‌اندازند. کنگره سپس نتایج را در اوایل ژانویه تأیید می‌کند و دوره ریاست جمهوری در روز تحلیف آغاز می‌شود که از زمان تصویب متمم بیستم در ۲۰ ژانویه تعیین شده‌است.

رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا تقریباً یک سال قبل از رأی‌گیری آغاز می‌شود. در این مدت چهار مرحله از انتخابات با فواصل منظم برگزار می‌شود. روند نامزدی، متشکل از انتخابات مقدماتی و کنوانسیون‌های تعیین نامزد، در قانون اساسی مشخص نشده‌است، اما در طول زمان توسط ایالت‌ها و احزاب سیاسی توسعه یافته‌است. این انتخابات اولیه معمولاً بین ژانویه و ژوئن قبل از انتخابات سراسری در نوامبر برگزار می‌شود، حال آن که کنوانسیون‌های تعیین نامزدها در تابستان برگزار می‌شود. هرچند قانون خاصی برای انتخابات احزاب تدوین نشده‌است، احزاب سیاسی از روند انتخاباتی غیرمستقیمی پیروی می‌کنند که در آن رأی‌دهندگان در پنجاه ایالت، واشینگتن دی.سی. و قلمروهای ایالات متحده، به فهرستی از نمایندگان در کنوانسیون تعیین نامزد یک حزب سیاسی رأی می‌دهند که بعداً این نمایندگان نامزد ریاست جمهوری حزب خود را انتخاب می‌کنند.

حال با برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در روزی که به سه‌شنبه بزرگ معروف است، انتظار می‌رود جایگاه جو بایدن و دونالد ترامپ، به عنوان دو نامزد اصلی حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه تثبیت شود. در روز پنج مارس، رای‌دهندگان در ۱۵ ایالت و یک قلمرو ایالات متحده به پای صندوق‌های رای رفتند.

بر اساس اولین نتایج و نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری، دونالد ترامپ در ایالت‌های کارولینای شمالی، ویرجینیا، آرکانزاس، آلاباما، ماساچوست، تگزاس، کلرادو، مینه سوتا، مین، تنسی و کالیفرنیا پیروز شده است. انتخابات هنوز در چند ایالت دیگر از جمله کالیفرنیا در حال برگزاری است.

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، تنها در ایالت ورمانت پیروز شد. او با دومین پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه نتوانست فاصله‌اش با ترامپ را کاهش دهد.

رای‌گیری و شمارش آراء هنوز به طور کامل به پایان نرسیده اما به گزارش رسانه‌های آمریکایی، تا اینجا جو بایدن و دونالد ترامپ هر کدام با یک مورد استثنا اکثریت آراء را به دست آورده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، از بین ۱۳ ایالتی که تاکنون برندگان آنها از سوی رسانه‌ها اعلام شده دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، ۱۲ ایالت و نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا، یک ایالت را برده‌اند.

هیلی نیز در ایالت ورمانت اکثریت آراء را به دست آورد و دومین پیروزی خود را رقم زد.نتایج آلاسکا و یوتا هنوز اعلام نشده است.شبکه‌های آمریکایی از جمله سی‌بی‌اس، بر اساس نظرسنجی‌ها در روز سه‌شنبه می‌گویند که «مهاجران» و «اقتصاد» دو مطالبه اصلی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است.

در رقابت‌های دموکرات‌ها نیز جو بایدن در تمامی ایالت‌ها به پیروزی رسید یا نامزد پیشتاز است.با این حال در منطقه خودمختار «ساموآی آمریکا» که ۹۱ رای به صندوق ریخته شد، جو بایدن تنها ۴۰ رای به دست آورد و ۵۱ رای به جیسون پالمر که پیش از این ناشناخته بود اختصاص یافت.

برخی ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ» علاوه بر رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری، انتخابات دیگری مانند تعیین فرماندار یا نمایندگان کنگره را نیز برگزار می‌کنند.در حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ از تنها رقیبش نیکی هیلی بسیار پیش است و در حزب دموکرات نیز دو رقیب جو بایدن، یعنی دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون، چالشی جدی برای او نبوده‌اند.

پیروزهای دونالد ترامپ در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» فاصله او را تا معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بسیار کم می‌کند؛ با این حال پیروزی‌های او در این روز هنوز کافی نیست.حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴۲۹ نماینده نیابتی (دلگیت) دارد که نامزد نهایی باید در جریان رقابت‌های مقدماتی دست‌کم ۱۲۱۵ نماینده را به خود اختصاص دهد.

در «سه‌شنبه بزرگ» ۸۶۵ نماینده نیابتی، یعنی بیش از یک‌سوم کل دلگیت‌ها، تعیین می‌شوند.با پیروزی‌های دونالد ترامپ تا پایان «سه‌شنبه بزرگ»، مجموع دلگیت‌های او احتمالا به بیش از هزار نفر خواهد رسید.ترامپ قصد داشت در روز سه‌شنبه بزرگ، بر تنها رقیب باقی‌مانده‌اش برای نامزدی جمهوری‌خواهان، نیکی هیلی، پیروز شود و این اتفاق نیز افتاد.

او متعهد شده است که در صورت شکست جو بایدن، رییس‌جمهوری فعلی در پنجم نوامبر امسال، بزرگ‌ترین اخراج مهاجران در تاریخ آمریکا را انجام دهد .بر اساس نظرسنجی‌های خروجی ادیسون ریسرچ، در سه ایالتی که رأی‌دهندگان به پای صندوق‌های رأی رفتند، ۶۹ درصد از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در کالیفرنیا، ۶۲ درصد در کارولینای شمالی و ۵۹ درصد در ویرجینیا از اخراج مهاجران غیرقانونی حمایت کردند.

در کارولینای شمالی، از جمله ایالت‌هایی که نقشی تعیین‌کننده در انتخابات عمومی در پنجم نوامبر امسال دارد، ۴۹ درصد موافق ممنوعیت ملی سقط جنین بودند، در حالی که تنها ۴۵ درصد مخالف آن بودند. با این حال، اکثریت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در کالیفرنیا و ویرجینیا از ممنوعیت سقط جنین حمایت نکردند.

مساله سقط جنین پس از آن به یک مشکل برای حزب جمهوری‌خواه تبدیل شد که دیوان عالی متمایل به محافظه‌کاران به حق فدرال برای سقط جنین پایان داد.به طور کلی، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در این سه ایالت، مهاجرت و اقتصاد را دغدغه‌های اصلی خود دانستند.

ترامپ با آنکه از ابتدا به رغم داشتن پرونده‌های کیفری متعدد بر مبارزات انتخاباتی جمهوری‌خواهان تسلط داشت، تا کنون به جز یک مورد در همه رقابت‌ها پیروز شده و تعداد نامزدهای نهایی جمهوری‌خواهان را به دو نفر رسانده است.

ترامپ به فاکس گفت که تمرکزش روی بایدن است و افزود: «امشب در همه ایالت‌ها پیروز خواهیم شد.»

در سوی دیگر، اگرچه فعالان مخالف حمایت قاطع جو بایدن از اسرائیل، از مسلمانان آمریکایی و مترقی‌ها خواسته بودند که به این سیاست اعتراض کنند، ، انتظار می‌رفت جو بایدن به راحتی در رقابت‌های حزب دموکرات در روز سه شنبه برنده شود.

بایدن روز سه‌شنبه گفت:«انتخابات فرصتی برای مقابله با تفرقه، افراطی‌گری و خشونتی است که جمهوری‌خواهان طرفدار شعار آمریکا را دوباره بزرگ کنیم، رواج می‌دهند.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار