گوناگون

علائم اولیه آسیب دیدگی کبد/ نارسایی کبد چه علائمی دارد؟

علائم اولیه آسیب دیدگی کبد/ نارسایی کبد چه علائمی دارد؟

​کبد یکی از مهمترین اعضای بدن است که نقش حیاتی تو بدن ما بازی می‌کند. نارسایی کبد بعضی وقت‌ها می‌تواند منجر به نارسایی کلیه هم بشود.

خبرنگار- عبدالله کاظمی: دفع مواد مضر از بدن ذخیره قند و تولید صفرا برای کمک به هضم مواد غذایی و ساخت پروتئین های خون تنها چند مورد از وظایف حیاتی کبد ما هستند که هیچ اندام دیگری در بدن نمی‌تواند جای آن را بگیرد. اگر کبد ما نتواند به درستی مسئولیت‌های خود را انجام دهد نه تنها هضم و جذب مواد غذایی در بدن ما دچار اختلال می‌شود بلکه حتی احتمال لخته شدن خون و ضعف سیستم ایمنی بدن هم بالا می‌رود. به همین دلیل توجه به علائم اولیه آسیب دیدگی کبد آنقدر مهم است که مرز بین مرگ و زندگی را تعیین می‌کند. 

در ادامه در مورد ۱۰ علامت رایج و اولیه آسیب دیدگی کبد با همدیگر صحبت می‌کنیم.

مشکلات گوارشی:

 علائم اولیه نارسایی کبد ممکنه شبیه علائم عفونت‌های ویروسی باشد.

معمولا مشکلات گوارشی تو آسیب دیدگی کبد با از دست دادن اشتها شروع میشه که احتمال داره با حالت تهوع استفراغ و اسهال همراه باشه. مدفوع خونی و استفراغ خونی معمولا بعد از این علائم ظاهر می‌شوند و متاسفانه در بیشتر موارد با خبرهای خوبی همراه نیستند. 

درد سمت راست بالای شکم:

درد سمت راست شکم قسمت بالای اون یکی دیگه از علائم بارز نارسایی کبد می باشد.

معمولاً این درد همراه با حساسیت یا احساس پری در زیر دنده‌ها همراه است. گاهی اوقات این درد باعث میشود که فرد در خوابیدن هم مشکل پیدا کند.‌ 

خستگی 

خستگی ناشی از نارسایی کبد یکی از علائم رایج این بیماری است.

معمولا در ابتدا خستگی جزئی است و چندان به چشم نمی آید اما با پیشرفت نارسایی کبد فرد ممکن است به شدت احساس خواب آلودگی کند. زمانی که بخش بزرگی از کبد دچار آسیب دیدگی می‌شود، علاوه بر ظهور سایر علائم آسیب دیدگی کبد احساس خستگی و خواب آلودگی به مراتب شدیدتر میشود.

زردی یا یرقان

یکی از وظایف کبد فراوری بیلیروبین است. 

بیلیروبین حاصل تجزیه گلبول‌های قرمز قدیمی است که باید از بدن دفع شود. نارسایی و اختلال در عملکرد کبد منجر به ذخیره بیلیروبین می‌شود. و به همین دلیل پوست و سفیده چشم‌های فرد رو به زردی میرود.

زرد شدن پوست و چشم‌ها معمولاً نشانه مشکل کبد کیسه صفرا یا پانکراس است. معمولا پیشرفت نارسایی کبد زردی با خارش پوست همراه می‌شود. 

کسالت:

افرادی که از نارسایی کبدی رنج می‌برند معمولاً احساس کسالت و ناخوشی دارند. غالبا این افراد انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره خود را ندارند. 

این کسالت ممکن است ناگهانی به وجود بیاید، و یا ممکن است در طول زمان فرد را آزار بدهد. از آنجایی که کسالت جز علائم رایج بیماری‌های مختلف است پزشکان برای آزمایش‌های تخصصی نیاز دارند. 

کبودی و خونریزی بی دلیل 

احتمال بروز کبودی و خونریزی بی‌دلیل با پیشرفت نارسایی کبد افزایش پیدا می‌کند. دلیل اصلی بروز این مشکل این است که دیگر کبد فرد نمی‌تواند پروتئین‌های لازم برای انعقاد خون را تولید کند. 

گیجی و سردرگمی 

گیجی و سردرگمی به همراه عدم تعادل و هماهنگی اعضای بدن و گفتار نامفهوم، یکی دیگر از علائم آسیب دیدگی کبد است که به دلیل کاهش عملکرد مغز ناشی از ناتوانی کبد در حذف سموم خون به وجود می‌آید. 

آب آوردن شکم 

آب آوردن شکم جز مشکلاتی است که معمولا افراد مبتلا به نارسایی کبد را درگیر خود می‌کنند. این مشکل باعث تورم شکم میشود که در نهایت منجر به نفخ، تورم ساق پا، هموروئید و افزایش وزن می‌شود. غالباً آب آوردن شکم باعث تشدید سایر علائم نارسایی کبد مانند تهوع و استفراغ هم میشود. 

بوی بد تنفس و مشکلات تنفسی:

نفس افراد مبتلا به نارسایی کبد معمولاً بویی شبیه به کپک زدگی یا شیرینی دارد و از طرف دیگر تجمع مایعات در بدن، که به دلیل نارسایی کبد است منجر به فشرده شدن ریه‌ها می‌شود. و به همین دلیل تنفس را برای فرد دشوارتر می‌کند.

ناتوانی کبد در دفع سموم باعث ایجاد تغییرات در رگ‌های خونی ریه‌ها یکی دیگر از عواملی است که منجر به ایجاد مشکلات تنفسی در افراد مبتلا به نارسایی کبد می‌شود. 

نارسایی و عفونت کلیه‌ها 

تجمع مایعات در شکم و اثر نارسایی کبد بعضی وقت‌ها می‌تواند منجر به نارسایی کلیه هم بشود. در این صورت بدن ادرار کمتری تولید می‌کند و سموم کمتری از بدن خارج می‌شود. بنابراین همین مشکل منجر به تجمع سموم مختلف در نواحی مختلف بدن می‌شود. افراد مبتلا به نارسایی کبد به همین دلیل علاوه بر ابتلا به عفونت قارچی و باکتریایی دچار افت قند خون و تورم مغز هم می‌شوند.

نارسایی کبد بیماری سختی است و درمان آن گاهی اوقات هزینه بر و مشکل است. اما نیازی به نگرانی نیست چون با رعایت این نکات می‌توانید بیماری در امان باشید. 

خواهش مصرف مشروبات الکلی

مصرف بیش از حد الکل عامل اصلی آسیب کبد است. بنابراین بهتر است همین امروز الکل را از زندگی خود حذف کنید. 

حفظ وزن مناسب 

چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش میدهد که یکی از علل ایجاد آسیب کبدی است و حفظ وزن مناسب بهترین روش مقابله با آن می‌باشد.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم

برخی از مواد شیمیایی داروها و سموم محیطی می‌توانند به کبد آسیب برسانند، از این رو توصیه می‌شود که در هنگام کار با این مواد دستورالعمل های احتیاطی را رعایت کنید.

واکسیناسیون 

واکسیناسیون در برابر هپاتیت A و B به دلیل جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی نقش مهمی در کاهش احتمال ابتلا به آسیب دیدگی کبدی ایفا میکند.

حفظ رژیم غذایی سالم و ورزش منظم 

رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده، شیرین و چربی‌های ناسالم نقش مهمی در آسیب دیدگی کبد ایجاد می‌کند. از طرف دیگر ورزش منظم هم باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود و هم احتمال ابتلا به کبد چرب را کاهش میدهد.

پس برای حفظ سلامت کبد خودتان هم که شده ورزش و تغذیه مناسب را فراموش نکنید.

 

حجم ویدیو: 24.90M | مدت زمان ویدیو: 00:06:09 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار