گوناگون

علت کاهش استقبال از حج تمتع چیست؟

علت کاهش استقبال از حج تمتع چیست؟

گرانی حج تمتع از سوی سعودی‌ها باعث شده تا زائران کشورهای مختلف استقبال کمتری از حج آینده داشته باشند.

پارسینه:  افزایش هزینه حج تمتع باعث شد که بنگلادشی‌ها که سال گذشته به عنوان چهارمین کشور خارجی دارای بیشتری تعداد حاجی بودند، امسال با کاهش ۷۰ درصدی متقاضیان حج مواجه شوند. در ایران هم از سهمیه ۸۲ هزار نفری، حدود ۳۰ هزار نفر برای تشرف به حج ثبت‌نام کرده‌اند. با این حال سیدعباس حسینی، رییس سازمان حج و زیارت، از سعودی‌ها «درخواست افزایش سهمیه» کرده است.

عربستان پس از کرونا هزینه حج را یک هزار و ۲۰۰ دلار گران کرد. بر همین اساس تعداد حجاج سال گذشته به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هم نرسید. در حالی که آنها از پذیرش بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف خبر داده بودند. هزینه حج تمتع برای زائران بنگلادش سال گذشته ۶ هزار دلار بود که امسال این هزینه با «کاهش ۱۰۰ دلاری» به ۵ هزار و ۳۶ دلار رسیده است. هزینه حج برای ایرانی‌ها نیز حدود ۴.۵ هزار دلار است.


عربستان در تلاش است که تعداد زائران حج تمتع را به ۱۵ میلیون نفر برساند. برای این منظور هزینه حج را برای تأمین زیرساخت‌های لازم افزایش داده است. بر همین اساس، برخی از کشورها همچنان امکان تکمیل سهمیه خود را ندارند. حتی اندونزی هم که بیشترین حاجی را دارد، هنوز سهمیه ۲۲۱ هزار نفری خود را تکمیل نکرده است. این در حالی است که زائران برخی کشورها همچون ایران و مالزی سال‌هاست که در انتظار حاجی شدن هستند.

تعلیق سفر عمره

از طرفی سفر عمره زائران ایرانی در حالی از ۱۳ دی تعلیق شده است که در ابتدا گفته می‌شد که مشکل از پروازهاست. اما پس از آن وزیر امور خارجه مشکل اعزام نشدن زائران را «فنی و تکنیکال» عنوان کرد. سازمان حج و زیارت هم اعلام کرد که «اعزام‌ها تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.» این در حالی است که علاقه‌مندان به حج عمره امیدوار بودند پس از ۹ سال توقف، این سفر عبادتی-زیارتی از سرگرفته شود.

سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام‌های عمره از «امکان بازگشت پول زائران به طور کامل حتی برای آنهایی که ویزا صادر شده» خبر داد. حتی رئیس این سازمان گفت که در صورت عدم انصراف هم پس از برقراری سفرها، «هزینه‌ای بابت صدور روادید گرفته نمی‌شود.» این در حالی است که ویزای عمره فقط سه ماه اعتبار دارد.


 

منبع: اکوایران

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار