گوناگون

آش سفید را چطور بپزیم؟

آش سفید را چطور بپزیم؟

بیشتر سالمندان اغلب به میزان دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن خود توجه نمی‌کنند، در صورتی که بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند. با افزایش سن مشکلات جسمی متعددی بروز می‌کند که بخش زیادی از آن به نوع تغذیه و میزان تحرک افراد در دروان نوجوانی و جوانی‌شان بستگی دارد.

در رژیم غذایی افراد سالمند توجه به مقدار غذاها و نوع آنها بسیار حائز اهمیت است زیرا معده مانند گذشته ظریفیت پذیرش هر نوع غذایی را ندارد. همچنین با توجه به کاهش فعالیت جسمانی از یک سو و کاهش توده عضلانی و افزایش توده چربی از سوی دیگر، بدن سالمندان به کالری کمتری نسبت به گذشته احتیاج دارد. آش سفید به دلیل داشتن گوشت بلدرچین که طبع گرمی دارد و جو منبع غذایی خوبی برای سالمندان است.

آش سفید

تعداد نفرات: ۳ نفر

زمان پخت: یک ساعت

مواد لازم:

بال و گردن مرغ یا گوشت بلدرچین: ۵۰۰گرم

برنج: یک پیمانه

جو: نصف پیمانه

آب: ۸ پیمانه

تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز تازه: به میزان لازم

روغن زیتون: یک تا ۲ قاشق غذاخوری

ادویه: به میزان لازم

روش تهیه:

۱.بال یا گردن مرغ یا گوشت بلدرچین را همراه با یک پیاز متوسط و کمی برگ بو بپزید، تا لعابدار شود.

۲. یک استکان برنج محلی یا نیم پیمانه جو را در ۸ لیوان آب ریخته و بجوشانید تا آب آن تبخیر شود و لعاب دهد و فقط یک لیوان آب آن باقی بماند.

۳.برنج را به لعاب مرغ اضافه کرده و بعد گشنیز، ‌ تره، جعفری و شنبلیله تازه را در قابلمه بریزید.

۴.زمانی که مواد کاملا پخت، گوشت بلدرچین و یا مرغ را از قابلمه خارج کرده و استخوان‌هایش را جدا کنید و گوشت بدون استخوان را درون غذا بریزید و اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر مواد با یکدیگر بپزد.

۵.با پخت کامل مواد، روغن زیتون را به آش اضافه کنید. شعله گاز را در کمترین حد قرار دهید تا آش به اصلاح قوام بیاید و لعاب دهد.

نکته:

در تهیه این آش می‌توان از کمی زردچوبه برای رنگدهی و طعم آن استفاده کنید. این چون نمک ندارد، انتخاب مناسب برای سالمندانی است که مبتلا به فشار خون هستند.

منبع: همشهری

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار