گوناگون

خواص گوشت بلدرچین برای سالمندان

خواص گوشت بلدرچین برای سالمندان

آش‌ها از غذاهای سنتی کشورمان هستند که به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی مورد استفاده قرار می گیرند. طرز تهیه آش بستگی به ذوق و سلیقه آشپز دارد اما معمولا بیشتر مواد غذایی آش ها از جمله حبوبات در همه آش ها مشترک است.

  آش بلدرچین یکی از غذاهایی است که به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا برای سالمندان توصیه شده است. آشی مقوی که به دلیل داشتن گوشت بلدرچین جزو غذاهایی با طبع گرم شناخته می شود. این آش ارزش غذایی زیادی دارد و به نرم و لطیف کردن پوست بدن کمک زیادی می کند. پروتئین موجود درگوشت بلدرچین می تواند به بازسازی سلول های ناخن، بافت ها، پوست و مو کمک کند و باعث افزایش میزان تولید هورمون و آنزیم های بدن شود. گوشت بلدرچین کلسترول و چربی بسیار پایینی دارد و به همین دلیل از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. همچنین به دلیل غنی بودن پتاسیم، مصرف به اندازه آن برای افراد دارای فشار خون مانعی ندارد. با وجود خواص زیادی که گوشت بلدرچین دارد، زیاده روی در مصرف آن می تواند مشکلات مختلفی همانند بروز مشکلات کلیوی، تشکیل سنگ کلیه، ‌ جلوگیری از جذب مواد مغذی، ‌ صدمه دیدن متابولیسم بدن را به همراه داشته باشد. همچنین زیاده روی در مصرف گوشت بلدرچین در افراد گرم مزاج چندان مناسب نیست و توصیه شده که اگر گوشت بلدرچین مصرف م کنید حتما سکنجبین و ترشیها را چاشنی غذای خود بکنید.

آش بلدرچین

زمان پخت: ۵ ساعت

مدت زمان آماده‌سازی: نیم ساعت

تعداد نفرات: ۵-۴ نفر

مواد لازم:

بلدرچین: ۲ عدد

کره: ۵۰ گرم

پیاز، هویج و سیب زمینی: هر کدام یک عدد

جو دو سر پرک: ۲ قاشق غذاخوری

زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم

سبزیجات معطر: یک قاشق غذا خوری

آب لیمو تازه: به میزان لازم

آب گوجه یا رب: به میزان لازم

طرز تهیه:

۱. پیاز خلالی شده را با کمی کره تفت دهید تا نرم شود. بلدرچین را داخل پیاز تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس کمی زردچوبه به آن اضافه و بگذارید بلدرچین های سرخ شده را با شعله ملایم بپزید.

۲. بعد از جوش آمدن آب، جو دو سر را به بلدرچین ها اضافه کنید. زمانی که بلدرچین ها نیم پز شد هویج خرد شده را به آن اضافه کنید.

۳. با پخته شدن گوشت بلدرچین، آن را از قابلمه در آورید و بعد از آن که کمی خنک شد، گوشت آن را از استخوان ها جدا کنید. مجددا گوشت بلدرچین را داخل قابلمه بریزید.

۴. سیب زمینی را نگینی خرد و ۳۰ دقیقه قبل از آماده شدن آش بلدرچین، به همراه آب گوجه فرنگی و کمی رب به مواد داخل آن اضافه کنید.

۵. یک ربع قبل از پخته شدن سبزیجات معطرمانند گشنیز یا جعفری خرد شده را به آش اضافه کنید و در نهایت داخل غذا کمی آب لیموی تازه بریزید.

نکات کلیدی

-علاوه بر آب مرغ، می توانید از عصاره مرغ هم در این غذا استفاده کنید تا غلیظ تر شود شود.

-برای طعم بهتر آش می توانید کمی پودر زیره و نخود فرنگی نیز به آن اضافه کنید.

-برای کنار این آش می توانید یک عدد تخم مرغ را داخل کاسه بشکنید، همچنین یک استکان شیر و مقدار کمی پودر سیر را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. چند عدد نان تست را برش بزنید و داخل این مواد چند ثانیه خیس کنید. تابه ای را داغ کنید، داخل آن کره بیندازید و نان ها را داخل آن کاراملی کنید. طعم این نان ها در کنار آش بلدرچین فوق العاده خواهد شد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار