گوناگون

به بهانه درگذشت فرانتس بکن باوئر؛

دنیای فوتبال در سوگ از دست دادن قیصر فوتبال آلمان

دنیای فوتبال در سوگ از دست دادن قیصر فوتبال آلمان

بکن بائر بعد از اینکه در حدود یک سال اوضاع جسمانی اش رو به وخامت رفت، در دو هفته گذشته با نوسانات جسمی بیشتری مواجه شد و برادرش هفته گذشته به خبرگزاری بلد آلمان از بحرانی شدن اوضاع او خبر داد. امروز دوشنبه ساعت 17:12 به وقت محلی طور رسمی اعلام شد که فرانتس بکن باوئر شب قبل در سن 78 سالگی در نهایت تسلیم بیماری شده است.

به گزارش پارسینه به نقل از خبرگزاریهای بین المللی،فرانتس بکن باوئر، اسطوره فراموش‌نشدنی فوتبال آلمان، در سن ۷۸ سالگی درگذشت. اگرچه چهره او در پی رسوایی‌های مربوط به برنامه‌ریزی جام جهانی ۲۰۰۶ خدشه‌دار شد، اما از او به عنوان یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ یاد می‌شود.

فرانتس بکن‌باوئر، از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ، در روز یکشنبه هفتم ژانویه (۱۷دی) در سن ۷۸ سالگی درگذشت. خانواده او، مرگ این اسطوره فراموش نشدنی فوتبال آلمان را روز دوشنبه اعلام  کرده و از دوستدارانش خواسته‌اند به حریم خصوصیشان احترام بگذارند.

2

بکن ‌باوئر در ۱۱ سپتامبر ۱۹۴۵ در یکی از محله‌های شهر مونیخ در ایالت بایرن در جنوب آلمان متولد شد و نخستین بازی خود برای تیم ملی آلمان را در ۲۶ سپتامبر ۱۹۶۵ انجام داد. همچنین اولین بازی‌ او در جام جهانی در سال ۱۹۶۶ بود.

قیصر فوتبال آلمان که یکی از پرافتخارترین بازیکنان و مربیان تاریخ فوتبال جهان به شمار می‌رود به همراه دیوید دشان و ماریو زاگالو تنها کسانی هستند که در دنیای فوتبال توانسته‌اند هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان سرمربی جام جهانی را بالای سر ببرند. 

بکن بائر توانسته بود به عنوان کاپیتان در سال ۱۹۷۴ تیم ملی فوتبال آلمان غربی را قهرمان کند. او چهار سال پیش از آن هم همراه با تیم ملی کشورش به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی مکزیک رسیده بود که در یکی از مسابقه‌های به‌یاد‌ماندنی جام‌های جهانی در مقابل ایتالیا شکست خورد. 

بکن‌ بائر همچنین موفق شده بود با تیم ملی کشورش به قهرمانی مسابقات یورو برسد. او همراه با تیم باشگاهی خود بایرن مونیخ هم تقریبا به تمام افتخارات ممکن دست یافت. قیصر فوتبال آلمان ۵ قهرمانی در بوندسلیگا، ۴ قهرمانی در جام حذفی آلمان، ۲ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و ۲ قهرمانی سوپرکاپ اروپا را به دست آورده بود. 

مشخص نیست دلیل مرگ این اسطوره فوتبال آلمان چه بوده و بیانیه خانواده او هم به تردیدها بیشتر دامن زده است. در این بیانیه آمده است: «با اندوه عمیق اعلام می‌کنیم که همسرم و پدرمان فرانتس بکن‌باوئر دیروز یکشنبه در کنار خانواده‌اش با آرامش و در خواب درگذشت. از شما می‌خواهیم که اجازه دهید در سکوت عزاداری کنیم و از پرسیدن سؤال بیشتر خودداری کنید.» 

بکن بائر پس از خداحافظی از دنیای بازیگری به سراغ مربیگری رفت و آن‌جا هم به تمام افتخارات ممکن دست یافت. او در سال ۱۹۸۶ موفق شد تیم ملی آلمان غربی را به فینال جام جهانی برساند اما آنجا با نتیجه ۳-۲ مغلوب آرژانتین جادویی مارادونا شد.

با این حال بکن بائر ناامید نشد و ۴ سال بعد دوباره تیمش را برای جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا آماده کرد. تیم آماده آلمان در آن مسابقات بار دیگر به فینال رسید و دوباره با رقیب آشنا یعنی آرژانتین مارادونا قرار گرفت اما این بار این ژرمن‌ها بودند که موفق شدند حریف را با نتیجه ۱-۰ شکست دهند و قهرمان جهان شوند. 

به این ترتیب بکن بائر در کنار ماریو زاگالو به فهرست تنها کسانی تبدیل شد که توانسته‌اند هم به عنوان بازیکن و هم سرمربی قهرمان جام جهانی شوند. بعدها دیدیه دشان با قهرمانی‌های سال ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸ هم به این فهرست سه نفره اضافه شد. 

ورزش سه می نویسد: فرانتس بکن بائر برای مدتی طولانی از افکار عمومی کناره‌گیری کرده بود. مرگ پسرش استفان (46 ساله) در سال 2015 و شایعات مربوط به جام جهانی 2006 او را از نظر روحی تحت تأثیر قرار داد. از زمان مرگ پسرش، وضعیت سلامتی او نیز رو به افول گذاشته بود. انفارکتوس چشم، عمل قلب، به علاوه بیماری پارکینسون همراه با زوال عقل. امپراتور اخیراً رنج‌های زیادی را متحمل شد و از سال 2022 هم به طور کل از مصاحبه با رسانه‌ها کناره‌گیری کرد. شاید مرگ در کنار خانواده بهترین اتفاقی بود که برای این اسطوره بعد از دوره طولانی زوال جسمی می‌توانست رخ دهد. امشب کل آلمان یک صدا خواهد گفت : "سلام بر فرانتس!"

منابع:

mdr.de

DW

euronews

 

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار