گوناگون

ارتباط شگفت انگیز قند خون بالا با افسردگی

نتایج یک تحقیق جدید نشان داد که سطح قند خون و تری گلیسیرید بالاتر با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و اختلالات مرتبط با استرس مرتبط است.

 برخی از افراد بیشتر از دیگران به بیماری‌های مزمن روانی مانند اضطراب و افسردگی مبتلا می‌شوند. وقتی پزشکان تشخیص می‌دهند که چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند و عوامل مؤثر را پیدا می‌کنند، احتمال ارائه درمان زود هنگام و رسیدن به نتایج مثبت در سلامت روانی افراد بیشتر می‌شود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، مطالعه‌ای که اخیرا در «جاما نتورک اوپن» منتشر شده ، چندین نشانگر زیستی و ارتباط آن‌ها با خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و اختلالات مرتبط با استرس را بررسی کرده است.

در این مطالعه، محققان داده‌های خونی بیش از ۲۰۰.۰۰۰ شرکت کننده را بررسی کردند. شرکت‌کنندگان در ابتدا هیچ اختلال روانی نداشتند . تقریبا ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه متولد سوئد بودند و میانگین سنی شرکت کنندگان در اولین نمونه گیری خون کمی بیش از ۴۲ سال بود.

محققان قند خون و تعدادی از نشانگرهای زیستی مرتبط با چربی مشارکت کنندگان از جمله کلسترول ، لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول «بد»، لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول «خوب» و تری گلیسیرید. را اندازه‌گیری کردند.

 

محققان به طور متوسط ۲۱ سال وضعیت سلامت شرکت کنندگان را پیگیری کردند و به بررسی ایجاد اضطراب، افسردگی و اختلالات مرتبط با استرس، مانند اختلال استرس حاد و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در آن‌ها پرداختند.

محققان متغیرهای خاص، از جمله وضعیت اجتماعی-اقتصادی، کشور محل تولد، وضعیت ناشتا در اندازه گیری خون، سن در اندازه گیری خون، و جنسیت ملاک قرار دادند.

در طول این مطالعه، ۱۶.۲۵۶ شرکت‌کننده مبتلا به افسردگی، اضطراب یا اختلال مرتبط با استرس و ۳.۰۰۰ نفر نیز صرفا مبتلا به افسردگی و اضطراب تشخیص داده شدند. میانگین سن تشخیص ۶۰.۵ سال بود.

آن‌ها در نتیجه تحقیقات خود دریافتند که سطوح بالاتر قند خون و تری گلیسیرید با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی ۲۰ سال قبل از تشخیص مرتبط است. محققان همچنان دریافتند که داشتن سطوح بالاتر کلسترول «خوب» به نظر می‌رسد بتواند افراد را در برابر بیماری‌های روانی محافظت ‌کند.

اضطراب، افسردگی و اختلالات مرتبط با استرس، اشکال رایج بیماری روانی هستند که میتوانند پیشرفت افراد را در زندگی و موقعیتهای روزمره دشوارتر کنند. بسیاری از عوامل خطر ممکن است در شانس ابتلای افراد به این بیماری‌های مرتبط با روح و روان نقش داشته باشند. تیم تحقیقاتی این مطالعه اعلام کرد که عوامل متابولیک ممکن است در بالا رفتن میزان اضطراب و افسردگی در افراد نقش داشته باشد و هدف تحقیق یاد شده این بوده که این رابطه را دقیق‌تر بررسی کنند.

الکس دیمیتریو، روانپزشک و متخصص در پزشکی خواب، که در این تحقیق مشارکت نداشت، گفت: این یک مطالعه جالب بود. سطوح بالای گلوکز و تری گلیسیرید و سطوح پایین پروتئین HDL ( کلسترول خوب) با افزایش خطر افسردگی، اضطراب و اختلالات استرس مرتبط است. این نشانگرها همچنین ممکن است نشانه‌ای از التهاب بالا باشد که با شرایط سلامت روان نیز مرتبط است.

دکتر چنگ هان چن، متخصص قلب در مرکز پزشکی «مموریال کر سدلبک» در لاگونا هیلز کالیفرنیا، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: مانند تمام مطالعات مشاهده‌ای، در این تحقیق نیز جهت علیت را نمی‌توان تعیین کرد. ممکن است افرادی که در معرض خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند، فیزیولوژی زمینه‌ای داشته باشند که بر تغییرات متابولیک تأثیر می‌گذارد که باعث افزایش سطح گلوکز و تری گلیسیرید می شود. نتایج همچنین ممکن است با ویژگی‌هایی مانند چاقی یا عدم تحرک بدنی که ممکن است به گلوکز یا تری گلیسیرید غیرطبیعی و همچنین خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب مرتبط باشد، مخدوش شود. در حال حاضر، این یافته‌ها رابطه پیچیده بین عوامل خطر قلبی و عروقی و سلامت روان را برجسته می‌کند.

 

 

 

منبع: همشهری

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار