گوناگون

مضرات سیگار برای سلامتی بدن

مضرات سیگار برای سلامتی بدن

پارسینه: سیگار دارای تنباکو بوده و تنباکو به شدت برای بدن مضر است و فرقی ندارد که آن را با سیگار یا قلیان دود کنید. با سیگار کشیدن فرد دچار بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های پوستی و... می‌شود؛

 اما می‌توان با استفاده از ایکاس تا حدودی از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد. آیکاس در واقع کم‌خطر بوده و همچنین در مقایسه با سیگار مواد شیمایی کمتری نیز تولید می‌کند. دستگاه ایکاس در واقع به‌جای سوزاندن تنباکو آن را گرم می‌کند.

در ادامه به تاثیر و ضرر سیگار روی بدن صحبت خواهیم کرد.

 

 

استفاده از دستگاه ایکاس iqos، سلامتی بیشتر

Screenshot 2024-01-11 140012

ایکوس، یک سیگار الکترونیکی بوده و با دکمه‌ای که در آن تعبیه شده است روشن می‌شود و نیازی به فندک و کبریت ندارد. از جمله فواید استفاده از دستگاه ایکاس برای سلامتی بیشتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه ایکاس، تنباکو را در دمای 350 درجه گرم می‌کند و این دما از دمای سوزاندن سیگار کمتر است.
  • سیگار با سوختن، دود را نیز وارد ریه می‌کند؛ اما عملکرد دستگاه ایکاس این طور نیست. در واقع نیکوتین مایع را به بخار تبدیل می‌نماید.
  • در استفاده از سیگار فرد به‌طور مستقیم در معرض دود قرار می‌گیرد؛ اما این اتفاق در ایکاس رخ نمی‌دهد.
  • برعکس سیگار که بوی آن آزاردهنده است، ایکاس بوی مناسبی دارد.

مضرات سیگار و تاثیر آن بر روی بدن انسان

سیگار با سوختن و دود شدن، سموم و مواد شیمایی زیادی را از خود تولید می‌کند. کشیدن سیگار برای بدن بسیار مضر بوده و تاثیر بسیار بدی روی بدن فرد سیگاری می‌گذارد. از جمله این تاثیرات منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با سیگار کشیدن، سموم و مواد شیمایی مضر وارد خون شده و باعث غلضت خون می‌شود و احتمال تشکیل لخته خون را در بدن افزایش می‌دهد.
  • باعث باریک شدن عروق شده و حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
  • به زخم معده و سرطان منجر می‌شود.
  • در صورت کشیدن زیاد، پوست تیره شده و سریع‌تر پیر می‌شود.
  • باعث بد بو شدن دهان شده و به دندان‌ها نیز آسیب می‌رساند.

 

بزرگ ترین ضرر سیگار

8888

سیگار به‌دلیل مواد شیمیایی که از خود تولید می‌کند، سبب می‌گردد تا فرد به بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و دهان و دندان مبتلا شود. همچنین سیستم ایمنی بدن را نیز تضعیف می‌کند. سیگار روی مغز تاثیر زیادی داشته و ممکن است منجر ‌به سکته مغزی گردد و احتمال ابتلا به آنوریسم مغزی را افزایش می‌دهد که به‌دنبال آن مرگ را در پیش خواهد داشت. در واقع می‌توان گفت بزرگ‌ترین ضرر سیگار برای افراد، مرگ است.

عوارض سیگار بر مغز

سیگار روی مغز تاثیر فراوانی داشته و عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به‌وجود می‌آورد. برخی از این عوارض به شرح زیر هستند:

  • سکته مغزی را افزایش داده و همچنین تا 50 درصد فرد را با خطر مرگ مواجه می‌سازد.
  • سیگار با تاثیر بر مغز، موجب زوال شناختی شده و علائمی مانند اضطراب، توهمات، افسردگی و از دست دادن انگیزه را برای فرد به‌وجود می‌آورد.
  • همچنین باعث زوال عقل نیز می‌شود و این عارضه بیشتر در افراد مسن رخ می‌دهد.
  • حجم مغز را نیز کاهش داده و مغز فردی که زیاد سیگار می‌کشد، بیشتر بافت‌های حیاتی خود را از دست می‌دهد.

تاثیر و ضرر سیگار بر ریه و بیماری های تنفسی

سیگار هم برای افراد سیگاری و هم اطرافیان‌شان مضر است و آن‌ها را در معرض بیماری‌های تنفسی مانند آسم و آمفیزم که اصطلاحاً به آن‌ها بیماری‌های انسداد ریه نیز می‌گویند، قرار می‌دهد. استشمام دود سیگار همچنین برای کودکان و نوزادان نیز مضر بوده و آن‌ها را با بیماری تنفسی مواجه می‌سازد. حتی ممکن است نوزاد در معرض سندروم مرگ ناگهانی نیز قرار گیرد.

بیماری های قلبی و عروقی

سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در رگ‌ها می‌شود؛ در نتیجه سبب صدمه به رگ‌های خونی می‌گردد و تاثیرات فراوانی بر عروق خونی و قلب می‌گذارد. همچنین سیگار سبب ایجاد پلاک‌هایی در شریان قلب شده و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را در پی خواهد داشت. به مرور زمان با مصرف سیگار فرد دچار نارسایی قلبی، آریتمی و حمله قلبی یا حتی مرگ نیز می‌شود.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

افراد سیگاری معمولاً بیشتر در معرض عفونت‌های باکتریایی و ویروسی قرار دارند؛ زیرا سیگار به‌دلیل تولید سموم و مواد شیمیایی سبب می‌گردد تا سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف شود. سیگار در واقع نوتروفیل‌ها را در بدن فعال کرده و منجر به آزاد شدن مولکول‌هایی خواهد شد که التهاب در بدن را به‌دنبال دارند.

التهاب در بدن موجب بروز بیماری‌های زیادی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم و.. شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

بیماری های دهان و دندان

افراد سیگاری، اغلب دچار بیماری‌های دهان و دندان می‌شوند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دندان‌ را خراب و لثه‌ها را دچار التهاب می‌کند.
  • بافت‌های اطراف دندان را ملتهب کرده و ابتلا به عفونت‌ها را افزایش می‌دهد.
  • موجب ایجاد بوی بد دهان می‌شود.
  • باعث تغییر در رنگ دندان‌ها است.
  • آسیب زیادی به مینای دندان وارد می‌کند.
  • احتمال سرطان در ناحیه دهان را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

امروزه سیگار کشیدن بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع شده؛ اما این را باید دانست که ضررهای زیادی برای بدن به‌دنبال داشته و عوارض جبران‌ناپذیری را برای افراد پدید می‌آورد. به این سبب که تنباکو موجود در سیگار سمی بوده و با سوختن تقریباً 7000 نوع مواد شیمایی را از خود تولید می‌کند.

 تمامی این مواد شیمیایی برای بدن بسیار مضر هستند و بیماری‌هایی را مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها و... را پدید می‌آورند؛ اما با خرید سیگار الکترونیکی آیکاس می‌توان این بیماری‌ها و سرطان‌ها را کاهش داد. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به کافه پک cafepoke.com، یکی از سایت های معتبر فروش ایکاس و سیگار هیتس و... خرید خود را تکمیل کنید.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار