گوناگون

ویتنام توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا را تصویب کرد

ویتنام توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا را تصویب کرد

پارسینه: ویتنام روز دوشنبه یک توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا را نهایی کرد که تا ۹۹ درصد از تعرفه‌های مبادله کالا بین این کشور جنوب شرقی آسیا و آن اتحادیه را کاهش داده یا حذف خواهد کرد و موجب تقویت اقتصاد ویتنام در دوره پساکرونا خواهد شد.

به گزارش رویترز از هانوی ، نمایندگان مجلس ملی ویتنام که تقریبا همیشه پیشنهادهای دولت را به تصویب می‌رساند با رای موافق بیش از ۹۴ درصد از نمایندگان توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا - ویتنام (EVFTA) را تصویب کردند.

این توافقنامه تجارت آزاد که انتظار می‌رود در ماه ژوئیه (مرداد ماه) اجرایی شود ، دومین توافقنامه اتحادیه اروپا با یکی از اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) و یکی از معدود توافق‌نامه‌های امضا شده با یک کشور در حال توسعه است. اتحادیه اروپا پیش از ویتنام نیز توافقنامه مشابهی با سنگاپور عضو آسه‌آن امضا کرده بود.

ویتنام یک دوره گذار تا حد ۱۰ سال برای برخی کالاهای وارداتی از جمله خودرو خواهد داشت . این توافقنامه همچنین بخش خدمات ویتنام شامل پست ، بانکداری و کشتیرانی و بازارهای تهیه عمومی مواد را خواهد گشود و برخی کالاهای فرانسوی مانند پنیر فتا یونانی را از تقلید ساخت در ویتنام محافظت خواهد کرد.

منتقدان در اروپا مخالفت‌هایی در ارتباط با حقوق بشر و کار در ویتنام مطرح کرده‌اند، هرچند این توافقنامه شامل تعهداتی در این زمینه‌ها هم است.

بانک جهانی در ماه مه (اردیبهشت) اعلام کرد که توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و ویتنام می‌تواند موجب رشد تولید ناخالص داخلی و صادرات ویتنام به میزان ۲.۴ درصد و ۱۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ شود و صدها هزار نفر را از فقر رها سازد.

بانک جهانی خاطرنشان کرد: چنین مزایایی برای کشور ویتنام همزمان با مقابله این کشور با تاثیرات شیوع کرونا بسیار فوری و حیاتی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار