گوناگون

وزارت بهداشت: برخی دانشگاه‌ها پارکینگ را کلاس درس کردند!

وزارت بهداشت: برخی دانشگاه‌ها پارکینگ را کلاس درس کردند!

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما توان افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی را نداریم زیرا زیرساخت‌های آن هنوز مهیا نشده است به طوری که برخی دانشگاه‌ها پارکینگ را تبدیل به کلاس درس کرده‌اند.

پارسینه:  ابوالفضل باقری‌فرد امروز در نشست خبری در وزارت بهداشت اظهار کرد: ما توان افزایش 20 درصدی ظرفیت پزشکی را نداریم زیرا زیرساخت‌های آن هنوز مهیا نشده است؛ در برخی دانشگاه‌ها پارکینگ را تبدیل به کلاس درس کرده‌اند!

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته به ازای هر 100 دانشجوی پزشکی باید 24 استاد وجود داشته باشد. ما 75 هزار دانشجوی پزشکی و 22 هزار عضو هیئت علمی داریم بنابراین در زمینه تعداد اساتید نیز با کمبودهای نسبی مواجهیم. در عین حال مجوزی برای جذب اساتید به ما داده نشده است و سازمان امور استخدامی باید مجوز آن‌ها را صادر کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین به ازای هر دانشجوی پزشکی باید 5.6 تخت آموزشی وجود داشته باشد. در وزارت بهداشت 160 هزار تخت آموزشی وجود دارد اما 75 هزار دانشجوی پزشکی داریم که کمتر از 1.5 تخت به هر دانشجو می‌رسد و این موضوع به کیفیت آموزش ضربه می‌زند.

افزایش جذب 4800 نفری دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی 

وی با بیان این که کمیت و کیفیت آموزش پزشکی باید همراه با یکدیگر ارتقا پیدا کند، گفت: علی‌رغم اینکه قرار بود زیرساخت‌های لازم در حوزه آموزش به وزارت بهداشت داده شود این امکانات فراهم نشد؛ براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بود که تا پایان سال 1402 تعداد 4000 نفر مازاد بر ظرفیت قبلی دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی پذیرش کنیم اما ما 4800 دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی در سال جاری پذیرش کردیم اما متأسفانه اعتبارات لازم به وزارت بهداشت داده نشده و با این روال، قادر نیستیم ظرفیت پزشکی را افزایش دهیم؛ در این راستا مکاتباتی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراجع ذی‌صلاح انجام داده‌ایم. 

خالی ماندن 800 صندلی دستیاری پزشکی

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهاراتی درباره خالی ماندن 800 صندلی دستیاری بیان کرد: در سال‌های قبل، ظرفیت آزمون دستیاری 3600 نفر بوده است که از آن تعداد حدود 600 صندلی خالی می‌ماند؛ الان ظرفیت دستیاری به 4600 نفر رسیده است که از این تعداد حدود 800 صندلی خالی می‌ماند. همچنین ظرفیت تمام رشته‌های لوکس و پردرآمد پر می‌شود و ما در حال تلاش هستیم که صندلی سایر رشته‌ها نیز خالی نماند؛ یک بخش از آن از طریق افزایش ظرفیت آموزشی و بخش دیگر از راه اصلاح نظام پرداخت حاصل می‌شود.

هزینه‌های اولیه تربیت دانشجوی پزشکی یک میلیارد تومان!

وی بیان کرد: هزینه اولیه هر دانشجو پزشکی برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی حدود یک میلیارد تومان است برای این میزان افزایش ظرفیت پزشکی، وزارت بهداشت باید حداقل 5000 میلیارد تومان اعتبار مازاد دریافت کند. 

تعارض منافع را قبول نداریم

باقری‌فرد در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر این که انحصارطلبی و تعارض منافع مانع افزایش ظرفیت پزشکی شده است، تصریح کرد: اگر انحصارطلبی وجود داشت تعداد دانشکده‌های پزشکی و مقاطع تحصیلی به این صورت رشد نمی‌کرد و مطرح شدن مسائلی نظیر تعارض منافع را قبول نداریم. 

وی همچنین ضمن تبریک آغاز دهه فجر، به پیشرفت‌های علمی ایران در حوزه آموزش پزشکی اشاره و عنوان کرد: در سال‌های پیش از انقلاب، کمیسیونی تشکیل می‌شد که برای بیماران صعب‌العلاج صف تشکیل و مجوز و ارز دولتی داده می‌شد تا برای درمان به سایر کشورها بروند؛ امروزه دیگر نیازی به خروج بیماران از کشور برای تشخیص و درمان بیماری‌ها نداریم. قبل از انقلاب کمتر از تعداد انگشتان یک دست دانشگاه علوم پزشکی داشتیم اما امروزه بیش از 70 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم. 

وی افزود: بیش از پیروزی انقلاب، پزشکان پاکستانی، فیلیپینی و اندونزیایی در بیمارستان‌های کشور کار می‌کردند اما امروزه آموزش پزشکی به حدی رسیده که از 50 کشور جهان بیش از 8000 دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران تحصیل می‌کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار