گوناگون

بدهی عجیب بیمه ها به داروخانه ها ؛ ضرورت پیشگیری از کمبود دارو

بدهی عجیب بیمه ها به داروخانه ها ؛ ضرورت پیشگیری از کمبود دارو

دبیر انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: شاخص‌های سلامت در ایران نسبت به کشورهای منطقه به حالت مطلوبی دست یافته است و با توجه به این جایگاه، لازم است روند و زنجیره‌های تهیه و تامین دارو بهبود یابند و از بانک مرکزی خواستاریم تا اعتبارات حوزه دارو را به موقع پرداخت کند.

پارسینه: محمدرضا دری در یک نشست خبری درباره چالش‌های دارویی کشور که در سندیکای داروهای منابع انسانی برگزار شد، افزود: در حال حاضر توان تولید دارو در بسیاری از کارخانه‌ها کاهش یافته است و دلیل آن نیز عدم تامین مالی برای تهیه مواد اولیه دارویی است؛ به همین دلیل، نیازمند تخصیص اعتبارات کافی برای زنجیره تامین دارو هستیم و باید سازمان‌های بیمه نیز در سیستم پرداخت داروها به صورت فعال‌تری مشارکت کنند.

وی اظهار داشت: ارزش افزوده بابت تولید دارو یکی از بزرگترین ارزش افزوده در صنایع ایران است و از دولت مردمی درخواست داریم به سلامت مردم توجه خاص داشته باشد.​

دبیر انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: اکنون بیمه‌ها در نظام پرداخت عقب هستند و کمتر از بودجه تخصیص یافته برای دارو پرداخت شده است که این موضوع، تهیه و تولید اقلام دارویی را با چالش مواجه خواهد کرد.

دری ادامه داد: مسئولان باید به فکر تخصیص بودجه خاص و فوری برای عقب ماندگی‌های حوزه دارو باشند و حمایت دولت در این زمینه می‌تواند راهگشای این مشکلات باشد و به شکل ویژه به مسائل حوزه سلامت توجه شود.

ضرورت حمایت ویژه از صنایع دارویی برای افزایش تهیه و تولید دارو

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز گفت: به شدت نگران مختل شدن دسترسی مردم به دارو هستیم و از دولت مردمی درخواست داریم توجه و حمایت ویژه از صنایع دارویی برای افزایش تهیه و تولید دارو داشته باشد.

عباس کبریایی زاده تاکید کرد: امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاحات اساسی را در برنامه هفتم توسعه ایجاد کند و لازم بود دولت برای سال جاری ۱۳۵ همت اعتبار در حوزه طرح دارویار در نظر می‌گرفت و اکنون فقط ۲۴ همت برای این طرح پرداخت شده است.

به گفته وی، برای سال آینده ۱۸۰ تا ۲۰۰ همت برای جبران مابه‌تفاوت نرخ و اثر تورم نیاز است اما فقط ۸۶ همت در نظر گرفته شده است.

زنجیره تامین دارو به حمایت دولت و مجلس نیاز دارد

رییس هیأت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز گفت: زنجیره تامین دارو کشور نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد؛ بی نظمی پرداخت در سازمان‌های بیمه‌گر و سایر مسائل باعث شده مشکلات زیادی در حوزه تامین دارو به‌وجود آید.

محمد عبده‌زاده تاکید کرد: زنجیره تامین، تولید و توزیع دارو دچار مشکل جدی است و نیاز به کمک و حمایت نهادهای بالادست دارد.

وی ادامه داد: اکنون تولیدکننده و فعال زنجیره تامین است که التماس می‌کند که برای تامین داروی مورد نیاز کشور تسهیلات بگیرد و نهادهای متولی در این خصوص تنها نظاره‌گر هستند.

ضرورت پیشگیری از کمبود دارو

نایب رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل گفت: در آستانه کمبود قطعی یک سری از داروها در کشور هستیم و مسئولان باید راه چاره اساسی برای گریز از این کمبود و توجه به مشکلات تولیدکنندگان داشته باشند و اگر به موقع اقدام نشود، کمبود دارو قطعی خواهد بود.

وحید محلاتی اظهار داشت: ۶۲ میلیارد عدد دارو تا پایان امسال، میزان فروش داروی کشور بوده که ۹۸.۵ درصد آن تولید داخل است و اگر هر یک از این داروها دچار کمبود شوند، امکان واردات آن هم وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: برای سال آینده ۸۶ همت برای اجرای طرح دارویار در نظر گرفته شده است که حداکثر ۵۰ همت آن تامین خواهد شد که با این وجود، کسری ذاتی در حوزه دارو وجود دارد.

۲۶ همت بدهی بیمه ها به داروخانه ها

هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: حدود چهار ماه است که بیمه‌ها بدهی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند. ۲۶ همت میزان مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر بوده و مابه‌تفاوت نرخ ارز شیرخشک بعد از گذشت سه ماهه هنوز به داروخانه‌ها پرداخت نشده است.

احمدی تصریح کرد: بسیاری از داروخانه‌ها به دلیل کمبود نقدینگی دیگر توان پرداخت شیرخشک را ندارند؛ با این وضعیت هم در زمینه تامین شیرخشک و هم در زمینه تامین دارو مشکل خواهیم داشت و از دولت می‌خواهیم به این وضعیت رسیدگی و توجه خاص داشته باشد تا در سال آینده دچار بحران نشویم.

 

منبع: گسترش نیوز

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار