گوناگون

مهریه جالب این عروس خانم ایرانی+ عکس

مهریه جالب این عروس خانم ایرانی+ عکس

مهریه متفاوت فاطمه تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. می‌گفتند شاید عقل از سرش پریده یا درگیر هیجانات شده که پیشنهاد آقای داماد بابت مهریه را از جان و دل پذیرفته. کمتر دختری قبول می‌کند که مهریه‌اش کاشت ۵ هزار نهال باشد.

پارسینه: فاطمه اعتمادی در دوران نامزدی با مهرداد قلاوند به خوبی با فعالیت‌های محیط زیستی همسرش آشنا شده بود و می‌دانست که دغدغه‌های محیط زیستی او فقط در محدوده روستای تکاپ و شهرستان اندیمشک خلاصه نمی‌شود. فاطمه در مهریه‌اش قید کرد که می‌خواهد همه ۵هزار نهال، کُنار که درخت بومی خوزستان است باشد؛ کنارهایی که از بوستان‌های اندیمشک شروع می‌شود و به روستاها و دیگر شهرستان‌های خوزستان می‌رود. می‌گوید: «چه اتفاقی بهتر از این که مهریه من درختان سبزی باشد در سراسر خوزستان.» این زوج اندیمشکی اولین نهال کنار را در روز عروسی‌شان (۷ دی) کاشتند. فاطمه اعتمادی در کارشناس مرکز بهداشت اندیمشک در خوزستان است و همسرش گلخانه را می‌چرخاند.

مهریه‌های عجیب و غریب زیاد شنیده‌ایم، اما مهریه شما به طور مشخص به نفع محیط زیست است. وقتی این موضوع از سوی همسرتان مطرح شد، در قبول آن تردید نداشتید؟
با کار و کسب ایشان در دوران نامزدی آشنا شدم و می‌دانستم که همه خانواده‌شان به محیط زیست علاقه دارند و برادر ایشان به خاطر کاشت درختان بلوط بسیار زیاد به پسر بلوط معروف است. برای همین نه تنها این موضوع برای من عجیب نبود، بلکه بسیار خوشحال‌کننده بود که بتوانم برای زمین و محیط زیست قدمی بردارم.

اولین نهال از ۵هزار نهال را هم در روز عروسی‌تان کاشتید. چرا روز عروسی را انتخاب کردید؟ درختکاری در آن روز کمی دشوار به نظر می‌رسد.
در مدتی که عقد بودیم هم با هم چند نهال کاشته بودیم. ولی اولین نهالی که مهریه باشد را روز عروسی که هفتم دی بود در یکی از پارک‌های اندیمشک کاشتیم. کاشتیم. من قصد داشتم برای فرهنگ‌سازی کاشت نهال همان روز این کار را انجام دهم.

4961920



چطور؟ مگر شما مشوق افرادی هم برای درختکاری شده‌اید؟
دوستان و همکارانم خیلی تعجب کردند. مجردان به من گفتند آن‌ها هم در عروسی‌شان حتما این کار را انجام می‌دهند چون هر وقت چشم‌شان به این درخت بیفتد یاد بهترین روز زندگی‌شان می‌افتند. دوستان متاهل هم تصمیم گرفتند به مناسبت تولد بچه‌هایشان نهال بکارند.

چرا به طور مشخص در مهریه شما کاشت نهال کُنار (به زبان عربی درخت سدر) قید شده‌است؟
کنار درخت بومی استان خوزستان و یکی از پوشش‌های گیاهی زاگرس است. در دشت‌های استان‌های فارس، ایلام، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را دیده می‌شود. درختی تنومند و همیشه سبز که مثمر هم هست، به خشکسالی مقاوم است و سال‌های زیادی عمر می‌کند. طعم میوه‌های رسیده آن شبیه ترکیبی از خرمای نارس، سیب و عناب است. من وقتی شنیدم زنان روستایی از میوه این درخت ترشی و مربا درست می‌کنند، به نظرم رسید که کشت نهال کنار علاوه بر کمک به محیط زیست، باعث درآمدزایی و رونق این کسب و کار خانگی زنان روستایی هم می‌شود.

نهال‌های کنار را خودتان پرورش می‌دهید؟
گلخانه‌ای برای پرورش گل و گیاه و نهال داریم. بعضی اوقات هم نهال‌ها را خریداری می‌کنیم. در روستای تکاپ هم محیطی برای پرورش نهال هست. ما برای کاشت ۵هزار نهال بازه زمانی مشخص نکردیم. از پارک‌های اندیمشک و روستاها شروع می‌کنیم و به شهرستان‌ها خواهیم رفت. امیدوارم راهی استان‌های دیگر بشویم و درخت کنار را در استان‌های اطراف هم بکاریم.

احیای گونه‌های بومی

مهرداد قلاوند در زمینه پرورش نهال فعالیت می‌کند. او به همشهری می‌گوید: «خانواده ما از یک دهه پیش سبک زندگی‌اش را بر مبنای حفظ طبیعت همسو کرد. کشاورزی و پرورش دام سبک شغل ابا و اجدادی ماست. برای ادامه شغل‌مان باید حواس‌مان به طبیعت باشد. فعالیت من هم در حوزه محیط زیست تحت تاثیر خانواده بوده و خوشحالم که همسرم نیز یکی از فعالان حفظ محیط زیست شده‌است.» مهرداد قلاوند با راه‌اندازی انجمن محیط زیست برای دانش‌آموزان روستاهای اندیمشک کلاس آموزشی برگزار می‌کند و راه و رسم تفکیک پسماند را یاد می‌دهد. حالا بیشتر مشتریان گلخانه او دانش‌آموزانی هستند که با تحویل پسماند خشک تفیک شده، گلدان رایگان دریافت می‌کنند. می‌گوید: «روستای تکاپ سال ۱۳۹۵ به عنوان روستای نمونه محیط زیستی در استان خوزستان شناخته شد. طرح احیای گونه های بومی و حفظ ذخایر ژنتیکی را در دست اجرا داریم.»

 

منبع: همشهری

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار