گوناگون

همه چیز در مورد مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد

همه چیز در مورد مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد

یکی از چالش‌های مهمی که زوجین بعد از طلاق با آن مواجه می‌شوند، دریافت مهریه با ازدواج مجدد زن است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد در اختیار شما قراردهیم.

پیشنهاد می‌کنیم با صرف چند دقیقه وقت برای خواندن این مطلب اطلاعات دقیقی به دست بیاورید. ضمن اینکه اگر در پایان این مقاله هنوز سوالی در ذهن داشتید می توانید به صفحه وکیل انلاین رایگان ۲۴ ساعته مراجعه کرده و به صورت رایگان سوال حقوقی خود را مطرح کنید.

 

مهریه و شرایط پرداخت آن

پیش از آن‌که به بررسی مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد بپردازیم، لازم است با مهریه و شرایط پرداخت آن آشنا شویم.

مهریه از حقوق مالی زن است که به واسطه جاری شدن عقد بر عهده مرد قرار می‌گیرد و ملزم به پرداخت آن می‌شود. زوجین قبل از عقد بر سر میزان مهریه با هم توافق می‌کنند. برای پرداخت مهریه لزوما جاری شدن صیغه طلاق الزامی نیست، زن می‌تواند طی مدت زندگی با مرد درخواست مهریه نماید.

همچنین در صورتی که زوجین تصمیم به طلاق توافقی داشته باشند، می‌توانند قبل از طلاق بر سر مسائل مختلف مانند مهریه توافق کنند. به طور مثال ممکن است زن بخواهد در ازای بخشیدن مهریه حضانت فرزندان را به عهده بگیرد یا بخشی از مهریه را ببخشد تا مرد راضی به طلاق توافقی شود.

انواع مهریه

همانطور که گفتیم مهریه از حقوق مالی زن است که مرد نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت پرداخت آن شانه خالی کند. انواع مهریه شامل موارد زیر است:

مهریه عند المطالبه

یکی از انواع مهریه، مهریه عند المطالبه است که میزان آن قبل از عقد مشخص می‌شود و زن هر زمان بخواهند می‌تواند آن را از مرد مطالبه کند. در واقع وقتی قرارداد ازدواج اجرا شود مرد موظف به پرداخت مهریه است. در صورتی که برای ازدواج مدت معینی در نظر گرفته شده باشد، مرد باید قبل از پایان مهلت، مهریه زن را پرداخت کند.

مهریه عندالاستطاعه

یکی دیگر از انواع مهریه که برای آشنایی با شرایط مهریه زن مطلقه بعد از ازدواج باید بدانیم مهریه عند الاستطاعه است. مهریه عند الاستطاعه به معنای این است که مرد باید توان پرداخت مهریه را داشته باشد تا زن بتواند آن را دریافت کند. یعنی فرقی نمی‌کند زن و شوهر با هم زندگی کنند یا از هم طلاق گرفته باشند، در هر حال زن برای گرفتن مهریه مجاز به اعمال زور نیست.

تکلیف مهریه زن با ازدواج مجدد

 

02020217-0763-482c-a47c-b246c675784e

وقتی صحبت از مهریه و طلاق می‌شود، اغلب خانم‌ها و آقایان می‌پرسند آیا مهریه زن مطلقه با ازدواج مجدد قابل مطالبه هست یا خیر. بهتر است بدانید ازدواج مجدد زن مانعی برای دریافت مهریه نیست. یعنی خانمی که طلاق گرفته است و مهریه را به صورت اقساطی دریافت می‌کند می‌تواند مجددا ازدواج کند و همچنان اقساط مهریه ازدواج قبلی را بگیرد.

حتی ممکن است ازدواج دوم زن هم موفق نباشد و تصمیم به جدایی بگیرد و بخواهد مهریه را دریافت کند. در این صورت هم مهریه زن مطلقه بعد از ازدواج مجدد همچنان قابل دریافت است و زن این امکان را دارد که هر دو مهریه را بگیرد.

تکلیف مهریه زن با فوت شوهر

یکی دیگر از سوالات متداول درباره مهریه به تکلیف مهریه با فوت شوهر مربوط است. برخی از افراد گمان می‌کنند دریافت مهریه فقط منوط به زمان حیات مرد است و بعد از فوت شوهر دیگر امکان دریافت مهریه برای زن وجود نداد.

در حالی‌که مهریه دینی است که بر عهده مرد قرار دارد و حتی بعد از فوت هم امکان دریافت آن از ارثیه مرد وجود دارد. حتی دائمی یا موقتی بودن ازدواج هم بر دریافت مهریه تاثیر نمی‌گذارد و زن اختیار مطالبه آن را دارد. فقط به شرطی‌که عقد موقت به صورت رسمی ثبت شده باشد.

حتی زن اول یا دوم بودن هم بر دریافت مهریه تاثیر نمی‌گذارد. یعنی زن دوم هم مستحق دریافت مهریه بعد از فوت شوهر است و مهریه زن اول هیچ ارجحیتی ندارد.

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

با اینکه مهریه از حقوق زن به واسطه عقد است و مهریه زن مطلقه بعد از ازدواج مجدد هم قابل دریافت است، اما در برخی از شرایط خاص مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. مهم‌ترین مواردی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد شامل موارد زیر است:

  • باطل بودن عقد و عدم وقوع نزدیکی

بر اساس ماده 1098 قانون مدنی، در صورتی که عقد دائم یا منقطع باطل باشد و بین زن و مرد نزدیکی اتفاق نیفتاده باشد، زن حق گرفتن مهریه ندارد. حتی در صورتی که زن مهریه را گرفته باشد، مرد می‌تواند آن را پس بگیرد. البته اگر زن از باطل بودن عقد اطلاع نداشته باشد و نزدکی بین زن و مرد اتفاق بیفتد، می‌تواند مهرالمثل دریافت کند.

  • عدم تعیین مهریه در عقد دائم

امکان تعیین مهریه بعد از عقد دائم وجود دارد. در وصورتی که زوجین مهریه را قبل از عقد تعیین نکنند و یکی از آن‌ها بعد از عقد و قبل از نزدیکی بمیرد، زن نمی‌تواند مهریه بگیرد. اما اگر نزدیکی صورت گرفته باشد، زن می‌تواند مهر المثل دریافت کند.

6180a46c-58f4-43c3-9099-bd7f57caf36c

 

  • فسخ نکاح بین زوجین

یکی دیگر از مواردی که موجب عدم تعلق مهریه زن مطلقه بعد از طلاق می‌شود، فسخ نکاح است. بر اساس ماده 1101 وقتی نکاح به هر دلیلی فسخ شود و نزدیکی بین زوجین اتفاق نیفتاده باشد، زن نمی‌تواند مهریه دریافت کند. مگر اینکه زن ثابت کند مرد از انجام رابطه جنسی ناتوان است که در این صورت هم می‌تواند نصف مهریه را مطالبه کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت دکتر فیض آبادی وکیل موسسه حقوقی دادگستر میرداماد مراجعه کنید.

  سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ پارسینه در تهیه‌ محتوای این آگهی تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار