گوناگون

مفاتیح الجنان چه کتابی است و چگونه گردآوری و منتشر شده است؟

مفاتیح الجنان چه کتابی است و چگونه گردآوری و منتشر شده است؟

کتاب مفاتیح الجنان انواع مخصوصی از نمازها، زیارات و مناجات‌ها را آموزش می‌دهد و به بالا رفتن سطح ایمان مسلمانان کمک بزرگی خواهد کرد.

پارسینه: علاوه بر قرآن مجید که اصلی‌ترین کتاب راهنمای دین اسلام محسوب می‌شود، کتاب جامع دیگری نیز برای شیعیان وجود دارد، البته ماهیت اصلی این کتاب با قرآن کریم متفاوت خواهد بود اما شیعیان برای این کتاب نیز ارزش زیادی قائل هستند؛ زیرا مجموعه‌ کاملی از دعاها و مناجات در آن ذکر شده‌اند. در ضمن این کتاب انواع مخصوصی از نمازها، زیارات و مناجات‌ها را آموزش می‌دهد و به بالا رفتن سطح ایمان مسلمانان کمک بزرگی خواهد کرد.

بدون شک نام این کتاب زیاد به گوشتان خورده است اما شاید با روش جمع‌آوری آن خیلی آشنا نباشید. مفاتیح الجنان یکی از ارزشمندترین کتاب‌ها در دین اسلام و مذهب شیعه محسوب می‌شود که در سال 1304 هجری قمری جمع‌آوری و برای اولین بار نوشته شد. بیشتر دعاها و اعمالی که در این کتاب ذکر شده‌اند، نقلی از پیامبر اکرم و دیگر امامان شیعه است. اگر به فکر خرید مفاتیح الجنان هستید، راهنمای زیر می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات کاملی در مورد این کتاب ارزشمند و نحوه گردآوری آن به دست آورید.

مفاتیح الجنان چیست؟

مفاتیح الجنان از جمله بهترین و با ارزش‌ترین کتاب‌ها برای شیعیان است که توسط شیخ عباس قمی گردآوری و تحریر شده است. همان‌طور که گفتیم این کتاب نفیس و ارزشمند برای اولین بار در سال 1304 تحریر شد و از انواع مختلفی دعا، مناجات، اعمال مخصوص و زیارت سرشار است که نقلی از حضرت محمد و سایر امامان شیعه می‌باشد.

با توجه به اطلاعات جامعی که درون مفاتیح الجنان ذکر شده است، داشتن این کتاب برای هر یک از شیعیان امری مهم و کاربردی خواهد بود. به عبارت دیگر در منزل یا محل کار بیشتر افراد شیعه حداقل یک کتاب مفاتیح الجنان وجود دارد. معنی لغوی نام این کتاب ارزشمند، کلیدهای بهشت است. بدین ترتیب خواندن و بهره‌بردن از دعاها و زیارات درون این کتاب راهی برای رسیدن به بهشت برین خواهد بود.  

آداب و رسوم دین اسلام و مذهب شیعه به روش‌های مختلفی درون این کتاب ذکر شده است. بیشتر دعاها و مناجات‌های ذکر شده در این کتاب نقلی از بزرگ‌ترین علما دین اسلام و مذهب شیعه هستند. مفاتیح جامع تحریر و گردآوری شده است که در اختیار عموم مردم مسلمان قرار گرفته. براساس آمار به دست آمده، این کتاب نفیس رایج‌ترین کتاب زیارت و دعا بین مسلمانان شیعه است. برخی از بخش‌های این کتاب دعا برگرفته از کتاب‌ دعاهای قدیمی‌تر هستند که در ادامه این کتاب‌ها را نام می‌بریم:

  • اقبال سید بن طاووس
  • مصباح کفعمی
  • زاد المعاد علامه مجلسی

زبان اصلی مفاتیح عربی بوده اما مولف در بخشی از این کتاب توضیحاتی به زبان فارسی قرار داده است. مفاتیح طی مدت کوتاهی همه‌گیر و رایج شد؛ زیرا بسیاری از آداب و رسوم مربوط به روزهای خاص و آیین برخی از اعمال واجب و مستحب به طور کامل و واضح در آن ذکر شده است. بنابراین در اجرای اعمال مستحب مربوط به مناسبت‌های مذهبی از این کتاب استفاده می‌شود.

مفاتیح الجنان چگونه گردآوری شده است؟

Screenshot 2024-02-26 120559

همان‌طور که گفتیم عباس قمی مولف این کتاب نفیس و ارزشمند است که نام کامل او عباس بن محمدرضا قمی خوانده می‌شود و لقب محدث قمی نیز برای این مولف به کار می‌رود. در قرن چهاردهم، عباس قمی یکی از برجسته‌ترین علما در مذهب شیعه محسوب می‌شد.

عباس قمی نه تنها خطیبی ماهر بود بلکه به عنوان یک مورخ محبوب از او یاد می‌شود که تحصیلاتش را در 3 حوزه مشهد، نجف و قم به پایان رساند. با وجود اینکه این مولف سرشناس کتاب‌های بسیاری را تالیف و تحریر کرده است اما مفاتیح الجنان از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آثار او به شمار می‌رود.

اولین نسخه از این کتاب نفیس، تعدادی دعای بدون سند و مدرک بود که اعتبار و ارزش بسیار کمی داشت. از این رو عباس قمی به درخواست عده‌ای از دوستان و آشنایان نزدیک خود تصمیم گرفت در مورد این دعاها و صحت آن‌ها تحقیقاتی به عمل آورد. سپس تنها دعاهای معتبر و سند و مدرک‌دار را در این کتاب جمع کرد.

اولین بار این کتاب دعا در شهر مشهد منتشر شد و طی مدت بسیار محدودی موردپسند عامه مردم شیعه قرار گرفت. ساختار این کتاب به قدری دلربا و باارزش است که از سال 1304 تا به امروز همچنان این کتاب نفیس در همه مکان‌های متبرکه، مقدس و حتی در خانه افراد مسلمان و شیعه وجود دارد.

در نظر داشته باشید محبوب‌ترین و معروف‌ترین کتاب مفاتیح الجنان توسط مهدی الهی قمشه‌ای ترجمه شده است. بدین ترتیب دلیل اصلی گردآوری مفاتیح وجود دعاهای بدون سند و مدرک در نسخه قدیمی این کتاب بود. عباس قمی برای رفع این ابهامات و تایید و تاکید بر روی دعاهای سند و مدرک‌دار به گردآوری مفاتیح دست زد.

مفاتیح الجنان چند باب دارد؟

با نگاه کردن به فهرست اصلی کتاب مفاتیح می‌توان فهمید این کتاب دعا از 3 باب اصلی تشکیل شده است. ناگفته نماند قبل از اینکه به باب‌های اساسی و مهم این کتاب دسترسی پیدا کنید با چندین سوره کوتاه و بلند قرآن کریم روبرو خواهید شد. به عبارت دیگر صفحات اولیه کتاب مفاتیح به طور معمول به برخی از سوره‌های قرآن تعلق دارد. در ادامه هر یک از باب‌های مفاتیح را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

  • باب اول (ادعیه): در این باب انواع مختلفی از نمازها، اعمال شب، اعمال روز، اعمال ایام هفته، زیارت ائمه در ایام هفته، دعاهای مختلف و مناجات‌های متعدد ذکر شده‌اند. برای مثال نماز پیامبر اکرم، امیر المومنین، حضرت فاطمه و مناجات خمس عشر امام سجاد، دعای جوشن کبیر و جوشن صغیر به همین باب مربوط خواهد بود.
  • باب دوم ( اعمال سالیانه): این باب نیز مربوط به اعمال مستحبی سال قمری است. مطالب این باب از ماه رجب آغاز می‌شوند و با اعمال مربوط به ماه‌های رومی به پایان می‌رسند. برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین اعمال ذکرشده در این باب، مناجات شعبانیه، دعای امام حسین در روز عرفه، اعمال ماه شعبان و اعمال ماه ذی الحجه هستند.
  • باب سوم ( زیارات): در باب سوم نیز مطالبی در مورد آداب و رسوم سفر، ورود به حرم‌ها و زیارات متعدد گردآوری شده‌اند. اولین زیارت ذکر شده در باب سوم، زیارت پیامبر اکرم و بعد از آن نیز زیارت حضرت فاطمه آمده است. البته زیارت ائمه بقیع نیز در همین باب ذکر شده و جزء رایج‌ترین زیارات خواهد بود. شاید اصلی‌ترین زیارت باب سوم مربوط به 12 امام باشد اما زیارت امام‌زادگان نیز در همین باب گردآوری شده‌اند.

مفاتیح الجنان برای اولین بار در چه زمانی منتشر شد؟

Screenshot 2024-02-26 120629

در بخش‌های قبلی نیز ذکر کردیم که این کتاب ارزشمند و پرطرفدار برای اولین بار در سال 1304 هجری قمری توسط خطیب و مورخی محبوب و دانشمند به نام عباس قمی تالیف، تحریر و منتشر شد.

ناگفته نماند براساس آمار و گزارش جمع‌آوری شده از وزیر ارشاد جمهوری اسلامی، طی 45 سال بیش از 28 میلیون نسخه از این کتاب نفیس و ارزشمند در کشور ایران منتشر شده است. علاوه بر مفاتیح الجنان، این کتاب با نام‌های دیگری نیز منتشر شده‌ که عبارت هستند از:

  • منتخب مفاتیح
  • گزیده مفاتیح

با وجود اینکه سال‌های زیادی از تالیف و انتشار اولیه کتاب مفاتیح می‌گذرد، همچنان در کشور ایران همایش‌هایی در سالگرد این کتاب برگزار می‌شود که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آیت‌الله‌ها در این مراسم‌ها پیام‌هایی را قرائت خواهند کرد.

نحوه سفارش آنلاین کتاب نفیس مفاتیح الجنان

خوشبختانه با آنلاین شدن بسیاری از خدمات، شما بدون هیچ دردسر و سختی می‌توانید فعالیت‌های خود را به صورت غیرحضوری انجام دهید. یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها که از اتلاف وقت جلوگیری خواهد کرد، امکان خرید آنلاین است. فرقی ندارد قصد خرید یک سوزن ریز را دارید یا برای خرید خودرو اقدام می‌کنید. در هر حال می‌توانید به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.

خرید کتاب مفاتیح الجنان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. شما به راحتی می‌‎توانید یکی از سایت‌های معتبری که در حوزه فروش کتاب‌های نفیس فعالیت دارند را همانند انتشارات رسمی پیام عدالت انتخاب و بررسی کنید. سپس با توجه به اطلاعات کاملی که در مورد مفاتیح ذکر شده است و براساس جلد و  طرح آن می‌توانید کتاب مورد نظرتان را بخرید.

به خاطر داشته باشید، قیمت این کتاب ارزشمند در سایت‌های مختلف شاید متفاوت باشد. دلیل این تفاوت نیز مشخصات ظاهری، کامل بودن متون درونی و ترجمه آن خواهد بود. در ادامه بعد از بررسی مشخصات و ویژگی‌های این کتاب، شما می‌توانید سفارش خود را بسیار راحت به ثبت برسانید. انتخاب زمان و مکان تحویل نیز به خواسته شما بستگی دارد.

بنابراین درنگ نکنید و برای خرید آنلاین مفاتیح دست به کار شوید. در فروشگاه‌های آنلاین شما راحت‌تر می‌توانید نسخه‌های خاص و حتی بسیار قدیمی این کتاب دعا را بیابید. همچنین برای اینکه بدانید کتاب های نفیس چه ویژگی‌ های دارند، می‌توانید مطالب ارزشمندی را به صورت آنلاین و از طریق این فروشگاه‌ها مورد بررسی قرار دهید.

سخن آخر

در نهایت اینکه خریداران قبل از نهایی کردن خرید خود باید به کامل بودن کتاب مفاتیح توجه داشته باشند و در مورد مشخصات و ویژگی‌های درونی این کتاب بررسی‌هایی به عمل آورند. از آنجایی که این کتاب از دعاها و مناجات‌های زیادی تشکیل شده است، در دسترس بودن آن در هر منزل و مکانی دور از انتظار نخواهد بود. با خرید آنلاین مفاتیح شما بدون اتلاف وقت می‌توانید از مزایای این کتاب نفیس بهره‌مند شوید.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار