گوناگون

اتحادیه اروپا: ایران درباره منشاء آلودگی‌های اتمی تورقوزآباد توضیح دهد

اتحادیه اروپا: ایران درباره منشاء آلودگی‌های اتمی تورقوزآباد توضیح دهد

نماینده اتحادیه اروپا از ایران خواست تا درباره منشاء آلودگی‌های هسته‌ای در تورقوزآباد و ورامین توضیح دهد.

به گزارش پارسینه، سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خواستار سرعت بخشیدن به اجرای توافقات میان ایران و آژانس اتمی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی شد.

کارل هالگارد در سخنان خود که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد بار دیگر از تدابیر جبرانی ایران در برجام و اقدامات صورت گرفته در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) ادعای نگرانی کرد و مدعی شد: اتحادیه اروپا به شدت نگران است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است و نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران تحت موافقتنامه پادمانی را تأیید کند.

وی بدون اشاره به اقدامات داوطلبانه ایران برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی در پی توافق اسفند ماه سال گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: ایران هیچ پیشرفتی را برای حل و فصل مسائل پادمانی صورت نداده و علیرغم قطعنامه های متعدد شورای حکام و فرصت های فراوان ارائه شده توسط مدیرکل طی چند سال گذشته، هیچ گونه اطلاعات فنی معتبری را به آژانس ارائه نکرده است.

دیپلمات اروپایی ادعا کرد: ما مجدداً از ایران می‌خواهیم برای اجرای تعهدات پادمانی خود سرخت بخشیده و از طریق همکاری کامل، اساسی و سازنده با آژانس، اعتماد را (درباره برنامه هسته‌ای خود) بازگرداند.

گفتنی است که ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. آنچنان که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهار سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند سال گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد. محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین پیشتر به ایرنا گفت: با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، یک موضوع از سه موضوع مطرح شده، حل و فصل شدند. به منظور حل و فصل دو موضوع باقیمانده دیگر، پاسخ های مستدل و مستندات مربوطه به آژانس ارائه شده است و نشست های فنی بین ایران و آژانس در جریان است.

با این حال کارل هالگارد در تداوم سیاه‌نمایی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای کشورمان ادعا کرد: پنج سال است که ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد و سه سال و نیم از کشف ذرات مشابه در ورامین می‌گذرد. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران حضور مواد هسته‌ای در این مکان‌های اعلام‌نشده است و اینکه مکان فعلی این مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای، که ممکن است امروز هم در ایران وجود داشته باشد، برای آژانس شناخته شده نیست.

وی همچنین درباره لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران که درچارچوب حقوق حاکمیتی مطرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان صورت گرفت ادعا کرد که اقدام ایران، «مغایر با همکاری‌های مورد انتظار برای تسهیل اجرای مؤثر موافقتنامه پادمان است»

این مقام اروپایی در ادامه فضاسازی تبلیغی علیه پرونده هسته‌ای کشورمان خواستار حل‌وفصل فوری مسائل باقی‌مانده پادمانی، اجرای پروتکل الحاقی، دسترسی به داده های دوربین های نظارتی آژانس و تجدیدنظر درباره مجوز بازرسان آژانس از سوی ایران شد.

وی ادعا کرد: اتحادیه اروپا از ایران می خواهد که به سرعت و به طور اساسی با آژانس در راستای اجرای تعهدات خود همکاری کند. همچنین ضروری و فوری است که ایران به تعهدات پادمانی خود عمل و اقدامات مشخص شده در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ را اجرا کند. ما انتظار پیشرفت سریع و ملموس را داریم و از اقدامات بیشتر شورای حکام بر این اساس حمایت می‌کنیم.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

منبع: مشرق نیوز

ارسال نظر

  • محمد حسین

    اتحادیه اروپا مشکلات خودش را حل کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار