گوناگون

ادعای عجیب دادستان فدرال آمریکا؛

ماجرای یاکوزایی که به تلاش برای فروختن اورانیوم به تهران متهم شد

ماجرای یاکوزایی که به تلاش برای فروختن اورانیوم به تهران متهم شد

دادستان‌های فدرال در آمریکا یک مرد ژاپنی که ادعا شده از روسای باندهای تبه‌کاری مشهور به یاکوزا ژاپن است را به تلاش برای فروختن اورانیوم و پلوتونیوم به ایران متهم کرده‌اند.

به گزارش پارسینه، دادستانی فدرال آمریکا یکی از رهبران گروه‌های تبهکار "یاکوزا" در ژاپن به نام تاکشی ابیساوا را به اتهام قاچاق اورانیوم و پلوتونیوم و تلاش برای فروختن آنها به ایران متهم کرد.

به ادعای مقام‌های دادستانی ابیساوا ۶۰ ساله و همدست او نمونه‌هایی از مواد هسته‌ای را که از میانمار به تایلند منتقل شده بود، به یک مأمور مخفی اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا نشان دادند. این مأمور خود را یک قاچاقچی مواد مخدر و اسلحه جا زده و مدعی شده بود که با یک مقام نظامی ایرانی ارتباط دارد.

یاکوزا، یکی از معروف‌ترین گروه‌های تبهکاری ژاپن و از اعضای سندیکای فراملی جنایات سازمان‌یافته است.براساس ادعای روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا، تاکشی ابیساوا، ۶۰ ساله که هم اکنون در زندانی در بروکلین نیویورک زندانی است، در یک کیفرخواست جدید متهم شده است که قصد فروش اورانیوم و پلوتونیوم به ایران را داشته است.

او و همدستش سامفوب سینگاسیری، شهروند ۶۱ ساله تایلندی، که در سال ۲۰۲۲ نیز به قاچاق بین‌المللی مواد مخدر و جرایم مرتبط با اسلحه متهم شده بودند، قرار است روز پنجشنبه در دادگاه فدرال نیویورک در برابر قاضی حاضر شوند و به پرسش‌ها درباره اتهام‌های تازه پاسخ دهند.

آن میلگرام، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، در بیانیه‌ای مدعی شده: «همان‌طور که ادعا شده، متهمان این پرونده به قاچاق مواد مخدر، اسلحه و مواد هسته‌ای اقدام می‌کردند تا جایی که اورانیوم و پلوتونیوم با درجه خلوص لازم برای تولید سلاح را به ایران پیشنهاد می‌دهند آن هم با علم به این که ایران از آن برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند!»

وی افزود: «این نمونه برجسته‌ای از فساد قاچاقچیان مواد مخدر است که بی‌توجه به جان انسان‌ها سوداگری می‌کنند.»

دادستان‌ها همچنین این مرد ژاپنی را متهم کرده‌اند که در تلاش بوده برای یک گروه شورشی در میانمار تعداد زیادی سلاح جنگی تهیه کند. موشک زمین به هوا، مسلسل و اسلحه‌ دقیق برای تک تیراندازها، راکت و همچنین تجهیزات و البسه نظامی، از جمله مواردی بوده که آبیساوا می‌خواسته برای این گروه شورشی در میانمار تهیه کند.

متیو جی. اولدن، دادستان فدرال آمریکا همزمان با اعلام اتهام‌های آقای آبیساوا روز چهارشنبه - ۲۱ فوریه - در بیانیه‌ای گفت: «تن آدم به لرزه می‌افتد وقتی که به عواقب احتمالی این تلاش‌ها فکر می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا آنهایی که به دنبال قاچاق چنین مواد و تجهیزاتی هستند و امنیت ملی آمریکا و ثبات جهانی را تهدید می‌کنند، تعقیب و به پیشگاه قانون خواهد کشاند».

آن طور که دادگستری آمریکا مدعی است آقای آبیساوا در فوریه ۲۰۲۰ (چهار سال پیش) با یک مامور مخفی اداره مبارزه با موادمخدر آمریکا تماس برقرار کرده بود و در پیغامی رمزگذاری شده به او گفته بود «اورانیوم برای سلامتی تو خوب نیست».

در ماه سپتامبر همان سال، آقای آبیساوا در ایمیلی به مامور مخفی آمریکا از معدن محل استخراج این مواد هسته‌ای گفته بود و برای تحویل ۵۰ تن اورانیوم و توریوم ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار خواسته بود.

دادستان‌ها می‌گویند او به همراه این ایمیل عکسی از «مواد سخت و سیاهرنگی» فرستاده بود که در کنار آنها یک دستگاه سنجش میزان تششع مواد رادیواکتیو قرار داشت.

دادستان‌های آمریکایی می‌گویند یکی از همدستان ابیساوا مدعی شده بود آنها "به بیش از دو هزار کیلوگرم توریم ۲۳۲ و بیش از صد کیلوگرم اکسید اورانیوم U3O8 دسترسی دارند." U3O8 ترکیبی از اورانیوم است که غالبا در ماده‌ای که به آن "کیک زرد" می‌گویند، یافت می‌شود. کیک زرد از اجزای مهم تشکیل‌دهنده چرخه سوخت هسته‌ای و اولین قدم به سوی اورانیوم غنی‌شده است.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار