گوناگون

مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا: قایق بدون سرنشین یمنی در دریای سرخ منفجر شد

مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا: قایق بدون سرنشین یمنی در دریای سرخ منفجر شد

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ادعا کرد: حوثی ها(انصار الله یمن) یک قایق بدون سرنشین مملو از مواد منفجره را به سمت خطوط کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ ارسال کرده بودند اما این قایق قبل از برخورد به کشتی ها منفجر شد.

 دریاسالار برد کوپر فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: قایق انفجاری به وضوح با قصد آسیب رساندن به سمت خطوط کشتیرانی در حرکت بود.

او این قایق انفجاری را "توانایی جدید" انصارالله یمن توصیف کرد و افزود: این قایق در فاصله چند مایلی کشتی های تجاری و کشتی های نیروی دریایی آمریکا منفجر شد.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت: «همه ما شاهد انفجار آن بودیم.»

وی گفت که از ۱۸ نوامبر تاکنون ۲۵ حمله از سوی انصارالله یمن به خطوط کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل در نخستین نشست خود در سال ۲۰۲۴ میلادی با عنوان "حفظ صلح و امنیت بین المللی" به حملات این روزها در دریای سرخ پرداخت که در پی جنگ اسرائیل و برای فشار به حامیان این رژیم به منظور توقف بمباران‌ بی وقفه غزه در حال وقوع است اما آمریکا و همپیمانانش بیش از پیش در برابر حملات نیروهای مسلح یمنی مستاصل شده اند.

آمریکا بعنوان حامی اصلی رژیم اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه که پیش از این، مدعی تشکیل  ائتلافی برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ شده بود، روز چهارشنبه به وقت محلی به همراه ۱۲ کشور دیگر پیش از برگزاری نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ در بیانیه‌ای ادعا کرد که حملات دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین المللی و غیرقابل قبول است.

 آمریکا، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزلند و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک به رهبری واشنگتن خواستار پایان فوری «حملات غیرقانونی» و آزادی کشتی‌های توقیف شده و خدمه آن‌ها شدند.

در این بیانیه ادعا شده است: در صورتی که حوثی‌ها (انصارالله یمن) به تهدید جانی، اقتصاد جهانی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های حیاتی منطقه ادامه دهند، باید عواقب آن را نیز بپذیرند و  هیچ توجیه قانونی برای هدف قرار دادن عمدی کشتی‌های غیرنظامی و تجاری وجود ندارد.

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در پی حملات نیروهای مسلح یمنی اعلام کرد یک ائتلاف برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ تشکیل شده است، ائتلافی که علاوه بر آمریکا، شامل انگلیس، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و کانادا نیز می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد که تشدید تنش از سوی جنبش انصارالله یمن، جریان آزاد تجارت را تهدید و قوانین بین ‌المللی را نقض می‌کند. جو بایدن امیدوار بود که با راه‌اندازی یک نیروی دریایی جدید، پاسخ بین‌المللی محکمی به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های دریایی در دریای سرخ بدهد، اما یک هفته پس از راه‌اندازی آن، گروهی از متحدان کنار کشیده‌اند.

جو بایدن امیدوار بود که با راه‌اندازی یک نیروی دریایی جدید، پاسخ بین‌المللی محکمی به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های دریایی در دریای سرخ بدهد، اما یک هفته پس از راه‌اندازی آن، گروهی از متحدان کنار کشیده‌اند.

ایتالیا و اسپانیا دو متحد اروپایی آمریکا که به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در عملیات نگهبانی از دریای سرخ از آن‌ها نام برده شده است بیانیه‌هایی صادر کردند که براساس آن ظاهراً این کشورها از ائتلاف دریایی بین‌المللی فاصله گرفته‌اند.

پنتاگون می‌گوید در نیروی ائتلافی دفاعی بیش از ۲۰ کشور شرکت دارند تا اطمینان حاصل شود که تجارت میلیاردها دلاری کشتی‌ها در آب‌های دریای سرخ نزدیک یمن جریان داشته باشد اما تقریباً نیمی از این کشورها تاکنون نه به‌طور رسمی پیوستن خود به این گروه ضربت را اعلام کرده‌اند و نه خواهان پیوستن به آن شده‌اند. کمک‌های دیگر کشورها به این ائتلاف می‌تواند از اعزام کشتی‌های جنگی تا صرفاً فرستادن یک فرمانده نظامی را در بر بگیرد.

بی‌میلی برخی از متحدان ایالات متحده آمریکا برای پیوستن با این تلاش‌ها تا حدی بازتاب‌دهنده شکاف‌های ایجاد شده بر اثر جنگ غزه است. در حالی که انتقادهای بین‌المللی نسبت به تهاجم اسرائیل به غزه افزایش یافته است، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پشتیبانی قاطع خود را از اسرائیل همچنان ادامه می‌دهد. وزارت بهداشت غزه می‌گوید تاکنون بیش از ۲۱ هزار فلسطینی در جریان این حملات کشته شده‌اند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار