گوناگون

تهدید ارتش یمن: اهدافمان را تعیین کرده‌ایم و پاسخ خواهیم داد

تهدید ارتش یمن: اهدافمان را تعیین کرده‌ایم و پاسخ خواهیم داد

فرمانده گارد ساحلی یمن تاکید کرد: نه تنها حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌دانیم بلکه پاسخ خواهیم داد، ما بانک اهدافی در جزیره‌ها و دریای سرخ و پایگاه‌هایی داریم که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در آنجا مستقر هستند.

طی ساعات گذشته برای اولین بار شاهد بودیم که نیروی دریایی یمن در دریای سرخ رو در رو با نظامیان آمریکایی مقابله کرد. در حالی که تحلیلگران درباره پیامدهای حمله آمریکا به سه قایق یمنی گفتگو می‌کنند و مسوولان غربی در مورد مفید بودن حمایت‌شان از این ائتلاف نظامی در چنین برهه زمانی حساسی دچار اختلاف‌نظر شده‌اند، اکنون تنها موضوع ثابت در وضعیت شکننده منطقه همان آن است که محمد القادری، فرمانده نیروهای دفاع ساحلی در گفتگویی ویژه با سایت «الخنادق» گفت که «ما نمی‌گوییم حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌دانیم بلکه می‌گوییم پاسخ خواهیم داد، ما بانک اهدافی در جزیره‌ها، دریای سرخ و پایگاه‌های محل حضور صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها داریم».

آمریکا بارها با توقیف کشتی‌های تجاری و محدود کردن عبور و مرور آنها در گذرگاه‌های آبی بین‌المللی مواجه شده و این مساله یکی از مهمترین دلایلی بود که واشنگتن را به تغییر سیاست خارجه‌اش سوق داد. کمی قبل از تصویب قانونی برای تقویت نیروی دریایی آمریکا جهت پشتیبانی از کشتی‌های تجاری در گذرگاه‌های آبی، جان آدامز، سفیر آمریکا در انگلیس با آن مخالفت و تاکید کرد، هزینه این جنگ بسیار زیاد خواهد بود. آدامز همچنین ابراز تردید کرد که مالیات‌دهندگان تمایلی به پرداخت پول برای تامین مالی نیروی دریایی جدیدی تنها برای حفاظت از منافع تجار در مناطق دور را داشته باشند.

فرار تجار بزرگ از پرداخت مالیات و مبالغی برای حمایت مالی نیروی دریایی که مسوولیت حفاظت از کشتی‌ها به آنها واگذار شده، عقده‌ روسای جمهور آمریکا شده و بدون تردید بر تصمیمی که کاخ سفید درباره انجام حمله نظامی می‌گیرد، تاثیر خود را می‌گذارد.

واقعیت این است، بحرانی که توماس جفرسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا زمانی با آن روبه‌رو شده بود، امروز نیز گریبان جو بایدن، رئیس جمهور فعلی این کشور را گرفته و بن‌بستی که او در دریای سرخ با آن روبه‌رو است، در کنار مشکلی که حماقت رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرد، پس از درگیری اخیری که به شهادت ۱۰ تن از نیروهای دریایی یمن ختم شد، پیچیده‌تر شده است.

واشنگتن همانند تل‌آویو به دنبال آن بود که دایره درگیری‌ها را در داخل فلسطین اشغالی محدود کرده و در هدف قرار دادن پایگاه‌های آن در سوریه و عراق و نیز در پاسخ به حملات حزب‌الله در جنوب لبنان خویشتن‌داری کند اما تلاش برای تقویت نفوذ جهت حفظ باقی‌مانده اقتدار نظامی آمریکا سپس دفاع از ظاهر آن در برابر همپیمان‌ها و «مشتریان» لابی‌های فناوری نظامی، آن را درگیر رویارویی کرد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و دستیابی به توافق آتش‌بسی در فلسطین اشغالی، به شدت نیاز داشت آن را پشت سر بگذارد. اعلام آمادگی انگلیس برای انجام حملاتی علیه نیروهای مسلح یمنی و ادعاهایی از وقوع درگیری‌های دیگری در روز یکشنبه در دریای سرخ نیز در همین چارچوب قرار می‌گیرند.

القادری در گفتگویی ویژه با سایت الخنادق، خبرهای منتشر شده درباره وقوع درگیری‌های جدیدی میان نیروهای آمریکایی و یمنی در دریای سرخ در پی تلاش یمنی‌ها برای توقیف یک کشتی تجاری را تکذیب کرد و گفت: اینها تنها تبلیغات دروغینی هستند که آمریکا با آنها به دنبال جذب حمایت‌های بین‌المللی است.

این نظامی یمنی درباره اعلام آمادگی انگلیس برای انجام حملاتی با مشارکت آمریکا تاکید کرد: نیروهای دفاع ساحلی (یمن) از چند ماه قبل در دریای سرخ و باب المندب حضور دارند و به هرگونه مداخله انگلیس پاسخ داده خواهد شد، ما بانک اهداف کاملی را در اختیار داریم و به هرکسی که به حاکمیت و آب‌های منطقه‌ای ما تعرض کند، پاسخ خواهیم داد.

او درباره پاسخ به حمله آمریکا فاش کرد، «فرماندهی نظامی و رهبری سیاسی بانک اهدافی را در اختیار دارد و با آن بر اساس اولویت برخورد خواهد کرد».

القادری در ادامه گفت: هدف مناسبی را برای پاسخ به تجاوز آمریکا در آینده نزدیک و با تسلیحات مناسب انتخاب کردیم و داده‌های اطلاعاتی لازم را در اختیار داریم.

اجرای عملیاتی نظامی علیه یمن برای جلوگیری از مداخله آن در تحولات جنگ علیه نوار غزه اولین بندی بود که هیات‌های صهیونیستی بررسی کرده و نیز مسوولان آمریکایی‌ با میانجی‌ها درباره آن گفتگو کردند. چراکه هر دو طرف آمریکایی و صهیونیست از توانایی‌های نظامی یمن که در طول سال‌های جنگ آشکار شد، تقدیر می‌کنند.

القادری نیز در این رابطه تاکید کرد: یمن در طول ۹ سال جنگ و محاصره نظامیانی را در تمامی تشکیلات خود از جمله نیروی دریایی آماده کرده و آموزش داده است، ما به اندازه‌ای سلاح داریم که بتوانیم سال‌ها بجنگیم.

همزمان بایدن که با فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای انجام حمله روبه‌رو است، با چالش دیگری مواجه است و آن مهار جنگی است که هر ساعتی که از برقراری آتش‌بس می‌گذرد، دامنه آن گسترده‌تر می‌شود. واقعیت این است، حقیقت تلخی که به کاخ سفید تحمیل شد، این بود که یمن نه تنها آماده دریافت حمله نیست بلکه آماده پاسخ به آن است

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار