گوناگون

تحلیل روز؛

العاروری که بود؟ ترور او چه پیامدهایی خواهد داشت؟

العاروری که بود؟ ترور او چه پیامدهایی خواهد داشت؟

ترور نایب رئیس دفتر سیاسی حماس اتفاقی دور از انتظار نبود، اما می تواند به تشدید تنش با حزب الله و توقف گفتگوهای آتش بس منجر شود.

تحریریه پارسینه- حامد کشاورز: شهادت صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس، در حمله پهپادی روز سه شنبه احتمالاً افراد زیادی را شگفت زده نکرد، چرا که خود العاروری هم از مدت ها پیش انتظار آن را داشت.

او ماه اوت در گفتگویی با شبکه تلویزیونی الاقصی گفت: «من از تهدیدهای آنها که مرا می کشند نمی ترسم... همین حالا هم بیش از حد انتظار زندگی کرده ام. احساس می کنم از سنی که قرار بود بمیرم گذشتم... هرگاه شهید شوم، از آن استقبال خواهم کرد.»

رژیم اسرائیل به طور علنی مسئولیت ترور العاروری را بر عهده نگرفته است، اما به نوشته وبگاه «آکسیوس»، یک مقام اسرائیلی و دو مقام آمریکایی تایید کردند که اسرائیل پشت این حمله بوده است.

مقامات اسرائیلی می گویند العاروری سال ها هدف اسرائیل بود، اما در تلاش برای ترور او در استانبول و بیروت تردید وجود داشت چرا که می توانست به روابط با ترکیه آسیب بزند و یا حزب الله را برای شروع جنگ تحریک کند.

اما پس از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل که به گفته مقامات اسرائیلی دست کم 1200 کشته بر جای گذاشت، این رژیم آماده شد که بیشتر خطر کند.

رونن بار، رئیس آژانس اطلاعاتی شین بت، در ماه نوامبر گفت: «در غزه، در کرانه باختری، در لبنان، در ترکیه، در قطر – در هر کجا. چند سال طول خواهد کشید، اما حماس را نابود می کنیم.»

العاروری اهل روستایی در نزدیکی رام الله بود و به تأسیس شاخه نظامی حماس - گردان های عزالدین القسام - کمک کرد. او 15 سال را در زندان اسرائیل گذراند و سپس در سال 2010 به اردن فرستاده شد. اندکی پس از آن به سوریه اخراج شد اما به دنبال بروز اختلاف میان حماس و حکومت بشار اسد، مجبور شد آنجا را به مقصد ترکیه ترک کند.

العاروری زمانی که در ترکیه بود، مقر حماس در کرانه باختری را تأسیس کرد که مسئول جذب نیروهای عملیاتی و طراحی حملات علیه اسرائیلی ها است.

آمریکا در سال 2015 جایزه ای 5 میلون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری العاروری شود، تعیین کرد.

دو تن از اعضای حماس که همراه العاروری در بیروت به شهادت رسیدند، فرماندهان شاخه نظامی حماس در لبنان بودند که در ماه های اخیر حملاتی را علیه پایگاه های اسرائیل در مرز جنوبی لبنان انجام داده بودند.

العاروری همچنین رابط حماس برای هماهنگی نظامی با حزب الله و نیروی قدس سپاه پاسداران بود. او بلندپایه ترین رهبر حماس است که در جنگ جاری میان اسرائیل و فلسطین به شهادت رسیده است.

مقامات اسرائیلی به آکسیوس گفتند که نگرانند حزب الله حملات خود را علیه اسرائیل تشدید کند و با موشک های هدایت شونده دوربرد شهرهای بزرگی مانند حیفا و تل آویو را هدف بگیرند. 

مارک رگو، از سخنگویان رژیم اسرائیل، بدون تایید دست داشتن این رژیم در حمله روز سه‌شنبه در بیروت، مدعی شد که این حمله متوجه لبنان و حزب‌الله نبوده است.

رگو در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت:‌ «هر که این حمله را انجام داده، مشخص است که حمله علیه لبنان نبوده است. این حمله حتی علیه گروه حزب الله نبوده است.»

پیش از حمله روز سه شنبه  قرار بود که آموس هوخشتاین، فرستاده بایدن، برای گفتگو در مورد راه حل دیپلماتیکی که به کاهش تنش در مرز سرزمین های اشغالی و لبنان کمک کند، راهی اسرائیل شود.

ترور العاروری بدون شک چنین ابتکاری یا هرگونه مذاکره مرتبط با جنگ غزه را بسیار دشوارتر خواهد کرد.

به گزارش العربیه، حماس روز سه شنبه به میانجی های مصری و قطری گفت که مذاکرات مربوط به گروگان گیری را متوقف می کند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار