گوناگون

شرایط جدید تعویض پلاک خودرو چیست؟

شرایط جدید تعویض پلاک خودرو چیست؟

متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه باید قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق سامانه سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه" نسبت به استعلام و پرداخت بدهی شامل مالیات نقل و انتقال خودرو، جرایم رانندگی اقدام کنند.

پارسینه: پلاک گذاری خودرو یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت و رسمی‌کردن یک خودرو است. اما مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۳ چه مواردی هستند؟ 

متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه باید قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق سامانه سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه" نسبت به استعلام و پرداخت بدهی شامل مالیات نقل و انتقال خودرو، جرایم رانندگی اقدام کنند.
بر اساس ماده ۳۰‌ این قانون، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال به‌شرح ذیل می‌باشند:

 تولید داخل به میزان یک‌درصد (۱%) و وارداتی دودرصد (۲%) به مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده ‌(۲۸) این قانون برای سال تولید.

مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده ‌تا شش‌سال پس از سال تولید، سالانه ده‌درصد (۱۰%) همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، چهل‌درصد (۴۰%) مأخذ یادشده است.

تبصره ۱- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌و به ترتیبی است که سازمان مقرر می‌کند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دوبرابر مالیات پرداخت‌نشده هستند.

تبصره ۲- اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل‌کننده قطعات پیش‌ساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌می‌شود.

تبصره ۳- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری‌- صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده ‌نمی‌شود.

بر این اساس، لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق "سامانه مالیات و عوارض خودرو" نسبت به استعلام بدهی مالیات  نقل و انتقال و پرداخت آن اقدام فرمایند.

احراز نشانی محل سکونت

به استناد به بند د تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و بند ط تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال جاری، سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد نماید که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد. بر این اساس از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ احراز سکونت مراجعین به مراکز تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت و دفاتر خدمات خودرویی به صورت سیستمی انجام می شود. قبل از اخذ نوبت در سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک، احراز محل سکونت به صورت سیستمی انجام شود و چنانچه محل سکونت در سامانه تأیید نگردد، متقاضی می تواند از طریق مراجعه سامانه پنجره واحد خدمات فراجا نسبت به احراز محل سکونت اقدام و پس از تأیید آدرس توسط شرکت پست مجدداً برای اخذ نوبت از سامانه اقدام نماید . لذا متقاضیان محترم خدمات مراکز تعویض پلاک می توانند جهت احراز نشانی محل سکونت به سامانه پنجره واحد خدمات فراجا مراجعه نمایند.

شرایط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال وسیله نقلیه

۱. حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آن ها (وکیل) به همراه وسیله نقلیه

۲. اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

۳. اصل سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه (تذکر: در صورت مفقود شدن سند مالکیت درج یک نوبت آگهی در روزنامه های کثیر النتشار مبنی بر مفقودیت سند و سپری شدن ۱۰ روز از تاریخ درج آگهی)

۴. گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه

۵. بیمه شخص ثالث

۶. معاینه فنی معتبر (خودروهایی که ۴ سال از سال ساخت آن ها سپری شده باشد)

۷. مدرک احراز محل سکونت خریدار شامل: سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر بنام خریدار، همسر ، پدر یا مادر و... (تذکر: در صورت عدم احراز محل سکونت خریدار، ارائه مدرک تکمیلی شامل : دفترچه تأمین اجتماعی،معرفی نامه از کارگزینی محل خدمت با درج آدرس منزل برای کارکنان دولتی، معرفی نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل).

منبع: تیترکوتاه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار