گوناگون

مهلت پرداخت مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

مهلت پرداخت مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: از خودروهای لوکس و گران قیمت تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول و به حساب خزانه واریز شده و برای سال ۱۴۰۲ نیز دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس محاسبه شده است.

شاهین مستوفی درباره مالیات بر خودروهای لوکس و گران قیمت گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ یعنی در سه سال در قانون بودجه پایه جدید مالیاتی تحت عنوان اخذ مالیات از خانه‌ و خودروهای گران قیمت پیش بینی شد و سازمان امور مالیاتی مکلف شد با توجه به اطلاعاتی که از سایر دستگاه‌های ذیربط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد به محاسبه، مطالبه و وصول مبالغ مالیات مربوطه با عنایت به قانون بودجه اقدام کند.

وی ادامه داد: مبنای محاسبه مالیات بر خودروهای گران قیمت در سال ۱۴۰۰ برای خودروهای لوکس فرد و افراد تحت تکفل عدد بالای یک میلیارد تومان بود، اما در سال ۱۴۰۱ هر خودروی بالای یک میلیارد تومان مشمول خودروهای لوکس شد و در سال ۱۴۰۲ با توجه به قانون بودجه خودروهای بالای سه میلیارد تومان مشمول مطالبه مالیات خودروهای لوکس شد.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: با توجه به اینکه حکم قانون و آیین نامه به صراحت مشخص کرده بود افرادی که به موجب برگه سبز خودرو در ابتدای هر سال مالک آن وسیله نقلیه باشند مشمول پرداخت این مالیات می‌شوند، بنابراین اطلاعات از فراجا دریافت شد و محاسبه مالیات برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۷۰ هزار خودرو، برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶۴ هزار خودرو و برای ۱۴۰۲ به تعداد ۱۶۳ هزار خودرو رسید.

محاسبه دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲

مستوفی ادامه داد: مجموعا برای سال ۱۴۰۰ ، دو هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ مجموعا دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای گران قیمت و لوکس محاسبه شد و به اطلاع مالکان رسیده است تا به موقع به پرداخت آن اقدام کنند.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات متعلق به خودروهای لوکس را سازمان امور مالیاتی وصول و به حساب خزانه واریز کرد.

وی افزود: بقیه آن به این دلیل هنوز وصول نشده است که دیوان عدالت اداری رای را صادر کرد مبنی بر اینکه مطالبه مالیات باید در مراجع هیئت‌های حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر هم قابل رسیدگی باشد و سازمان امور مالیاتی نسبت به صدور برگه مطالبه جدید اقدام کرد و این مبالغ به افرادی که تاکنون اقدام به پرداخت نکردند ابلاغ می‌شود. پس از ابلاغ در صورتی که قطعیت پیدا کند این مالیات، بلافاصله از طریق فراجا و دفاتر اسناد رسمی میزان بدهی مالیات قطعی در اختیار آن‌ها قرا می‌گیرد و از نقل و انتقال این خودروها به واسطه وجود مالیات قطعی شده جلوگیری خواهد شد.

مستوفی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه قانون این اجازه را داده است اگر لازم باشد نسبت به برداشت از حساب‌های بانکی افرادی که مالیات معوقه خود را پرداخت نکرده اند هم اقدام خواهد شد.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: برای سال ۱۴۰۲ مالکان خودروها تا پایان بهمن ماه فرصت خواهند داشت نسبت به واریز مبالغ مالیات خود در مورد خودروهای گران قیمت اقدام کنند و بنابراین تا بهمن ماه که فرصت قانونی است و در مورد رقم وصول مالیاتی خودروها نمی‌توان اظهار نظری داشت.

مستوفی درباره نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس گفت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این نرخ پلکانی بود تا یک و نیم میلیارد تومان مشمول یک درصد نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان محاسبه شد و از یک و نیم تا سه میلیارد سه درصد نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد و به همین ترتیب پلکانی افزایش داشت، اما برای سال ۱۴۰۲ این عدد ثابت بود و بالای سه میلیارد تومان نسبت به ما به تفاوت سه میلیارد بیشتر یک درصد مالیات محاسبه شد.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار