گوناگون

صف وام فرزندآوری طویل‌تر شد

صف وام فرزندآوری طویل‌تر شد

جدیدترین آمارها از پرداخت وام فرزندآوری تا پایان آذر ماه از رشد 39.5 درصدی مبلغ وام‌های پرداختی و کاهش 18 درصدی تعداد تسهیلات پرداخت شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

تجارت نیوز نوشت: بانک مرکزی به تازگی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، جدیدترین آمار و ارقام از پرداخت وام فرزندآوری تا پایان آذر ماه سال جاری را برای عموم منتشر کرد. این در حالیست که پیش‌تر مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، آمار اولیه پرداخت وام فرزندآوری را اعلام کرده بود اما گزارشی که بانک مرکزی اخیرا منتشر کرده، شامل جزئیات بیشتری از وضعیت پرداخت این تسهیلات است.

بررسی ارقام این گزارش و مقایسه آن با آمارهای پیشین بانک مرکزی از پرداخت وام فرزندآوری نشان می‌دهد که با وجود افزایش مبلغ وام پرداختی توسط بانک‌ها در 9 ماهه امسال، تعداد این تسهیلات پرداختی نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی بوده و همین موضوع، افزایش متقاضیان در صف دریافت این وام را در پی داشته است.

کاهش 18 درصدی پرداخت وام فرزندآوری

با استناد به این گزارش، شبکه بانکی کشور در طول آذر ماه امسال، به 68 هزار متقاضی دریافت این وام در مجموع حدود چهار هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری پرداخت کرده‌اند. به این ترتیب واجدان شرایط از آغاز سال تا پایان آذر ماه 558 هزار و 938 فقره وام فرزندآوری به مبلغ 34 هزار و 561 میلیارد دریافت کرده‌اند.

با وجود اینکه طبق آمارهای بانک مرکزی مبلغ وام‌های پرداختی در 9 ماهه امسال، 39.5 درصد بیشتر از دوره مشابه سال قبل بوده اما بررسی‌ها حاکی از آن هستند که در سال گذشته و بازه زمانی 10 فروردین تا 24 آذر ماه، بانک‌ها به 680 هزار نفر وام فرزندآوری داده بودند. به عبارت دیگر، در سال جاری و حتی در یک دوره زمانی طولانی‌تر، تعداد وام‌های فرزندآوری پرداخت شده 18 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

 

صف وام ازدواج طولانی‌تر شد

با وجود اینکه دولت سیزدهم و بانک مرکزی در ابتدای امسال، تاکید بسیاری بر سهولت دریافت وام‌های خرد و به‌ویژه وام ازدواج و فرزندآوری داشتند، کاهش تعداد پرداخت این وام‌ها سبب شده تعداد افراد متقاضی در صفوف دریافت این وام‌ها افزایش یابد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد افراد در انتظار برای دریافت وام فرزندآوری که در ابتدای سال 1402 معادل 304 هزار نفر بود، در پایان پاییز امسال به روند صعودی خود ادامه داده و به 375 هزار و 821 نفر رسیده‌ است. به عبارت دیگر، افزایش متقاضیان وام فرزندآوری و کم‌کاری شبکه بانکی در ارائه این تسهیلات سبب شده که با وجود، پرداخت حدود 559 هزار فقره وام فرزندآوری در 9 ماهه 1402، صف دریافت این وام طولانی‌تر از قبل شود.

عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام فرزندآوری

با استناد به داده‌های بانک مرکزی، بانک ملی با پرداخت 126 هزار و 596 فقره وام فرزندآوری به مبلغ بیش از هفت هزار و 921 میلیارد تومان تا پایان آذر ماه، بیشترین سهم از پرداخت این تسهیلات را به خود اختصاص داده است. به علاوه، پس از بانک ملی، بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و سپه بیشترین وام فرزندآوری را پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر اما کمترین آمار پرداخت تسهیلات فرزند متعلق به بانک‌های ایران و ونزوئلا، قرض‌الحسنه رسالت و خاورمیانه است.

همچنین بانک صادرات با 66 هزار و 273 نفر و بانک قرض‌الحسنه رسالت با تنها یک نفر، بیشترین و کمترین تعداد متقاضیان در صف وام فرزندآوری را شاهد هستند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار