گوناگون

افت چشمگیر پوند و یورو در بازار ایران

افت چشمگیر پوند و یورو در بازار ایران

پارسینه: با انتشار نتایج همه پرسی برگزیت، بازار ارز و طلای ایران نیز نسبت به این رویداد واکنش نشان داد.

تحریریه پارسینه : در حالی که مدتها بود بازارهای مالی برای اعلام نتیجه برگزیت لحظه شماری می کردند و نگران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند، رای اکثریت مردم به اجرای برگزیت، تمام رویاهای بازارهای اروپا را نقش بر آب کرد و قطعا این اتفاق آینده اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اندکی پس از اعلام نتایج همه پرسی، تبعات اقتصادی این آراء خیلی زود نمایان شد و ارزش برابری پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۸۵ رسید.همچنین ارزش دلار کانادا ۲.۵ درمقابل دلار آمریکا کاهش و در مقابل پوند انگلیس افزایش چشمگیری یافت.



انتشار نتایج همه پرسی (برگزیت) انگلیس و رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، همچنین بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار داد به گونه ای که با گذشت کمتر از ۴۸ ساعت از اعلام نتایج همه پرسی، قیمت پوند و یورو در بازار ایران با افت چشم‌گیری روبه رو شد البته دلار که طی روزهای اخیر با نوساناتی همراه شده بود افزایش یافت و هر دلار ۳۰ هزار و ۶۴۰ ریال در معاملات بین بانکی فروخته شد. از سوی دیگر پوند نیز امروز با سقوط ۲۰۳ تومانی قیمت مواجه شد. این رقم، افت ۴.۱۱ درصدی قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه را نشان می‌دهد. در حال حاضر پوند انگلیس در بازار آزاد تهران ۴۹۴۰۰ ریال و در معاملات بین بانکی ۴۱۹۲۶ ریال فروخته می شود. قیمت دلار نیز در بازار آزاد با افت ۴ تومانی قیمت و نرخ یورو با افت ۲۹ تومانی قیمت مواجه شده است.
در همین حال بازار طلا و سکه ایران نیز به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش نشان داد. در حالی دیروز قیمت طلا در بازار جهانی به دنبال شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ۵۵ دلار افزایش یافت که این موضوع بازار داخلی ایران را نیز تحت‌تاثیر قرار داد؛ تا جایی که قیمت سکه ۳۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد. همچنین اندکی پس از اعلام نتایج همه پرسی، دیروز قیمت اونس طلا در بازار جهانی ۵۵ دلار افزایش پیدا کرد؛ اگرچه امروز اونس طلا با افت ۱.۹ دلاری مواجه شده است اما با این وجود، در حال حاضر در رقم ۱۳۱۶ تومان قرار دارد.
این افزایش قیمت اونس امروز قیمت طلا و سکه در بازار ایران را تحت تاثیر قرارداد و قیمت این دو افزایش یافت. به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی ۳۱ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۱ هزار تومان، ربع سکه ۶ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.
در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸عیار با افزایش قیمت ۲ هزار و ۸۱۴ تومان روبه رو شد. بر این اساس، هم‌اکنون هر گرم طلای ۱۸عیار ۱۰۷ هزار و ۳۳۷ تومان و هر مثقال طلا ۴۶۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.
به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، احتمالا برگزيت (خروج انگلیس) بر درآمدهاي دولت ایران نیز تأثیر می گذارد و ايران روزهاي خوبي در عرصه اقتصادی ـ حداقل در کوتاه مدت ـ در انتظار نخواهد داشت. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان پیش بینی کرده اند با خروج انگلستان اتحادیه اروپا که مشکلاتی همچون افزایش نرخ بیکاری و رکود اقتصادی را در پی خواهد داشت ایران می تواند از این فرصت نهایت استفاده را در جهت بهبود روابط اقتصادی با این کشور ببرد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار