گوناگون

پاسخ به ادعای روزنامه فایننشال تایمز :

واکنش ایران به ادعای مذاکره مخفیانه تهران و واشینگتن در عمان/ماجرا مربوط به تحریمهاست نه حوثی ها

واکنش ایران به ادعای مذاکره مخفیانه تهران و واشینگتن در عمان/ماجرا مربوط به تحریمهاست نه حوثی ها

تهران در رابطه با ادعای مذاکرات محرمانه‌آمریکا با تهران واکنش نشان داده است. در این داعا آمده آمریکا خواسته تا این کشور را متقاعد کند که از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

به گزارش پارسینه،خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داده است که «تبادل پیام‌ها» و گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در عمان انجام شده اما «صرفاً به چارچوب مذاکرات رفع تحریم بوده است.»

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز ادعا کرده بود که آمریکا اخیرا با تهران «مخفیانه» مذاکراتی انجام داده است. به نوشته این روزنامه، هدف از این مذاکرات قانع کردن ایران به استفاده از نفوذ خود در میان مقاومت حوثی‌ یمن برای پایان دادن حملات موشکی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است.

گزارش فایننشال تایمز همچنین به نقل از مقام‌های آمریکا و ایران حاکی است که این مذاکرات در ماه ژانویه به صورت غیرمستقیم در عمان برگزار شد و اولین تماس دو کشور از این نوع، در ۱۰ ماه گذشته بود.

حال این مقام آگاه که در گزارش ایرنا به هویت او اشاره‌ای نشده است، اگرچه به طور مستقیم به موضوع «مذاکرات ایران و آمریکا در عمان» اشاره نکرده، اما گفته است: «رفع تحریم‌های ظالمانه همواره در دستور کار اولویت‌دار طرف ایرانی بوده و همانگونه که بارها بیان شده است، تبادل پیام با طرف‌های مقابل با هدف انتقال شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ادامه داشته است.»

او در ادامه تأکید کرده است: «تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای غیرمستقیم صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است.»

آخرین مذاکرات اعلام شده میان تهران و واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران حدود ۱۰ ماه پیش بود که بی‌نتیجه ماند. قرار بود دور دوم مذاکرات تهران و واشنگتن با حضور ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران و مسئول مذاکرات هسته‌ای این کشور در ماه فوریه انجام شود، اما تهران به دلیل حضور پیلی«آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران »در مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، این دیدار را به تعویق انداخت.

مقام‌های عمان در مسقط این میانجیگری را میان مقام‌های آمریکا و ایران انجام داده‌اند و به این ترتیب گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا صورت نگرفته است.

یک مقام آگاه به فایننشال تایمز گفت که آمریکا کانال غیرمستقیم با ایران را «روشی برای مطرح کردن طیف کامل تهدیدهایی که از ایران سر می‌زند» می‌داند که شامل طرح این موضوع است که «چه کار باید بکنیم تا از مناقشه‌ای وسیع‌تر جلوگیری شود، چنانچه ایران ادعا می‌کند خواهان آن است.»

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا هم گفت: «ما کانال‌های زیادی برای انتقال پیام به ایران داریم.»

مقام‌های آمریکا که با فایننشال تایمز صحبت کردند جزئیاتی درباره این مذاکرات ارائه نکردند و فقط تاکید کردند که «لازم است ایران به تشدید تنش در سراسر منطقه پایان بدهد.»

آمریکا از ماه ژانویه بارها – در مواردی با مشارکت مستقیم بریتانیا – به مواضع حوثی‌ها حمله کرده است که به نظر نمی‌رسد ی بر حملات جنبش حوثی‌ها گذاشته باشد. تازه‌ترین گزارش فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت کام) حاکی است که دیروز حوثی‌ها یک موشک بالستیک ضد کشتی از یمن به طرف خلیج عدن شلیک کردند، اما خسارت یا تلفاتی گزارش نشده است.

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار