گوناگون

تبعات ۷۲ساعته بارش برف و باران در استان کرمان

تبعات ۷۲ساعته بارش برف و باران در استان کرمان

پارسینه: استان کرمان از اواخر وقت روز پنجشنبه (۱۹دی‌ماه) شاهد برف و باران سنگین بود؛ به گونه‌ای که برخی از مسیر‌های مواصلاتی استان به علت بارش سنگین برف بسته شده و برخی از خانه‌ها در محاصره سیلاب قرار گرفت.

سامانه بارشی از اواخر وقت پنجشنبه به استان کرمان وارد شده است و تا قبل از ظهر فردا یکشنبه (۲۲دی ماه) ادامه دارد و از امشب به بعد از شدت بارندگی‌ها کاسته می‌شود.

به گفته سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج بارش باران در مناطق جنوبی در ۲۰ دی ماه سبب طغیان رودخانه شد و راه ارتباطی ۱۳ روستای قلعه‌گنج را قطع و ۴۴ روستا را در محاصره سیلاب قرار داد.

مهدی شهسواری سرپرست اظهار داشت: بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها باعث بسته شدن راه ارتباطی ۶ روستا از توابع بخش مرکزی شده و همچنین روستا‌های چراغ‌آباد، جنگل‌آباد، چاه نصیر و چهار روستای دیگر در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند و عملا دسترسی به این روستا‌ها امکانپذیر نیست.

وی افزود: شهروندان تا پایان فعالیت این سامانه بارشی از رفت و آمد‌های غیرضروری و تردد در حاشیه رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج نیز گفت: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در این شهرستان ۴۴ روستا به طور کامل دچار آبگرفتگی شده است.

وی افزود: میزان بارندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان ۱۲۵ میلی متر گزارش شده که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

سرپرست فرمانداری قلعه گنج ادامه داد: خسارات احتمالی به حوزه راه و شهرسازی، کشاورزی و منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی همچون برق و آب در حال بررسی بوده و متعاقبا اعلام می‌گردد.

شهسواری گفت: تعداد ۳۲ روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته و ۱۲ روستا هم به طور کامل دچار آبگرفتگی شده و همچنین راه‌های ارتباطی قلعه‌گنج به بخش چاه‌دادخدا و دهستان رمشک و قلعه‌گنج به دهستان مارز و جاسک و محور فرعی قلعه‌گنج به رودبار جنوب به علت طغیان رودخانه‌ها و سیلاب تا اطلاع بعدی بسته است.

وی تصریح کرد: راه‌های ارتباطی هفت روستا در بخش مرکزی و بیش از ۲۰ روستا در بخش چاه‌دادخدا به علت طغیان رودخانه‌ها قطع شده است.

سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج افزود: خط لوله انتقال آب شهری از بخش چاه‌دادخدا به مرکز شهر در منطقه روستایی چاه‌میرزا نیز دچار شکستگی شده است.

وی اضافه کرد: اهالی ۲ روستای چراغ‌آباد و جنگل‌آباد که در مسیر سیلاب و کناره رودخانه واقع هستند هم به علت آبگرفتگی کامل با کمک نیرو‌های امدادی و نیرو‌های ناحیه مقاومت بسیج از منازل‌شان تخلیه و در محل‌های امن و مساجد بالا دست روستا اسکان داده شدند.

شهسواری تصریح کرد: خط برق روستای حاجی‌آباد در بخش مرکزی و چاه‌بهمن در بخش چاه‌دادخدا قطع بوده و تلاش برای وصل برق این ۲ روستا ادامه دارد.

وی بیان داشت: با پیگیری‌های انجام شده، تیم امداد و نجات و ارزیابی هلال احمر استان از شهرستان بم به قلعه‌گنج اعزام شده و احتمالا امشب برای امداد رسانی به روستا‌های سیل زده و مناطق آسیب دیده در منطقه خواهند ماند.

مجید احمدی بخشدار چاه دادخدا نیز که از دیروز در منطقه و بخش چاه دادخدا حضور دارد گفت: راه ارتباطی بخش چاه‌دادخدا به قلعه گنج و راه ارتباطی چاه دادخدا به شهر رمشک همچنان بسته است.

وی در خصوص خسارات احتمالی سیل در این بخش افزود: بیشترین خسارات احتمالی ما در بخش چاه دادخدا در حوزه کشاورزی است و همچنین بسیاری از چاه‌های کشاورزی و قنوات منطقه تخریب شده‌اند.

محاصره ۲۳ روستای فاریاب جنوب در اثر سیلاب
در شامگاه جمعه ۲۰ دی ماه نیز ۲۳ روستای فاریاب جنوب کرمات در محاصره سیلاب قرار گرفت.
رییس ستاد بحران فاریاب از مسدود شدن محور کوهستانی این شهرستان خبر داد و گفت: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب، راه ارتباطی ۲۳ روستا در بخش حور فاریاب قطع شده است.
علی نیکنفس افزود: مسیر دهستان زهمکان فاریاب کوهستانی بوده و با هر بارش باران، این مسیر ارتباطی مسدود می‌شود.

بازگشایی سه محور ارتباط اصلی کرمان
در شب جمعه ۲۰ دی ماه کولاک شدید و بارش برف سنگین موجب مسدود شدن محور‌های ارتباطی اصلی از جمله رابر - بافت، بردسیر - کرمان و بافت - کرمان شد که این محور‌ها در ظهر امروز با کمک راهداران بازگشایی شدند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان احسان عراقی زاده گفت: تلاش شبانه روزی راهداران موجب بازگشایی محور‌های ارتباطی استان کرمان شد و اینک تردد به صورت روان در این محور‌ها جریان دارد.

وی اظهار داشت: تعداد ۵۵ اکیپ راهداری، ۳۷۰ نفر پرسنل، ۱۲ گروه تعمیراتی و نگهداری ماشین آلات مستقر در ۲۲ گردنه، ۴۵ راهدارخانه دایم و موقت و ۲۲ مجتمع خدماتی رفاهی برای اسکان مسافران و راهداران، ۳۲۰ دستگاه خودروی سنگین، نیمه سنگین و سبک در بارندگی‌های اخیر مشغول خدمات رسانی به رانندگان و مسافران در محور‌های ارتباطی استان بودند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: این اداره کل طی چند روز بارندگی شدید ۳۲۰ تن نمک و یکهزار و ۵۸۰ تن شن برای بازگشایی محور‌های ارتباطی استان هزینه کرده است.
وی ادامه داد: همچنین ۸۴۰ کیلومتر تیغ زنی در هر شبانه روز، نجات ۳۸۰ خودرو گرفتار در برف و نجات ۱۵۲ نفر مسافر و راننده از دیگر اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان طی بارندگی‌های پنج روز اخیر بوده است.
عراقی زاده اخبار منتشر شده در فضای مجازی مورد تخریب تونل اسفند واقع در محور بم - جیرفت و کشته شدن ۳۵ نفر را تکذیب کرد.

۸۰ روستای ریگان در محاصره سیلاب
به گفته فرماندار ریگان بر اثر بارش باران و طغیان رودخانه‌ها ضمن قطعی راه ارتباطی تعداد ۵۰روستا، ۸۰ روستای دیگر این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند.
امین باقری عصر امروز (شنبه) در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش باران که از شب گذشته در این شهرستان اغاز شده همچنان با شدت ادامه دارد و موجب ظعیان رودخانه‌های فصلی منطقه شده است.
باقری تصریح کرد: بر اثر طغیان رودخانه‌ها از شب گذشته تاکنون سیلاب راه ارتباطی ۵۰روستا را بسته و تلاش راهداران برای بازگشایی این محور‌ها ادامه دارد.
فرماندار ریگان با اشاره به اینکه در مناطق کوهستانی و عشایری شهرستان شاهد بارش برف می‌باشیم اظهار داشت: سیلاب برق ۳۰روستای مناطق کوهستانی ریگان را قطع کرده و ساکنان این روستا‌ها در خاموشی بسر می‌برند.
باقری از اعزام اکیپ‌های امدادی جهت امداد رسانی به روستا‌های محاصره در سیلاب خبر داد وبیا ن. داشت: نیرو‌های راهداری و هلال احمر جهت امداد رسانی به روستا‌های شهرستان نیز اعزام شده اند.
فرماندار ریگان از تخریب سقف یک واحد آموزشی در ریگان خبر داد و گفت:: ۴۰واحدآموزشی در این شهرستان غیر استاندارد و در معرض آسیب جدی قرار دارند.

سیلاب ۲ جاده اصلی در جنوب کرمان را بست
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان گفت: بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب ۲ جاده اصلی و یک محور فرعی در این منطقه را مسدود کرد.
مسعود جمیلی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش شدید باران و هدایت سیلاب به سمت شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج، محور‌های قلعه گنج به جاسک، قلعه‌گنج به رمشک و رودبار به ایرانشهر را مسدود کرده است.
وی با اشاره به مسدود شدن ۲ محور آب‌سرودئیه و مظفرآباد در شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبار جنوب به علت سیلابی شدن آبنما‌ها گفت: برای ایجاد ایمنی تردد در این نقاط، اطلاعیه مسدود بودن محور‌ها از طریق مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان صادر شده است.
جمیلی با بیان اینکه شدت بارش باران از ظهر امروز بیشتر شده است، افزود: تمام نیرو‌های راهداری و حتی کادر اداری از ستاد اداره کل هم به محور‌های ارتباطی و شهرستان‌های در معرض خطر سیلاب اعزام شده‌اند.
وی از سپردن مسوولیت هدایت بحران در شهرستان‌ها به چهار معاون این اداره کل خبر داد و گفت: این اقدام را انجام دادیم تا فعالیت‌های مورد نیاز راهداری با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.

فعالیت ۱۵۰ نیروی راهدار در محور‌های جنوب کرمان
مدیر کل راهداری جنوب کرمان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ نفر نیروی راهدار با ۱۴۰ دستگاه راهداری سبک، نیمه سنگین و سنگین در محور‌های ارتباطی فعال هستند، افزود: ۶۰ نفر نیروی راهدار در گردنه‌های برفگیر جیرفت فعال هستند.
جمیلی از باز بودن محور برفگیر سربیژن - ساردوئیه خبر داد و گفت: خودرو‌های عبوری از گردنه سربیژن - ساردوئیه حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان از خسارت سیلاب به تاسیسات زیر بنایی راه‌های جنوب استان و محور‌های روستایی خبر داد و گفت: اولویت اصلی در حال حاضر، ایجاد تردد روان در محور‌های اصلی و شریانی است.
وی با اشاره به مسدود بودن محور‌های روستایی در بخش ساردوئیه به علت بارش برف، افزود: همزمانی جاری شدن سیلاب و بارش برف، میزان کارکرد ماشین‌آلات راهداری را افزایش داده است به طوری که همه دستگاه‌ها در حال حاضر فعال هستند و به محض آزاد شدن و کاهش میزان بارندگی، کار بازگشایی محور‌های روستایی در مناطق برفگیر و سیلابی آغاز خواهد شد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان از مردم و رانندگان خواست با توجه به اطلاعیه‌های مرکز مدیریت راه‌ها و خبر‌های ارسالی، وضعیت محور‌های ارتباطی جنوب استان کرمان را دنبال و از توجه به شایعات خودداری کنند.

هلال احمر کرمان به بیش از ۳۲۰ نفر گرفتار در برف امدادرسانی کرد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی به بیش از ۳۲۰ نفر حادثه دیده در اثر برف و کولاک و سیل در استان توسط نیرو‌های امدادی این جمعیت خبر داد.
رضا فلاح روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارندگی‌های شدید در استان و وقوع سیل، برف و کولاک نیرو‌های امدادی این جمعیت به بیش از ۳۲۰ نفر حادثه دیده امدادرسانی کرده است.
وی با اشاره به وقوع برف و کولاک در مناطق کوهستانی در شهرستان‌های کرمان و ساردوئیه افزود: امدادگران این جمعیت به بیش از ۱۷۰ نفر که در روستای بیدوئیه، و محور‌های کرمان - سیرچ و جیرفت - ساردوئیه دچار حادثه شدند، امدادرسانی کردند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان به وقوع سیل و آب گرفتگی در شهرستان‌های منوجان، کهنوج، ساردوئیه و رودبار جنوب اشاره کرد و گفت: ۱۵۰ نفر دچار سیل و آبگرفتگی شدند که نیرو‌های امدادی جمعیت با توزیع نایلون، پتو، چادر امدادی و موکت به یاری حادثه دیدگان شتافتند.

هواشناسی کرمان خبر از کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در این استان داد
کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی کرمان از کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما از فردا (۲۲دی ماه) در سطح استان خبرداد و گفت: از امشب (۲۱دی ماه) به تدریج از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود.
مریم سلاجقه عصر شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از اواخر پنجشنبه (۱۹دی ماه) با فعالیت سامانه بارشی در سطح استان شاهد بارش برف و باران سنگین در بیشتر مناطق بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در مناطق سردسیر وکوهستانی به صورت برف و بیشنه بارش‌ها نیز برای مناطق جنوب و جنوب غربی بوده است گفت: این سامانه تا قبل از ظهر فرا (۲۲دی ماه) در سطح استان فعال است.
کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی کرمان با بیان اینکه از امشب (۲۱دی ماه) به تدریج از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود تصریح کرد: کاهش محسوس دما یکی دیگر از پیامد‌های فعالیت این سامانه است.
سلاجقه ادامه داد: با توجه به بارش‌های رخ داده و کاهش دما اختلال تردد و کاهش دید به واسطه مِه در جاده‌های سطح استان به ویژه جاده‌های کوهستانی انتظار می‌رود.
وی با بیان اینکه آبگرفتی و سیلابی شدن مسیر‌ها در مناطق جنوب و جنوب غرب استان نیز وجود داشته است هشدار داد: با توجه به کاهش دما برای مناطق جنوبی از فردا شب (۲۲دی ماه) کشاورزان و باغداران این مناطق تمهیدات لازم را در راستای کاهش خسارت سرما بیاندیشند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار