گوناگون

ویژگی های کمتر دیده شده پهپاد بی نظیر شاهد ۱۳۶ را بشناسید+ فیلم

پارسینه: پهپاد شاهد-۱۳۶ یک پهپاد انتحاری ساخت ایران است که برای انجام حملات زمینی طراحی شده است

به گزارش پارسینه، پهپاد بی نظیر شاهد ۱۳۶ یکی از پهپادهای ساخت ایران توسط سازمان صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) است که از سال ۲۰۲۱ در خدمت ارتش ایران است.

پهپاد بی نظیر شاهد ۱۳۶ در حمله بسیار دقیق عمل می کند و حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر در ساعت و بردی معادل با ۲۵۰۰ کیلومتر دارد که در نوع خود یکی از بی نظیرترین پهپادها است.

ویژگی های پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶

طول پهپاد ۱۳۶ انتحاری ایران ۳٫۵ متر و عرض آن ۲٫۵ متر است. وزن آن در حدود ۲۰۰ کیلوگرم است و به شکل بال دلتا طراحی شده است و سکان های تثبیت کننده در نوک آن وجود دارد.

دارای یک موتور چهار سیلندر و پیستونی دو زمانه Mado MD550 که در عقب بدنه قرار دارد، یک ملخ دو تیغه‌ای که سبب حرکت پهپاد به جلو می شود. این پهپاد دارای یک سیستم ناوبری اینرسی ساده با سیستم جی پی اس برای ضربه زدن به هدف است.

این پهپاد انتحاری دارای سرجنگی با وزن ۵۰ کیلوگرم (جنس فلزی ۹ کیلوگرم و مواد منفجره ۴۱ کیلوگرمی) است که قدرت تخریب آن را در حملات برجسته می سازد.

کپی کاری این کشورها از پهپاد شاهد ایرانی

پهپاد بی نظیر شاهد ۱۳۶ به دلیل برخورداری از ویژگی های پیش گفته و توانایی ضربه زدن به مواضع حساس و راهبردی، مورد توجه جهان قرار گرفته است و همین امر سبب شده تا برخی کشورها از روی آن کپی کاری هایی داشته باشند:

وبگاه دیفنس اکسپرس با انتشار تصاویری از نمایشگاه آرمیا ۲۰۲۳ از ارائه پهپادی چینی با نام «سان فلاور ۲۰۰۰» خبر داد که طبق ظاهر و مشخصات، بسیار شبیه به شاهد ۱۳۶ ایرانی است.

ترکیه به تازگی از پهپاد «عذاب» انتحاری خود رونمایی کرد که دارای دو بال دلتا شکل و ظرفیت باری بالا است و شباهت بسیار زیادی به شاهد ایرانی دارد.

همچنین تایوان علاوه بر پهپاد انتحاری خود با نام Chien Hsiang که مشابه با شاهد هست، لانچر های پرتابی آن نیز بسیار شبیه نمونه ایرانی است.

شاهد ۱۳۶ در سه مدل ضد نفر و زرهی، ضد استحکامات و رادار جستجوگر در نیروهای مسلح ایران وجود دارد؛ می‌توان آن را در حالت Salvo از یک کامیون پرتاب و استفاده کرد. با بهره گیری از این روش، چندین پهپاد به طور همزمان به فضا پرتاب می‌شوند که از ان برای انجام وظایف مختلف مانند نظارت یا حملات استفاده می شود.

جروزالم پست، رسانه اسرائیلی درباره قدرت و ویژگی های برجسته پهپاد شاهد ۱۳۶ نوشته است:«شاهد ۱۳۶ یک پهپاد کامیکازه است و ایران راه جدیدی برای پرتاب پهپادها در قالب پرتاب چندگانه یا انبوه پهپادها ایجاد کرده است. انبوه هواپیماهای بدون سرنشین فناوری جدیدی است که در آن از چندین پهپاد برای حمله به هدفی استفاده می‌شود که می‌‌تواند دفاع هوایی را تحت تأثیر قرار دهد.

شاهد۱۳۶ یک پهپاد خیلی بزرگ نیست، اما حاوی یک کلاهک است که آن را به یک سلاح بالقوه خطرناک تبدیل می‌کند و به دلیل اندازه و سطح مقطع راداری کوچک، شناسایی آن آسان نیست».

مشخصات کلی پهپاد شاهد ۱۳۶

نوع سلاح: هواپیمای بدون سرنشین (UAV)

در خدمت ایران از سال ۲۰۲۱

کشور سازنده: ایران

شرکت سازنده: هسا (شرکت صنایع هواپیماسازی ایران)

وزن: 440 پوند

کلاهک: 80 پوند

طول: 12 فوت

طول بالها: 8 فوت

برد: 600 مایل

ارتفاع پرواز: حداکثر 13000 فوت

ارسال نظر

  • ناشناس

    امیدبه روزی که بجای پهپاد۱۳۶نیازهای بهترزیستن تولیدکنیم چرادنیابایددردست جهان خواران گرفتارباشدوقتی برای ساختن زندگی بهترنباشیم به امیدروزهایی که همه برای هم تلاش کنیم

  • حمید

    ویژگی های پهپاد شاهد چه ویژگی روسها از این پهپادها از شما گرفتند در جنگ با اوکراین خیلی از این پهپادها از دست دادند نیروهای اوکراین تا به حال ۱۴۰ فروند از پهپادهای شاهد را در اسمان منهدم کردند این خبر و عکس ها در رسانهای اورپا دیده شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار