گوناگون

علت بروز بیماری بیماری هاشیموتو چیست ؟

علت بروز بیماری بیماری هاشیموتو چیست ؟

تیروئید هاشیموتو نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می ‌کند و به آن آسیب می ‌زند . این مسئله می ‌تواند منجر به کم کاری تیروئید شود .

 غده تیروئید بخشی از سیستم غدد درون‌ ریز شما است و هورمون ‌هایی را تولید می‌ کند که بسیاری از عملکرد های بدن را هماهنگ می‌ کند . بیماری هاشیموتو شایع‌ ترین علت کم کاری تیروئید و یکی از اختلالات شایع غدد است . این بیماری عمدتا زنان میان ‌سال را تحت تأثیر قرار می‌ دهد ، اما می‌ تواند در مردان و زنان در هر سنی رخ دهد . تا انتهای متن همراه ما باشید تا علائم و علل این بیماری شایع را باهم بررسی کنیم . 

با بهره گیری از خدمات آزمایش در منزل  مانند تست پاپ اسمیر در منزل خود را از مراجعه به آزمایشگاه رهایی دهید .

 

بیماری هاشیموتو چیست ؟

بیماری هاشیموتو یکی از بیماری ‌های خود ایمنی مرتبط با غده تیروئید است . زمانی که فرد مبتلا به بیماری هاشیموتو می ‌شود ، سیستم ایمنی علیه بافت ‌های خود بدن وارد عمل می‌ شود . در افراد درگیر به هاشیموتو ، سیستم ایمنی غده تیروئید را مورد هدف حمله قرار می ‌دهد . زمانی که سیستم ایمنی علیه غده تیروئید وارد عمل می‌ شود ، غده تیروئید نمی ‌تواند به ‌اندازه کافی هورمون تی 3 و تی 4 تولید کند . بنابراین فرد مبتلا به کم‌ کاری تیروئید نیز می ‌شود .

اگر در قلب خود دردی احساس میکنید حتما نیاز به خدمات اکو قلب دارید : اکو قلب در منزل

برای سلامتی خود کلیک کنید :

زمانی که هورمون کافی از غده تیروئید ترشح نشود ، بدن دچار اختلال در متابولیسم می ‌شود و به‌ اصطلاح سوخت ‌وساز آن برهم می ‌خورد . عدم تولید کافی هورمون از غده تیروئید عملکرد قلب و سرعت سوخت ‌وساز بدن یا استفاده بدن از کالری دریافتی از طریق غذاها را کاهش می ‌دهد . 

دلایل بروز تیروئید هاشیموتو چیست ؟ 

تا امروز هیچ علت قطعی برای ابتلا به این بیماری معرفی نشده است ، بعضی از متخصصان عامل آن را نوعی ویروس یا باکتری‌ ها می‌ دانند ؛ اما محققان با مطالعه آن دلایلی را برای زمینه‌ سازی هاشیموتو معرفی کرده ‌اند که در ادامه آنها را بررسی می ‌کنیم : 

هورمون‌ های جنسی

جالب است بدانید که این بیماری در زنان هفت برابر مردان شیوع دارد و شاید این نشانگر نقش هورمون‌ های جنسی در بروز هاشیموتو است . زنان در بعضی موارد بعد از زایمان به این عارضه دچار می‌ شوند که اغلب آن ها به صورت موقت است و خود به خود تا یک سال برطرف می ‌شود اما در بیست درصد از موارد پایدار می‌ ماند که نیاز به درمان دارد . 

1

تشعشعات

حتی قرار گرفتن در معرض اشعه ‌های درمانی احتمال ابتلا به کم‌ کاری تیروئید و هاشیموتو را افزایش می ‌دهد . بررسی بیمارانی که برای سرطان خون با اشعه تحت درمان قرار گرفته ‌اند ، نشان می ‌دهد که بسیاری از آن ها به اختلالات این غده دچار شده‌ اند . 

وراثت و ژنتیک

متخصصان عوامل وراثتی را شایع‌ ترین علت بیماری هاشیموتو می ‌دانند ، از آنجا که دلایل دقیقی برای بروز این اختلال کشف نشده است ، قوی‌ ترین احتمال آن ژنتیک است . بررسی بیماران مبتلا به کم‌ کاری تیروئید نشان داده است که اغلب آنها سابقه بیماری‌ های خودایمنی و تیروئید را در خانواده خود داشته‌ اند.

 

بیماری هاشیموتو چه علائم و نشانه هایی دارد ؟ 

هنگامی که تیروئیدیت هاشیموتو تشدید می شود ، ممکن است برخی از علائم کم کاری تیروئید را احساس کنید . این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد :

خستگی

یبوست

 بزرگ شدن تیروئید (گواتر)

افزایش وزن غیر قابل توضیح

درد در عضلات و مفاصل

پوستی که رنگ پریده و خشک است

موهای خشک و شکننده

ریزش مو

افسردگی

ناخن های شکننده

حساسیت به سرما

دوره های قاعدگی نامنظم یا سنگین

ضربان قلب آهسته (برادی کاردی)

مشکلات حافظه

ضعف عضلانی

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار