گوناگون

سرنوشت پلیموت محمد رضا شاه چه شد؟ + فیلم

سرنوشت پلیموت محمد رضا شاه چه شد؟ + فیلم

پارسینه: داستان جالب و حاشیه ساز خودرو پلیموت شگفت انگیز محمد رضا پهلوی را در ادامه می خوانید.

به گزارش پارسینه به نقل از کلاسیکو پدیا، بعد از جنگ جهانی دوم، رقابت شرق و غرب بر سر فتح کره ماه بود و ساخت هر چیزی حول آن بود مثلا قصه های آدم فضایی ها، ساختمان هایی با طراحی یوفو، تلویزیون های محدب شبیه به کاسکت فضانوردان و ... همگی گویای این ماجرا بودند.طراحان خودرو نیز از ماجرا بی نصیب نماندند. یکی از اسطوره های بی تکرار طراحی خودرو ویرجیل اگزنر است که عمده معروفیتش به سبب طرح های ماورای تصوری است که وی برای کرایسلر کشید. یکی از طراحی های ویژه او که داستان متفاوت و عجیبی دارد، پلیموت شگفت انگیز XNR است که با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی گیا آماده شد و در سال ۱۹۶۰ به نمایش عموم در نیویورک در آمد اما برای تولیدش همراهی صورت نگرفت.

کلاسیکو پدیا نوشت: ویرجیل سعی کرد خودش خودرو را از کرایسلر بخرد اما نتوانست و در نهایت یک سوییسی خودرو را خرید، اما ماجرا ادامه پیدا کرد و محمد رضا شاه پهلوی، این پلیموت شگفت انگیز را خرید اما مالکیت شاه پهلوی دوام چندانی نداشت و سپس یک دلال خودرو، به نام انور المولا که کویتی بود، پلیموت را خرید. خرید این خودرو به قدری مهم و هیجان انگیز بود که مجله نشنال جئوگرافی در می ۱۹۶۹ در گزارشی که درباره کویت بود، عکس پلیموت را نیز منتشر می کند. البته نویسنده گزارش، دلیل استفاده از عکس را به عنوان نماد گذار کویت از کشوری بادیه نشین به کشوری ثروتمند در قرن بعدی عنوان می کند.

تصویر پلیموت شگفت انگیز شاه اسبق ایران در مجله

کلاسیکو پدیا نوشت: در دهه ۷۰ میلادی، پلیموت شگفت انگیز به یک لبنانی فروخته می شود و با وجود جنگ در لبنان، سالها از آن نگهداری می شود و در نهایت مالک آخری خودرو، یعنی کریم ادی، برای بقای پلیموت در جنگ لبنان، آن را در جاهای مختلفی از این کشور، نگهداری می کرد.

در نهایت نیز وی تصمیم به افشای راز پلیموت می گیرد و خودرو در سال ۲۰۰۸ برای بازسازی به ار.ام ساتبیز می رود و در سال ۲۰۱۸ در حراجی به قیمت ۹۳۵ هزار دلارفروش می رسد.

ارسال نظر

  • سعید

    گذشت آن زمانیکه آن سان گذشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار