گوناگون

اسرارآمیزترین جاذبه طبیعی

اسرارآمیزترین جاذبه طبیعی

پارسینه: شبنم اعماری- استان ایلام که به عروس زاگرس معروف است، جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده که دیدن آنها را در سفر به این منطقه نباید از دست داد. مهران یکی از شهرستان‌های استان ایلام که در مرز ایران و عراق قرار گرفته است با وجود وسعت کم، اما جاذبه‌های نهفته زیادی دارد که غار زینگان یکی از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان به شمار می‌رود. این غار را به جرات می‌توان بهشت گمشده این شهرستان نامید، جایی که در بازدید از آن شگفت‌زده خواهید شد.

غار زینگان

این غار را که در دل کوه جا خوش کرده باید یکی از عجایب طبیعت دانست. غار زینگان در بخش صالح‌آباد، یکی از توابع شهرستان مهران خودنمایی می‌کند و زیارتگاه امامزاده علی صالح نیز در نزدیکی غار، جذابیت آن را دوچندان کرده است.

اما زینگان به چه معناست؛ زینگ به معنای زنده بودن یک شخص و حرف‌های «الف» و «نون» هم نشان‌دهنده جمع مثنای عربی برای دو نفر است.

به باور برخی از بومیان این منطقه، کلمه زینگان به عرض غار اشاره دارد، از آن جهت که قسمت‌هایی از غار به قدری تنگ و باریک است که فقط دو نفر می‌توانند از آن عبور کنند.

این غار که در میان پهنه دشتی گرم و سوزان جای گرفته، به شکلی شگفت‌انگیز راه خود را از قلب زمین به بیرون باز کرده، به گونه‌ای که گویا قطعه‌ای از بهشت پیش‌رویتان قرار گرفته است. گواه این ادعا هم خنکای داخل غار زینگان در فصل تابستان است. در گرمای سوزان تابستان به محض ورود به غار با خنکای دلچسبی روبه‌رو می‌شوید که باورکردنی نیست. تقابل گرمای بیرون غار و خنکای داخل آن، نه تنها بسیار عجیب است بلکه حس و حال خاصی را می‌تواند به بازدیدکنندگان منتقل کند. قطرات آبی که از قندیل‌های زینگان روی صورت و دستانتان می‌چکد، بسیار روح‌نواز و خوشایند است.

جاذبه‌ای اسرارآمیز

غار زینگان که آن را می‌توان یکی از اسرارآمیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران دانست، متاسفانه غاری ناشناخته است. با این حال در میان مردم بومی این منطقه به خاطر خنکای دلپذیرش، بسیار محبوب و معروف است به حدی که بر آن نام غار بهشت نهاده‌اند.

برخلاف تصوراتی که از غار داریم و آن را راهی مکانی سربسته و تاریک در دل کوه می‌دانیم، باید بگوییم که غار زینگان یک غار سرپوشیده نیست و شباهت زیادی به تنگه دارد. این غار سقف ندارد و دو طرف مسیر آن نیز باز است. غار یا تنگه زینگان یکی از طولانی‌ترین تنگه‌های شناخته شده است که به گفته بومیان منطقه بیش از ۶ کیلومتر طول دارد. در طول مسیر پیمایش غار در برخی از بخش‌ها مسیرهای آبرویی دیده می‌شود که برای رسیدن به انتهای غار چاره‌ای جز عبور از آنها ندارید.

آبچک‌هایی نیز در درگاه ورودی غار وجود دارد که از بالای کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند. این آبچک‌ها در کنار قندیل‌هایی که در قسمت‌های مختلفی از غار دیده می‌شوند، زیبایی‌های زینگان را دوچندان کرده است. به هر طرف از این غار شگفت‌انگیز که بنگرید؛ آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیل‌های گوناگونی می‌بینید که در نوع خود بسیار جالب توجهند.

پوشش‌ گیاهی(سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان) این غار هم تابلویی از زیبایی‌های طبیعت را برایتان به تصویر می‌کشد. جاذبه‌ طبیعی چشم‌نواز دیگر غار زینگان هم دو آبشاری است که از دل سنگ‌ها می‌جوشند و بر کف زمین جاری می‌شوند.

پس بعد از خلاصی از شر کرونا و شروع مسافرت‌ها در سفر به استان ایلام و شهرستان مهران دیدن غار زینگان، این بهشت گمشده ایران را فراموش نکنید.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار