گوناگون

فدراسيون فوتبال كره به دنبال تفكرات كی‌روش!

فدراسيون فوتبال كره به دنبال تفكرات كی‌روش!

پارسینه: كره‌جنوبی از مدت‌ها قبل به دنبال كارلوس كيروش بود اما قيمت پيشنهادی فدراسيون فوتبال اين كشور به مذاق سرمربی تيم ملی ايران خوش نيامد و پروژه انتقال كيروش به شرق آسيا شكست خورد.

فدراسيون فوتبال كره به دنبال تفكرات كی‌روش!
گزارش - تحريريه پارسينه | بالاخره ما هم در بخشی از فوتبال‌مان برای دیگر بزرگان قاره آسیا الگو شدیم و بعد از عبرت شدن‌ها و عبرت نگرفتن‌های فراوان در سال‌های گذشته، ثبات تیم ملی با کارلوس کی‌روش و موفقیت چشم‌گیر تیم مرد پرتغالی باعث شده نگاه‌ها به سمت فوتبال ملی ایران جذب شود و حالا کار به جایی بکشد که رسانه‌های کره‌ای که غالبا الگوی سال‌های اخیر برای فوتبال و غیرفوتبال ما بوده‌اند، حالا مصرانه به دنبال الگوبرداری از روش فدراسیون فوتبال ایران دارند. خواسته آن‌ها حتی قبل از پایان مرحله مقدماتی و نامشخص بودن وضعیت صعودشان واضح است. آوردن یک سرمربی صاحب سبک مثل کی‌روش و شروع روندی که ایران شش سال قبل استارت زد.
از تیمی که بیش از ۴ سال پیش در سئول مقابل کره جنوبی قرار گرفت و با پیروزی ۱-۰ مقابل میزبان، به جام جهانی برزیل صعود کرد، پنج‌شنبه فقط یک نفر در ترکیب ایران قرار داشت و او رضا قوچان‌نژاد بود. البته احسان حاج‌صفی هم که روز پنج‌شنبه در ترکیب اصلی تیم ملی قرار گرفت در دقیقه ۸۳ آن بازی خاطره‌انگیز به جای مسعود شجاعی وارد بازی شد. سید جلال حسینی هم که ۴ سال پیش در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داشت روز پنج‌شنبه از روی نیمکت بازی را تماشا کرد و به نظر می‌رسد که آخرین روزهای خود را در تیم ملی می‌‎گذراند، درست مثل پژمان منتظری که ۴ سال بازیکن فیکس تیم ملی بود و این روزها مصدوم است. در مقابل از تیم ۴ سال پیش کره جنوبی که مقابل ایران ۱-۰ باخت، ۳ بازیکن روز پنج‌شنبه در ترکیب اصلی این تیم قرار داشتند. جانگ هیون سو، سون هیونگ مین و کیم یونگ گوون از ابتدا مقابل ایران به میدان رفتند و لی دونگ گوک هم در دقایق پایانی به میدان آمد!

سایت مشهور هانکوکی در کره‌ نوشت: «ایرانی‌ها شش سال قبل بر اساس برنامه ریزی بلند مدت پای یک مربی تئوریسین همچون کی‌روش را به فوتبال خود باز کردند. کسی که از او به عنوان معمار فوتبال نوین پرتغال نام برده می‌شود و تاثیرات حضورش را در منچستریونایتد، رئال مادرید و تیم ملی پرتغال گذاشته بود. او اقتدار را به ایران بازگرداند. درست چیزی که فوتبال الان کره فاقد آن است. از همین رو کره جنوبی باید یکی مثل کی‌روش داشته باشد.»

البته با توجه به گاف‌های عجیبی که راه به راه در فدراسیون فوتبال می‌بینیم و توانایی‌های مدیریتی فوتبالی‌ها، برای خودمان هم عجیب است که تیم ملی ایران به چنین سطحی از قدرت و کیفیت برسد که کره‌ای‌‌ها آن را ملاک راه آینده خود قرار دهند. شاید اگر رسانه‌های کره به ایران نزدیک‌تر بودند می‌دیدند که کی روش با فشار مردم ماندگار شده و شاید اگر صدای رسای حمایت جامعه از سرمربی تیم ملی در بعضی مواقع حساس نبود، حالا کسی جز کی‌روش روی نیمکت ایران نشسته بود و رسانه‌های کره‌ای هم همچنان از ما به عنوان درس عبرت یاد می‌کردند.

حالا که ما برای تیم‌های درجه یک آسیا هم الگو شده‌ایم و برخلاف دیگر قسمت‌های فوتبال‌مان، حال تیم ملی‌مان خوب است، کاش دست از سر کی‌روش برداریم و خیالمان از کاری که به کاردان سپرده ایم راحت باشد. سیستم مدیریت فوتبال ایران مثل هر نقطه مدیریتی دیگر کشورمان آنقدر اشتباه و رانت و مسئله دارد که فریادها و دغدغه‌هایمان را آنجا متمرکز کنیم.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار