گوناگون

موسیقی رفتنی نیست!

موسیقی رفتنی نیست!

پارسینه: آلبوم‌های چرا رفتی و باران تویی نشان دادکه موسیقی سنتی ایران راه جدیدی را شروع کرده است، راهی که مردم آن را می‌پسندند

پارسینه/کریم وخشور : اسفند سال گذشته بود که همایون شجریان به همراهی تهمورث پورناظری آلبوم «نه فرشته‌‌ام نه شیطان» را منتشر کرد.آلبومی که خیلی زود بر سر زبان‌‌‌ها افتاد و با استقبال خیلی زیادی روبه رو شد.

ترانه «چرا رفتی» که شجریان آن را بر اساس شعری از سیمین بهبهانی اجرا کرد خیلی زود به ترانه محبوب همه گروه‌های سنی تبدیل شد و قشر روشنفکر و تحصیل کرده را هم با خود همراه کرد.این ترانه زمانی در بین جوانان بیشتر رواج پیدا کرد که باران کوثری به همراهی چند بازیگر دیگر بر اساس آن کلیپی را ساختند، کلیپی که خیلی زودد به یکی از پربیننده‌ترین کلیپهای دنیای مجازی تبدیل شد.ترانه چرا رفتی آنقدر پرطرفدار شد که مردم آلبوم جدید همایون شجریان را نه با نام نه فرشته‌ام نه شیطان که با نام «چرا رفتی» شناختند.

دومین ترانه‌ای که باعث شد این آلبوم بیشتر شنیده شود ترانه کولی بود که آن‌هم بر اساس شعری از سیمین بهبهانی تنظیم شد و خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌شد به ترانه‌ای معروف تبدیل شد که شنوندگان آن را البته بیشتر خانم‌ها تشکیل می‌دهند.شاید به این دلیل که این ترانه و همچنین ترانه چرا رفتی تِمی عاشقانه دارد که چون سراینده آن هم یک خانم است بیشتر این گروه از مردم را جذب می‌کند.

هر دو ترانه موسیقی بسیار آرامی دارند که به شنونده حالی خوش می‌دهند.همین حال خوش است که طرفداران این دو آهنگ به طبع آن آلبوم نه فرشته‌‌ام نه شیطان را روز به روز بیشتر می‌کند.

از اسفند سال گذشته تا کنون همایون شجریان چند باری کنسرت این آلبوم را در تهران و شهرهای دیگر برگزار کرده است، طبیعی این است که اکنون که سی دی این آلبوم را تقریبا همه دوستداران موسیقی و حتی آنهایی که روی خوشی به موسیقی سنتی نشان نمی‌دهند، گوش داده‌اند، کنسرت‌‌های شجریان چندان مخاطبی نداشته باشد اما آخرین کنسرت همایون که از حدود دو هفته پیش در سال بزرگ وزرات کشور برگزار می‌شود این نکته را نشان می‌دهد که مردم همچنان دوست دارند که اجرای زنده این آلبوم را از نزدیک ببینند و از آن لذت ببرند.

استقبال ده‌ها هزار نفر از کنسرت «چرا رفتی» نشان می‌دهد که مردم ایران موسیقی خوب را دوست دارند و برای آن هزینه می‌کنند.این که گفته می‌شود موسیقی سنتی طرفداران زیادی ندارد حرف بی‌ربطی است که دقیقا به نوع اجرا و ترانه و شعرهایی که انتخاب می‌شود، بستگی دارد.
شجریان در آلبوم چرا رفتی از شعرهای شاعران معاصر که سراینده شعر نو هستند استفاده کرده است.برگ برنده او انتخاب دو شعر عاشقانه از سیمین بهبهانی ، یک شعر از شفیعی کدکنی و ... است.البته شعری هم که از مولانا انتخاب شده است هوشمندانه است و پرشور و هیجان است که باعث توازن در اجراها شده است.

کنسرت‌ چرا رفتی هنوز هم ظرفیت این را دارد که در سالن‌های دیگر و در شهرهای دور و نزدیک به تهران برگزار شود.کنسرتی سالم که دولت هم لازم نیست نگران حواشی باشد که شاید برای آن پیش بیاید.

همایون شجریان و گروه‌اش بسیار مودب و فرهیخته هستند و رفتار موقر و محترم آنها زمان اجرا همین حس‌ها را به حاضران در سالن هم منتقل می‌کند.کنسرت بدون این‌که شنوندگان را خسته کند ادامه پیدا می‌کند و در فضایی بسیار خوب به کار خود پایان می‌دهد.

سال گذشته اتفاق خوب دیگری هم در دنیای موسیقی سنتی ایران که ساختار شکنی کرده و راه‌های جدید اجرا را تجربه می‌کنند هم رخ داد.گروه چهارتار با آلبوم «باران تویی» موجی را ایجاد کرد که مردم زیادی را با خود همراه کرد.ترانه‌های این گروه هم خیلی زود در بین مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.این گروه با انتخاب ترانه‌های ناب و زیبا همه گروه‌ها حتی مذهبی‌ها را هم با خود همراه کردند.

گروه چهارتار هم کنسرت‌های زیادی در سراسر ایران برگزار کردند و سی دی‌ آنها به فروش میلیونی دست پیدا کرد.

هر دوی این اجراها و آلبوم‌ها را باید به فال نیک گرفت و آینده روشنی را برای موسیقی سنتی ایران که اکنون به دست جوانان افتاده است پیش بینی کرد.

موسیقی سنتی در حال پوست‌ انداختن است و چهر‌ه جدیدی از خود را به نمایش می‌گذارد در این چهره دیگر نه خمودگی دیده می‌شود و نه بیهودگی و پریشانی.جوانان موسیقی سنتی را زنده کرده‌اند و جوانان را طالب این نوع موسیقی کرده‌اند.

حالا وقت آن است که هم به موسیقی‌دانان و آوازخونان جوان بها داد و هم ازاین نوع موسیقی که مردم آن را می‌پسندند حمایت کرد.هر چند حمایت عموم مردم بهترین تشویق برای این جونان خلاق است.

ارسال نظر

  • شاهین

    خواننده هم خواننده قدیم!!

  • ناشناس

    الکی این آقازاده را به واسه بابایی گندش کردن! خودشم باورش شده کسیه
    آقازاده هنری. آقازاده سیاسی. همه جا آقازاده داریم

  • ناشناس

    كاملا موافقم كه موسيقى سنتى مااحتياج به خون تازه ونفس هاى جوان داشت تا جانى دوباره پيدا كنه و همايون شجريان نه به خاطر پدر پر مدعاش كه به خاطر استعداد و توان خودش خوش درخشيده ،در ضمن صداش از پدرش خيلى بهتره ونواورى هايى در كارش داره كه پدرش عمرا شهامت انجامش رو نداشت. براش بهترين ارزوها رو دارم

  • ناشناس

    موسیقی=ترکیه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار