گوناگون

رایزنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه فرانسه

رایزنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه فرانسه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه به نیویورک سفر کرده است، امروز سه‌شنبه در دومین روز سفر خود و در ادامه دیدارهای دو جانبه با «استفان سژورنه» وزیر جدید امور خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پارسینه و به نقل از خبر آنلاین؛ فرانسه که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است، در ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) ریاست این شورا را برعهده دارد و از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور برای شرکت در نشست امروز این شورا درباره بررسی اوضاع خاورمیانه دعوت کرده است.

دیدار وزاری خارجه ایران و فرانسه در محل نمایندگی پاریس در سازمان ملل انجام شد و طرفین درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه ایران قرار است بعد ازظهر امروز به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان صلح و امنیت بین المللی که به بررسی اوضاع خاورمیانه به ویژه فلسطین و غزه می پردازد، سخنرانی و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را تبیین کند.

شورای امنیت سازمان ملل که پنج عضو دائم و دارای حق وتو و ۱۰ عضو غیردائم دارد، از زمان آغاز جنگ اسرائیل در پی عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به دلیل مخالفت ها و وتوی آمریکا یکی از اعضای دائم این شورا، تاکنون نتوانسته است برغم فشارهای جهانی وخواسته افکار عمومی جهان، آتش بس دائمی در غزه را برقرار کند.

وظیفه اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد، حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از اعضای آن، هر روز از ماموریت اصلی خود دورتر شده و در موارد متعددی همچون جنگ اسرائیل و فلسطین ناکارآمد بوده است.

وزیر خارجه ایران پیش از این با همتای الجزایری خود در سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در اولین روز سفر خود به نیویورک نیز با وزرای خارجه روسیه و لبنان و نیز فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و طرفین درباره روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی رایزنی کردند.

امیرعبداللهیان بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی در صدر هیاتی بلند پایه وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد و مورد استقبال امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران و سایر دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

این سومین سفر وزیر خارجه ایران در سال جاری شمسی به نیویورک است. او نخستین بار برای شرکت در نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل به همراه رئیس جمهور اسلامی ایران به نیویورک سفر کرد و دومین بار نیز برای شرکت در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲ قطعنامه ای را با رای مثبت ۱۵۳ عضو خود یعنی اکثریت قاطع آرا تصویب کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شده است.

وزیر امور خارجه ایران پیش از ورود به نیویورک در پی ترور پنج مستشار نظامی ایران در سوریه، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: رژیم اسرائیل باید عواقب اقدامات تروریستی و سایر اقدامات تروریستی خود را علیه مستشاران نظامی ایران متحمل شود.

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی آخرین تحولات منطقه و جنگ اسرائیل علیه فلسطین قرار است بعد ازظهر امروز به وقت محلی در سطح وزاری خارجه کشورهای عضو این شورا و نیز کشورهای موثر در منطقه برگزار می شود.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار