گوناگون

تبدیل مقادیری از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به «مولیبدن»

تبدیل مقادیری از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به «مولیبدن»

پارسینه: خبرگزاری رویترز و بلومبرگ بر مبنای گزارش محرمانه آژانس در روز پنجشنبه گزارش دادند که "ایران روند تبدیل بخشی از ذخایر ۶۰ درصدی را آغاز کرده است.

به گزارش پارسینه، خبرگزاری رویترز و بلومبرگ بر مبنای گزارش محرمانه آژانس در روز پنجشنبه گزارش دادند که "ایران روند تبدیل بخشی از ذخایر ۶۰ درصدی را آغاز کرده است و آنها به موادی تبدیل می شوند که در ایزوتوپ های پزشکی کاربرد خواهند داشت."

خبرگزاری بلومبرگ بر اساس نسخه‌ای از این گزارش محرمانه که رویت کرده، نوشت: این اقدام ایران با توجه به از میان رفتن امکان کاربری نظامی، برای پیشرفت در مذاکرات احیای برجام مثبت است. اما خبرگزاری رویترز این اقدام ایران را به نوعی در "مقابله" با کشورهای اروپایی و آمریکا خوانده هر چند تاکید کرده است که این اقدام مذاکرات هسته‌ای در وین را به بن بست نمی‌کشاند.

تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصدی بخشی از قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" است که در آذر سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید.

بر اساس ماده ۱ این قانون سازمان انرژی اتمی مکلف شد، نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. از این رو ایران در راستای اجرای این قانون و برداشتن گام های کاهشی در اجرای تعهدات برجامی اش اقدام به تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد کرد.

بنا بر گزارش اخیر آژانس در اسفند ماه جاری، ایران در حدود ۴۰ کیلوگرم اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در اختیار دارد. البته آژانس در این گزارش اشاره کرده است که به میزان دقیق ذخایر ایران به خاطر محدودیت‌هایی که تهران از سال گذشته برای ناظرانش در تأسیسات هسته‌ای اش ایجاد کرده، دسترسی ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار